Vi flyttade in i somras förra året. Förra ägaren hade gjort en anmärkning och lämnat in denna till styrelsen. Terrassdörren är nämligen skev så det drar in ganska så rejält.

I höstas när det började bli kallare ute märkte vi att det även drog ganska så mycket från det ena sovrumsfönstret. I det fallet är det tätningslisten mellan fönsterglaset och fodret som det strömmar in kalluft.

Det drar även in från vinden (drar genom luckan som sitter på innertaket, vet inte om det är ett byggnadsfel men det ligger endast isolering ovanför innertaket och inget på yttertaket.

Här är ett udrag från våra stadgar:

BOSTADSRÄTTSHAVARENS RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER

Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick. Detta gäller även mark när sådan ingår i upplåtelsen.

Bostadsrättshavaren svarar sålunda för underhåll och reparationer av bland annat:
- ytterdörr med till dörren hörande karm, handtag, ringklocka, brevinkast och lås inklusive nycklar. Bostadsrättshavare svarar för målning av ytterdörrens yttersida, färg tillhandahålls av föreningen.

- Ytbeläggning på rummens väggar, golv och tak jämte underliggande ytbehandling, som krävs för att anbringa ytbeläggningen på fackmannamässigt sätt.

- lister, foder och stukaturer
- innerdörrar, säkerhetsgrindar
- elradiatorer, ifråga om vattenfyllda radiatorer svarar bostadsrättshavaren endast för
målning.
- elektrisk golvvärme, som bostadsrättshavaren försett lägenheten med.
- elstäder, dock ej tillhörande rökgångar
- varmvattenberedare
- ventiler till ventilationskanaler
- säkringsskåp och därifrån utgående elledningar i lägenheten, brytare, eluttag och
fasta armaturer
- färg till yttre träbeklädnad tillhandahålles från föreningen
- brandvarnare
- fönster- och dörrglas och till fönster och dörr hörande beslag och
handtag samt all målning motsvarande gäller för balkong- eller
altandörr

Bostadsrättshavaren svarar för sådana åtgärder i lägenheten som vidtagits av tidigare innehavare av bostadsrätten, såsom reparationer, underhåll och installationer som denne utfört.


Nu till mina frågor:
1. Är det föreningens ansvar att fixa terrassdörren och fönsternas drag? Och vem ansvarar egentligen för dörrar, fönster, terrassdörr?
2. Har läst någonstans att det är föreningen som ansvarar för all yttre målning men i våra stadgar står det att det är bostadsrättshavarens skyldighet, vad är egentligen rätt?
3. Finns det något utdrag ur lagen som man kan visa upp för styrelsen ifall de skulle påstå något annat?

Tack!
 
1)Tolkningsfråga utifrån era stadgar. Av ditt utdrag gissar jag att föreningen menar att det är ditt ansvar men att dom tillhandahåller färg, dvs dom väljer kulör och målningssystem och att dom betalar färgen. Gissningsvis kommer dom anvisa en färgaffär där du på deras konto får hämta ut materialet.
2) Det är en stadgefråga, det kan alltså skilja från förening till förening. I princip kan allting som bara betjänar din lägenhet läggas på dig.
3) Lagen om bostadsrätt, men den säger inte explicit att dom ska laga din dörr.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
O
Att terrassdörren är skev, låter som något som ni själva får fixa, då det är mycket möjligt att det är självförvållat.(förra medlemmen) Att sätta in en ny list i fönstret känns inte som något större arbete, alltså lika bra å fixa själv...
Stadgarna är det som styr föreningen. När det står så pass tydligt i stadgarna så har du inte mycket att säga till om.
någon § finns inte att åberopa... snarare tvärtom....
 
Andhof skrev:
Tolkningsfråga utifrån era stadgar.
Var kommer tolkningsfrågan in?

TS, jag förstår inte din fråga. Det står ju rakt ut att det är du som svarar för underhåll av dörr och karm. Hur kan du få det till något annat?
 
Om det nu skulle vara så att vi själva måste åtgärda felen. Kan man då inte kräva förra ägaren på pengar då iaf den skeva terrassdörren är dokumentard av förra ägaren. Däremot upptäckte vi inte felet på fönstren förrän i höstas då det blev kyligare ute. Men misstänker att de vart kassa då med. Blir inte förvånam de försöker smita undan sitt ansvar.För när vi skulle flytta in var här inte städat, de hade tagit med sig inventarier som tillhörde lägenheten. Och de hade lämnat kvar saker dom en trasig gräsklippare, trasigt parasoll, bord, högtalare modell gamla mm.
 
