pr95 skrev:
Hur gick det hittade du "rätt" påslös ?
inte än ... väntar tills Elektroluxen dör en naturlig död :).
För ett tag sen tvättade jag filter och nu luktar det mer pyton än hund så jag får kanske döda Elektroluxen själv för att bli kvitt eländet :). Vill inte ens kolla hur mycket en filterpacket kostar ....
Jag ska också kolla på proffsmaskiner ..... och Dyson förstås .....
Hoppas jag hittar en som liknar en riktig cyklon och har separat kylning av motor och inte är en centraldamsugare ....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag ska också kolla på proffsmaskiner ..... och Dyson förstås .....
Hoppas jag hittar en som liknar en riktig cyklon och har separat kylning av motor och inte är en centraldamsugare ....
d^_^b
 
Milkshaken skrev:
:) jag ser att en del har råkat ut för dåliga försäljare... Kan maskinen hetat Kirby kanske?

Jag sålde Kirby (Amerikansk kvalitetsmaskin) -97... Helt jäkla suverän maskin tro mig, själv dammsuger jag, tvättar mattor, polerar golven, kör rent i sängarna, stolar och soffklädsel, invändigt i bilen blir det som rekonditionerat varje ggn, jag slipar spacklade väggar helt dammfritt utan att förstöra motorn mm mm.
Då var dom fortfarande renhåriga försäljarna, men kraven att sälja ökar varje år, samtidigt så är hela provisionssystemet som en pyramid, alla ska ha en del av kakan på varje såld maskin.. Säljaren, ev, telebokare, distriktschef, regionschef, sverigechef, skandinavienchef... Så var det då iaf... Säljaren fick en provision på 2200:- /maskin, sen skulle övriga ha 500:-/maskin, så det är inte undra på att den blir dyr.
På min tid kostade komplett maskin 13-14,900:- sen höjde dom priset över en natt till 18.000.- med motivering att dollarn hade gått upp, jag frågade då om dom sänker när den går ner igen, men fick inget svar bara en ond blick..:surprised:
Jag la av som säljare då....

Maskinen i sig är helt outstanding, den är dessutom mycket hållbar, dock kan rören släppa efter ett tags användning om man inte rengör den i spårfästena .. Munstycket kan spricka i leden, annars är den helt suverän...
Tyvärr så säljs den som sagt med helt fel metoder...
För er som är intresserade så rekommenderar jag att ni kollar på blocket, man kan få hyfsat nya för runt 5.000.- med lite prut... Reservdelar finns till det mesta, jag brukar ta hem från Usa till en bråkdel av priset som det kostar här.

Påsar finns på dammsugarpasar.nu .. men dom har inte samma filter som i originalpåsarna, men helt ok... I Kirbyn sitter inget filter i maskinen utan i påsen, och då är det bra med rätt grejer... varje påse rymmer ungefär 3-4 ggr mer än en vanlig traditionell dammsugares påse..

Själv är vi 4 st i vår släkt som har varsin maskin, vi e alla toppnöjda ,,, Jag sköter själv servicen på dom, och efter nästan 13 års användning så är det enda i slitagedel som jag bytt har varit kolen till motorn...

(Ville bara skriva lite för Kirbyns försvar,dock inte för försäljningssytemet för det är en stor skam)
Har faktiskt rätt nyligen köpt en Kirby. Ja, den kostar en hel del och det går att pruta rejält med säljaren som kommer hem till dig. Men det är utan tvekan den bästa maskin jag haft. Huset är faktiskt mycket renare. Det "yr" inte damm på golvet direkt efter en städning och vi har fått mattor rena som vi annars tänkte kasta. Vi hade en "dyr" Siemens dammsugare innan för ca 2500 kr och den är inte i närheten av Kirby:n.

Säljaren som var hos oss var inte speciellt "pushig". Sälj knepen finns där så klart, men ser man igenom dem och bara tittar på produkten, säljer den sig själv.

Du nämner service. Hur ofta och vad ska man göra? Kan man lämna in den för detta?
 
Finns det fortfarande dammsugar försäljare ? trodde det bara var julkalendern typ ...
 
Milkshaken
hej jesper1889:

Kul att du har insett värdet av kirbymaskinen.... Service hade vi som säljargument att man fick en fri service inom 3 år efter köp.... (men det var då det.) ärligt talat så behövs ingen service efter den korta tiden.....
Sen har man alltid LIVSTIDS HELRENOVERINGSGARANTIN.... Den innebär att du låt säga efter typ 15-20 år tycker att den börjar bli lite slö i insuget.... och dammig kanske med..... ja då lämnar du in den på den garantiservicen, dom plockar ned allt i slitageväg, granskar och byter det som behöver bytas... allt för en kostnad av $200

Det finns service på dom flesta säljkontoren, dock inte alla...... Den säljaren som var hemma hos er tillhör ett säljkontor

Det jag gör är att jag byter kol i motorn, fläkten, blåser rent, smörjer dom plastkugghjul som behöver smörjas med lithiumfett , och kollar så att allt är felfritt, byter det som behöver bytas. Efter att jag skrev det över, så har jag bytt kol och en fläkt på en maskin, denne maskin är från -97 och har använts mycket flitigt i ett stort hus....
Jag PM,ar dej om var du kan köpa reservdelar och ger dig även en jämförande sait... Jag vill inte göra reklam eller negativ reklam öppet här på ByggaH..... Så kolla PM-boxen oxå...
 
