Y
Några brädor är uppenbart dåliga längst ner.
Idag vet jag inte ens om man kan köpa så långa brädor, dessa går ju hela vägen upp.
Antar att jag får gå en bit upp till en regel, såga 45grader, och skarva ihop med en ny underdel?

De ser ju gråa ut. Räcker det verkligen med massa färg? Måla tills det inte finns virke kvar att måla på?

Tänkte komplettera väggen och dess fönster med diverse dropplister.
Men är det något mer smart man kan göra för att minska slitaget?

Visa bilaga 75806
 
Redigerat av moderator:
Ser ut som min ladugård, men din är i bättre skick än min.
Den är troligen målad med slamfärg (Falu röd) och då är det slamfärg det enda som gäller. Det finns både dyr och billig färg och till en ladugård skulle jag köpa en billig.
Undvik att sprutmåla. Du får färgpigment på allting som finns på skullen och sprutfärg innehåller mindre färgpigment.
Hyr en skylift. Du fixar gaveln på en dag. Fördel med slamfärg är att man kan måla när det är lite fuktigt ute.
De dåliga brädorna behöver inte bytas helt. Såga av där det är bra och skarva i med nytt virke.
 
Y
dropp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på bockatill en dropp-plåt, knacka upp den under panelen. fast inte helt upp på brädan.

Det borde väl skydda mur-väggen mer?

Har du sådan?
 
Jag hade definitivt bara bytt den nedersta biten som är dålig. Som du skriver är det svårt att få tag på så långa brädor och dessutom är det slöseri med både pengar och tid att byta ut allt när bara ändarna längst ner tagit stryk. Man kan såga av alla en liten bit upp och sedan sätta en dropplist i trä och en liggande bräda under. Då får du ett snyggt avslut och ett bättre skydd på den murade delen om det behövs.

Måla med röd slamfärg precis som tidigare och se till att måla på den, inte spruta. Det går fort att måla med slamfärg och med en så torr gavel måste du nog göra två strykningar och då kan du späda den första med vatten så blir det mer lättstruket. Man kan köpa billig färg men faktum är att den faktiskt inte håller lika bra och du blir tvungen att måla om oftare, dessutom ändrar den billigare färgen ofta nyans och går mot lila efter några år. Se till att måla om innan det gått för långt nästa gång så kommer panelen klara sig alldeles utmärkt. Det är först när solen kommer åt själva virket som den bryts ner och det kan inte hända så länge där är tillräckligt med färg på väggen.

Bifogar foto på vår lada som fick en bit bytt och målades om. Först före, sedan efter och sist en närbild.
 
  • p1010115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • p8170008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • p8170011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
larsbj och 3 till
  • Laddar…
Vad är det du vill skydda den murade delen från?
 
Y
injonil skrev:
Vad är det du vill skydda den murade delen från?
Antar att det är regnvattnet som är orsaken till att väggen gårsönder. (vid frost..)
Så jag vill skydda den mot regn så gott det går.


// förlåt, du skrev nog frågan till Sophie och inte angående min dropp-plåt som jag trodde //
 
Redigerat:
Y
Ser ni någon nackdel med att skruva fast brädorna. Iaf längst ner.
Det borde väl hålla brädan påplats längre än spikar som dras ur när brädan stickeriväg av torka?
 
Vi har skruvat fast vår bräda eftersom vi hade lite snålt med fäste på baksidan och det fungerar lika väl att skruva, ser lite tristare ut med skruv om man är ute efter att det ska se äldre ut vilket vi egentligen är.

Jag tror nog injonils fråga var till dig ändå för jag skrev bara att det blev ett bättre skydd om det behövdes och det baserade jag på din fråga om plåten. Jag tror inte det påverkar väggen så mycket egentligen men visst en dropplist är väl aldrig fel.
 
Y
Jag ser många byggnader där färgen runnit av och missfärgat deras tegelvägg...
Finns det teknik för att motverka detta i den mån det går?
Ser ju inte fint ut direkt.
 
Jag hade också enbart bytt det som är dåligt. Sen så hade jag satt en bräda längst ner som droppskydd. Bara för att behålla "original looken" på ladan.
 
Yrrol skrev:
Jag ser många byggnader där färgen runnit av och missfärgat deras tegelvägg...
Finns det teknik för att motverka detta i den mån det går?
Ser ju inte fint ut direkt.
När jag åker till jobbet så passerar jag en lada som är sprutmålad för 5 år sen. Det är rödfärg lite här och där som det inte skall vara färg. Bland annat halva taket. Ser för jävligt ut.
 
Om du byter bara nedersta delen av plankorna - se till att inte kapa alla på samma ställe. Det ser man ibland och det är inte snyggt.....
 
Tror även att jag endast kört bräda nedtill.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
ZipLock skrev:
Om du byter bara nedersta delen av plankorna - se till att inte kapa alla på samma ställe. Det ser man ibland och det är inte snyggt.....
Det är ju fördelen med att göra som på sophie, att man kan kapa alla på samma höjd och det ser snyggt ut. Gjorde min första sådana reparation för 22 år sedan med droppnäsa av trä och det är fortfarande utan rötangrepp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.