Taket är nylagt och fint med svart plåt, och nu ska TV-antennen upp. Jag ska fästa den på falsen på skorstenshuven där plåten är dubbelvikt och stabil. Jag hade tänkt använda fasadfästen och två maströr a 1,5m för att komma upp i lite höjd. Fasadfästena tänkte jag skruva fast i falsen med mutter och maskinskruv, och sedan tänkte jag borra hål rakt igenom maströret och skruva fast dem i fasadfästena. Jag har ritat in med rött hur jag tänkt göra på bilden. De som byggde taket sa att de hade gjort antenninfästningar i huven på andra tak, och att det hade blivit bra och betydligt snyggare än vanliga skorstensbeslag.

För att få det extra snyggt hade jag tänkt måla beslagen och antennen i svart, men frågan är vilken färg man ska använda? Finns det någon lämplig sprayfärg på biltema? Eller är det dumt att måla förzinkat stål?


24-071_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

24-070_l.jpg

skorsten med maströr skiss small.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • skorsten med maströr skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan va svårt på ny förzinkning men bäst reultat får du med oljebaserad färg som tex Bengalack,torka av ytan så den inte är fet med tex t-röd
 
Tycker inte man tänker på att det är förzinkat. Du har ju ett takfönster bredvid som också har en annan färg.
Däremot så reagerar jag på den vita antennsladden och speciellt om den är dåligt dragen så här skulle jag lägga krut på att få den osynlig.
 
När jag har målat på galvat matrl utomhus har jag grundat med Nordsjö Häftgrund och sedan täckmålat med svart lackfärg för metall.....målade 2004 och det ser bra ut fortfarande....
 
Nu vet jag inte hur du tänkt dra kabeln?!
Men du kan ju försöka dra kabeln i maströret, sen lägga den sista stumpen som syns i en svart slang eller liknande.
Då ser det nog riktigt trevligt ut.

Antennen är väl silver den med?
Så jag skulle inte lägga alltför stor vikt i att måla röret.
 
Förstår inte hur du ska fästa ett fasadfäste i plåtfalsen?
Sedan så reagerade jag mot att borra hål i maströret, det blir en brottanvisning och om antenn och mast svajar fram och tillbaka i hårda vindar några år så kan det braka omkull på det svarta taket.

Galvat bör ligga ute ett år före målning men det kanske finns bra genvägar.

Protte
 
Varför ska man borra hål i röret?
 
Det där med att fästa i plåten, dubbelvikt eller inte låter som en riktit dålig lösning. Det blir rejäla påfrestningar närdet blåser lite. Och som sagt, varför borra i röret? Om det är tänkt att vara istället för rörklämmorna så blir det inte lika stabilt.

Att måla på galvat är enl- uppgift svårt att lyckas med, jag har hört att det enda som blir riktigt bra är två komponentfärg.
 
Några tankar.
- Jag hade endast målat stolpen eller del av stolpen (upp i höjd med ovansidan av skorstenen). Det gråa är mindre iögonfallande mot himlen.
- Om du målar antennen bör du vara säker på att använda en färg som inte påverkar antennens förmåga att ta emot signaler.
- Oberoende av vilken färg du väljer så hade jag låtit antennen sitta monterad i ett år och utsättas för väder och vind och först därefter måla, då fäster färgen bäst. Du har då även tid att fundera på om du vill måla =)
- Stolpen måste skruvas fast i själva skorstenen annars förstör du bara plåten på sikt.

Lycka till!
 
Tycker det är en helt värdelös idé. Tror knappast att det kommer hålla. Fästena är inte gjorda för att monteras så och kommer troligen att gnaga upp hål i plåten.

Nästa problem, hur ska du rikta antennen om.du skruvar fast den? Då måste du upp till själva antennen högst upp på röret... Inte supersmidigt...

Jag har monterat många många antenner men skulle aldrig någonsin göra på detta viset. Då är det bättre med skorstensfäste och lägga mellan med träbitar där det behövs, dvs om det är en massiv skorsten.

Måla den har jag inte en aning om vad du bör används för färg dock.
 
Köp inte två 1,5 meters rör, köp ett 3 meters istället. :)
 
Tack för alla svar.

Kablarna ska givetvis döljas, just nu bara hänger de där.

Jag hade faktiskt inte tänkt på att antennen avviker, och det är sant att mastens gråa färg syns mindre mot himlen än svart. Det är kanske bättre att vänta med att måla över huvud taget.

Tanken med fasadfästet var att sätta det på tvären motför hur det är tänkt, och sedan fästa maströret med en bult rakt igenom istället för att använda bågen som medföljer fasadfästena.

Jag ska kolla med plåtslagarna vilken lösning de rekommenderar. Jag hade bett om en huv med förberedda antennfästen men det blev aldrig så av någon anledning, så snickarna föreslog fästning i falsen istället. Det hade varit smidigt att slippa borra in genom huven och in i teglet bakom, fast det kanske är en bättre lösning egentligen. Skorstenen används inte, så det är ingen risk förknippad med att borra i den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.