Kandersin skrev:
Jag kan naturligtvis misstagit mig, men jag hade för mig att 1200 är ett standardmått på såväl skivor som reglar...eller i alla fall multiplar av 1200. Min tanke var endast att få så lite svinn som möjligt.

Jag läste just i boken "Arkitekternas Villor", där ett hus var byggt just efter den principen, "cc 1200" för att få ner kostnaderna.
Man kan läsa följande på nätet:
Aiming to meet a need for cheap construction the plan is strictly based on a cc1200 module. Due to this and to the use of standard building components the costs was kept extremely low, thirty to fifty percent less than average.
Dels så menar dom nog själva rummen och tittar man tex på fönster så verkar dom vara 60 eller 120. Så man kan nog utgå från att dom reglat upp cc60.
Vidare tror jag inte ett smack på att man drar ner byggkostnaderna 30-50% på köra 120 istf 60 moduler.
 
När jag nämner att jag vill försöka hålla cc1200 så menar jag att allt kan delas, eller multipliceras med det. Dvs cc 600 passar även det perfekt! Var hittade du det på nätet?
 
Tack!
 
Kandersin skrev:
Jag var nog lite otydlig och kort på info.
Min tanke var att ha en normalstandard och inget extravagant.


Tanken var att göra så lite som möjligt själv. Ett färdigt yttre och provtryckt hus, samt VVS och badrum är ett minsta önskemål. Gipsa, måla och bygga kök kan jag fixa själv.
15.000 kr/m2 skulle jag gissa.....
 
Kandersin skrev:
Jag var nog lite otydlig och kort på info.
Min tanke var att ha en normalstandard och inget extravagant.


Tanken var att göra så lite som möjligt själv. Ett färdigt yttre och provtryckt hus, samt VVS och badrum är ett minsta önskemål. Gipsa, måla och bygga kök kan jag fixa själv.
15.000 kr/m2 skulle jag gissa.....
 
och hur snyggt blir det då? fönster, 60 eller 120 likaså dörrar? alla ut och invändiga hörn + badrumsinredning, badkar, dusch etc. köksskåp.ja ta vad du vill men att det skall gå jämt upp med 60 eller 120 ja då måste man nog vara ganska udda. Sist men inte minst man skall kunna sälja huset någon, i framtiden då gäller det att hitta en likasinnad.
 
Är det inte vanligt med prefabhus att modulerna "lätt" går att ändras med just dom måtten för att det kanske förenklar tillverkningen och kanske till och med till viss del begränsar valmöjligheten. Sen tror jag knappast att det spelar någon större roll alls om det är ett lösvirkeshus och i slutänden så är troligen inte den kostnaden i alla fall är särskilt stor i sammanhanget eftersom det är andra saker som avgör det slutgiltiga kvadratmeterpriset.

Men jag tror inte att det finns någon hustillverkare som endast har fönster, dörrar, badrumsmöbler etc med en multipel på 60 eller 120 cm.

Men annars så håller jag med Erik Projektet att 15 000:-/kvm är ett bra riktmärke och sen beror det på vilken standard man vill ha och hur mycket man är villig att göra själv.
 
Redigerat:
Vi byggde nytt 2010-11, flyttade in aug -11.
Boningshus 195 m2, 1,5 planshus med förhöjt väggliv (150cm invändigt vid yttervägg). Ett garage på 70 m2.
Normal standard. Vi gjorde allt själva förutom stomresning med färdig utsida, spackling/målning av innertak, plattsättning i 2 st badrum, VVS. Garaget gjorde jag rubbet på själv.

Vet inte riktigt hur jag ska räkna, men om man drar bort tomtpriset så blir det 10500:-/m2. Det är inkl garage.


provar att lägga med bild:
https://www.dropbox.com/s/nccekjomlqig7xn/Photo 2012-06-23 11 53 35.jpg

https://www.dropbox.com/s/lecewiqbu83ep0n/Photo 2012-04-30 15 16 32.jpg
 
Tack John Pohlman för din info, och de fina bilderna!
 
Lösvirkeshus nybygge år 2010 april till september kostade 14.500 kr/m2.

Detta ingick:
Helt hus 110 m2 enplans + oinredd vind
Färdiga badrum, tvättstuga och extra dusch+WC med plastmattor
Alla golv i bokparkett
All el
All VVS
Varmvatten och FTX
Stor fin täljstenskamin och skorsten
Oinredd förrådsvind om ca 70 m2
Gick att bo i med ett litet Campingkök

Detta ingick inte:
Grund och anslutningsavgifter
Inre ytskikt (paneler i väggar och tak), förutom i våtrummen.
Köksinredning
Utvändig färdigmålning (utvändig panelen var grundmålad från brädgården)
 
  • Gilla
Kandersin
  • Laddar…
Jag har just byggt ett 1,5plans hus med normal/hög standard för 8500kr/m2. Då har jag gjort i princip allt själv. Allt utom tomt och badrum på öv är med i det priset.
 
Vi byggde hus för knappt 3 år sedan och det kostade ca 3.4 miljoner exklusive tomt. Huset är 143 m2 på 1.5 plan med förhöjt väggliv. Standarden är hyffsat hög. Allt ingår i priset ovan (pantbrev, kommunala avgifter, 40 meter väg, 200 m2 gräsmatta, bergvärme inkl borrning...). Vår tomt var svårbyggd så på en "optimal" tomt skulle man ha sparat nån hundratusing på markarbetena).Ett snikhus hade kanske kostat en halv miljon mindre.Priset förutsätter att allt gjorts av hantverkare och med kvitto.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kandersin
  • Laddar…
Om man kollar Fiskarhedens hemsida så tror jag man får en ganska bra bild av vad en husbyggsats ovan grund går på. De är ju väldigt transparenta i sin prissättning (byggsatserna är dock exkl golv och värmepump, så lägg på en hundratusing). Tror det är svårt att komma ner jättemycket i materialkostnad normalvägen. Till det tillkommer alla entreprenader och man behöver nog tredubbla priset för att få ett nyckelfärdigt slutpris för en vanlig Svensson. Men det är ju i jobbet som det finns ju mest pengar att tjäna också genom att:
1) Ha bra kontakter
2) Göra en hel del själv
3) Pressa entreprenörer och ta på sig samordningsansvaret

Jag tror Enk Projektet och KnockOnWood är helt rätt ute, för en vanlig "dödlig" med ett heltidsjobb som inte är i branschen är det nog svårt att komma långt under 15.000 kr/kvm.
 
Jag håller på och färdig ställer mitt nybygge, och vi tittade också på fiskarhedens materialsats men vi bestämde oss för att handla direkt från en brädgård och kom ner i mindre än halva priset.
Hade jäkligt bra rabatter och det är lite mer jobb att när det inte är färdig sågat men det kan det vara värt om man spar stålar:cool:
 
  • Gilla
Kandersin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.