Vad jag har läst mig till så ska man först lägga åldersbeständig plast mot backen,Överlapp 50 cm sen tejp. Sen kan man lägga på en krypgrundsisolering (http://www.lfs-web.se/krypgrundsisolering lfs-25.htm) Men sen skulle jag vilja isolera under golvet,men då kommer man till problemet att balkar och golv på undersidan måste vara torra. Annars stänger man inne fukten om man lägger på isolering. Hur ska man gå till väga för att få virket torrt. Finns byggfläktar men de lär väl få gå en längre tid?
 
janus44 skrev:
Hej. Man isolera marken. Kolla: [länk]
Jag har inga problem med fukt i grunden. Men jag har däremot kalla golv som beror på att huset är byggt -43 och har bara lite spån i bjälklaget. Jag kröp in i utrymmet som är 10 m långt och drygt 30cm högt!. Isolerade grunden med 15 cm cellplast och la 15 cm markisolering på marken. Sen stängde jag alla ventiler. Monterade en fläkt i varje lucka som stänger ingångarna som jag kröp in genom. Sen startade jag fläktarna som då skapar ett undertryck. På så vis får jag ner varm rumsluft från huset via springor som altid finns i gamla hus. Nu har jag 15 grader i grunden och varma golv. En "enkel" och ganska billig metod. Men som sagt jag har inga fuktproblem.

Janne

Tycker detta låter mycket intressant. Jag har ett tillbyggt hus där den nybyggda delen (endast ca 20 kvm) har krypgrund. Jag är intresserad av att isolera krypgrunden för att ha ett lite varmare utrymme där jag kan förvara virke och ev ved.
Tillbyggnaden är egentligen två delar där den ena har källarunderdel vilken nyttjas som matkällare. Denna är i sig mycket kall då man bokstavligt talat har berggrunden som golv. Jag funderar på att gräva ur all gammal jord som finns i krypgrunden och isolera där så jag kan utnyttja platsen.

Två funderingar.
-Hur upplever ni som har isolerat krypgrunden att fukten i själva grunden har artat sig. Har ni gjort några mätningar mot ytterluftens fukt.

- Om man börjar gräva i en krypgrund, är det då risk att man får sättningar i huset?
 
Isolera marken.

Fukten försvinner inte för att du isolerar bjälklaget (trossbotten)
 
Det är min tanke. I dag ligger det sand och singel på marken. Jag gissar att man bör regla upp på något vis. Men man vill ju inte bygga en ny trossbotten som drar till sig fukt direkt från marken.
 
Finns markisolering (ungefär som liggunderlag)
 
Man kan ju också tänka sig att fylla krypgrunden med lecakulor eller Perlite. Om det inte är för djupt.
Perlite isolerar ju bättre och både den och Leca-kulorna går att få vattenavvisande, så att de inte suger vattnet uppåt.
Går ju att lägga även i trossbotten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.