Förra ägaren kan bara ev. kanske i vissa fall bli ansvarig för fel som du inte kunde hitta om du gjorde en nogrann undersökning. Förre ägaren är specifikt inte ansvarig för fel som han informerade dig om före köpet.
 
Jag är osäker på vad som gäller båge och karm på fönster, det talas om glas och beslag i sista punkten i listan. Jag misstänker att föreningen består av radhus eller motsv och att föreningens mening är att varje medlem själv får svara för hela sitt radhus så väl in- som utvändigt. Jag är osäker på om terrassdörr jämställs med ytterdörr.
 
O
Det är inga problem att upptäcka att terassdörren är skev, det syns direkt vid en närmare undersökning.
En skev terassdörr beror troligtvis på att någon har hängt i den.... alltså inget som föreningen står för.
 
Lite märkliga stadgar. Normalt brukar föreningen stå för fönster och lägenhetsdörrar. Målning invändigt av dörrar och fönster brukar dock lägenhetsinnehavaren stå för.
 
Att terrassdörren var skev det påtalade mäklaren vid visningen då han även sa att föreningen skulle byta den. Detta sa även säljaren. Men pga olika omständigheter litar jag varken på den ena eller andre. Och innan jag går och pratar med ordföranden villl jag gärna ha svart på vitt vad som egentligen gäller. Men vill det sig riktigt illa så kanske det blir så att både mäklare och säljare säger att de inte alls sagt så eller "minns". Så då är det ord mot ord och då står man där.
 
lordi skrev:
Lite märkliga stadgar. Normalt brukar föreningen stå för fönster och lägenhetsdörrar. Målning invändigt av dörrar och fönster brukar dock lägenhetsinnehavaren stå för.[/QUO !TE]

Icke alls när det gäller radhus !
 
O
Tror inte att du kan kräva att föreningen skall fixa din terrassdörr... Risken är stor att de kommer skylla på att det är yttre åverkan alltså inget de ansvarar för. så ett tips är att skippa den delen.
 
Ok, men om nu jag själv måste stå för kostnaden att fixa dörren kan jag då inte kräva förra ägaren på de pengarna. Han sa att det skulle föreningen fixa, då detta isf har varit en lögn borde det ju räknas som bedrägeri kan jag ju tycka.
 
Precis som sagts tidigare så gäller stadgarna och dom är ju solklara att du står för rep av altandörr !

Det är så att du har en mycket långtgående undersökningsplikt t.o.m nästan längre än om det hade gällt ett vanligt husköp eftersom jordabalksreglerna inte gäller bostadsrätt. Du har inte samma skydd för en bostadsrätt som när du köper fast egendom, då du inte köpt radhuset/lägenheten utan bara rättigheten att få bo där.

Sen är det så att allt du tar upp var ju busenkelt att upptäcka vid köpet om du ville pruta på priset. Öppna fönstren och titta på tätningslisternas kondition, öppna takluckan för att titta där samt inspektera terrassdörren.
Du hade också möjlighet att kontakta ordföranden och få verifierat vad mäklaren och säljaren påstod men du avstod tydligen från allt detta.

Att det kan bli kallras från en taklucka är inget konstigt eftersom en sådan oftast är väldigt dåligt isolerad jämfört med övriga taket. Att isoleringen ligger på ovansidan innertaket och inte på yttertaket är väl helt normalt.

Sen önskar jag dig välkommen till "verkligheten" ! Att äga hus och radhus oavsett om det är egen fast egendom eller bostadsrätt innebär att man själv får ta ansvar och se till att saker blir åtgärdade. Om man tycker det är jobbigt så är nog hyresrätt ett bättre alternativ. Detta sagt med tanke på att du beklagar dig över en dålig tätningslist.
 
Jag må vara både dum och orkeslös men jag kan inte hitta var där står specifikt att jag är ansvarig för just terrassdörren (förutom målning och glas).

Tätningslisten är desto svårare att kontrollera om man inte demonterar förnstret helt. Då det inte är den "vanliga" listen som ska sluta tätt när man stänger fönstret utan den "list" som sitter på själva fönstret.

Jag förstår inte heller varför man som mäklare säger en sak om det egentligen inte stämmer.

Så får väl höra med ordföranden vad som gäller och hoppas på det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.