Nu har slangen på min Twinclean gått sönder för andra gången på ett par månader, och det känns meningslöst att försöka laga den med silvertejp en gång till, det är så mycket annat som sitter löst, glappar och låter. Så nu får den gå till de sälla jaktmarkerna, och jag får ge mig ut på jakt efter en annan. Vad som helst utom en Electrolux...
 
min 4 år gamla Twinclean började lukta bränd plast förra fredag och gäster skulle komma lördag så det blev akutköp av en påslös Hoover på elgiganten för 899kr dvs 1/3 del av elektroluxpriset. ( priskampanj från 1200kr). Fanns bara en enda påslös modell att välja så valet var verkligen enkelt :)
Första intrycket:
den låter mycket högt och vislande, har kort sladd 6m, kort slang så den följer efter en som en hund på kort lina :) Känns som byggd för kortvuxet folk boende i små rum men den är i alla fall mycket enklare att tömma och suger mycket bra, motor 2200V. Slangen känns styv och jag fick snurra den till rätta några gånger för den knäktes ... kanske min egen fel? Man får ju vänja sej till en ny maskin. Sugrör är av metall och lätt att dra på och av slangen, byta borsten - inga gängor, inga lås ... inga konstigheter där :).
Behållaren töms i botten med en tryckknapp och man kan också enkelt ta av locket och rensa filter där pälsen brukar samlas så behållaren har många +++ för mej med långhårig hund.
Inga digitala fineser eller varningslampor, bara trampa av och på och för att rulla in sladden. Nu har jag använt den bara en städrunda och tömde den minst 5 gånger utan att spilla! Den verkar faktiskt som den kan leva minst lika länge som den förra :).
Swetrot, vill du ha min E-Lux slang? Kom förbi ... den är fortfarande i brukskick!
gaia
 
Tack för erbjuandet, men det är så mycket annat som är fel med den att det inte är värt att ta över din slang. Jag är t.ex. rätt så less på att hela tiden komma ihåg att trycka munstycket mot golvet när man dammsuger mattor för att inte munstycket eller röret skall åka isär. Ena hjulet har slutat gå runt och det blir lite tjuvdrag vid främre luckan där det tjuter och visslar om det inte sitter en bit silvertejp där och trycker fast den. 4 år, 3 veckor och 3 dagar höll den.
 
ach ja, munstycket har jag bytt för ett bra tag sen för den ramlade av .... vi har haft ung samma fel på den :(.
Lycka till med nästa val !
gaia
 
Har själv inte så stor erfarenhet vad det gäller påslösa dammsugare annat än E-lux Twinclean - hade en till låns ett par månader när jag jobbade i sthlm. Enligt mig lite högljudd och kanske inte bästa sugeffekt. Hemma har jag fortfarande två gamla godingar:
Lux 748 (hemförsäljarmodell) som jag ärvt av min farmor - hög sugkraft, stooora påsar och hyfsad ljudnivå - och med en av marknadens bästa golvmunstycke. Den andra är en E-lux 5240 - bland marknadens starkaste, 425w sugeffekt - kan ibland vara för mycket men går att justera ner steglöst. Mindre påsar men tack vare sugeffekten i stort sett ingen förlust trots full påse - och när denna väl är full har den samma konsistens som en tegelsten, helt otroligt packad med damm och smuts. Tvättbart Hepafilter som gör att varken hundhår eller katthår luktar (tar man bort hepa-filtret så osar det om utblåset). Påser köpes på överskottsbolaget (4 för 49:) och rymmer relativt mycket. Båda E-luxarna har mest metall i rör och kopplingar, och har hittills hållt.
 
Jag väcker liv i tråden en sista gång :).
Hoover är redan omplåstrat med silvertejp där sugrör av metall möter plast. Den utvisades till källaren.

Har get upp sökandet efter en påslös. Dyson ej testat på grund av priset.
Köpte en Miele ( 2400kr , ej värstingmodel) och hittills nöjd. Robust bygge, suger nästan för bra och lyfter mator :). Har observerat att påsar har inbyggda öglor av tygremsor som hundhår lyckas fastna i i stället för att täta påsen inifrån. Gissar att det förlänger påsens liv och tillåter att påsen kan fyllas proppfullt så som NetNut beskriver. Mielepåsar är dock dyra , som vanligt. Hoppas min Miele stannar här längre än alla de andra jag haft :).
gaia
 
Själv så har jag en Vax Power 4 U90-P4-P
Uppgraderade till en Vax Power 4 ifrån en Electrolux UltraOne Mini
Den är ruskigt bra för att vara en upprättstående dammsugare.. jättebra för mattor, och djurhår då det ingår ett mini turbinmunstycke..
Sugeffekten ligger nog på runt 300 AW
Den har 5 omställningar pä mattborsten..

Den lär inte världens tystaste, ligger nog på 78 - 84db när det kommer till ljudnivån
Dock så är slangen inte så himla lång, men det räcker så man kan dammsuga taket (Med förlängningstör och fogmunstycke)

Går att köpa via Ebay ifrån Storbritannien..

10647573-1352133884-935100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hehe, ISS ringde och vill ha sin dammsugare tillbaka ;) skämt åsido, mycket 'spejsad' dammsugare , hur funkar det med åtkoms under bord/soffor?

Mvh fremax
 
Den funkar sådär om man har ett högt soffbord osv..
Helt värdelös under sängen och tvbänken dock.. därför som en dammsugare med ett "riktigt" golvmunstycke är bättre..
 
Centraldammsugare, Electrolux oxygen ZCV8xx. Vi har ZCV870, den är underbar, med det bättre orginalgolvmunstycket så kommer vi under nästan alla möbler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.