Tack för utförligt och begripligt svar! Idag har jag varit i mitt torp. Det är ett äventyr att åka ut på de oplogade skogsvägarna men det gick bra idag. Som vanligt går jag mest runt och funderar på vad jag ska göra, och jag gör inte speciellt mycket :) Men ska försöka komma igång vad det lider :)

För att återgå till toan. Hur har du löst med avloppet?
 
Har inte löst detta än faktisk..
Jag har varit i kontakt med miljöförvaltningen i kommun och frågat om hur dom vill att jag skall lösa detta, och dom har sagt att jag skulle lägga ned en trekammar brunn och markinfiltrering på baksidan av stugan som då blir lite lägre än stugan, men då jag grävde en 1,5X1,5 meter håla som var runt 1,2meter djup så fyllde den sig med vatten och har varit så hela sommaren. :( Tror det har varit som mest 25cm ned till vattnet ifrån markytan. Och när dom säger att jag skall lägga infiltrering på ett ställe som det inte är 2 meter ned till grundvatten så fattar jag i stort sätt ingen ting. Det är ju det som det sägs skall vara i alla möjliga installations manualer och lagar ifrån kommun. Men han säger att det behöver inte vara så i och med att jag har en backe en liten bit bortanför.
Men jag har alltså inte kommit längre i denna saken..
 
Jag har utedass vid mitt torp men jag funderar på att installera en förbränningstoa för att slippa krånglet med avlopp. Varför valde du vattentoa?

Hur har det gått med köket? Mitt kök är nyrenoverat av förra ägaren men spiseln sitter lite skumt till utan köksfläkt, Nu hamnar allt matos på skåpen som sitter precis ovanför. Rätt märklig lösning. Sådär måste jag hitta på nått innan jag använder spiseln.

Just nu kommer jag inte ut till stugan för vägen är glashal...

En annan fråga angående isoleringen. Har du satt ångspärr eller ångbroms? Eller la du isolering direkt mot timmret, sedan vindskydd, och sen panel?
 
Vatten Toan var det på stugan när jag köpte den. Så det var nog det lättaste.
Köks luckorna fick jag bara hämtat, så var jag tvungen att åka iväg på jobb. :( Så jag kommer att börja med golv värmen på köket, när jag kommer dit nästa gång, så det blir nog inte kök sån helt till att börja med.
Jag vet att vägen till min stuga så skulle jag inte ha någon problem med att komma fram på, då jag har möjlighet till att köra den sista biten med en 4wd Pajero som också har plog. Så den biten är fixad. :)

Jag la isoleringen rakt mot timmeret, så vindskydd (Papp) och sedan panel.
Tänkte inte så långt att jag egentligen skulle haft en luftspalt emellan pappen och panelen, men det är tydligen inte något problem när man målar med Falu röd färg, då den pustar som den gör. Kan vara ett problem om man målar med oljefärg eller något annat som inte pustar.
 
Har fått gjord lite mer.. :)
I snö högen som min stuga ligger i mitten av så har jag fått plogat vägen så jag kommer mig fram.
I går så smälte snön lite och det blev ett kaos att komma sig upp, men har monterat kedjor på bilen så nu går det nog bra.
Har fått städat unna lite, så nu blir det en tur till tippen med saker som har blivit liggande alltför länge.
Har i alla fall fått kapat spår och fräst ut böjningar till vattenrör som skall ned i golvet i till byggnaden.
Och till ni andra som tänker göra det samma, gör inte det.. Spara i hop lite mer pengar och köp färdig fräst spånskivor eller liknande.. Sparar MYCKET med arbete.
Men då jag redan hade lagt golvet (ännu ett misstag), så fick jag göra så här.
DSC_2071_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_2074_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_2077_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ligger i alla fall slangarna i golvet, så nu blir det att hitta golv som jag kan använda. Har ett hopp om att kunna ha trägolv runt om i stugan även om detta kanske inte är det bästa lösningen. Någon som har något tips om hur jag kan göra om detta, eller blir detta otroligt fel att göra.. ???
 
  • Gilla
_MD_ och 1 till
  • Laddar…
Kul att få läsa om fortsatt arbete :) Jag har inte kommit igång än - skyller på kylan. Hör löser du det problemet? Har du någon värme på? Eller värmer du upp stugan när du är där? Kanske med extra gasol/fotogenvärmare?
 
Hej _MD_
Jag har på en liten värmepump på frost skydd på 6 grader när jag inte är där, och detta har funkat bra tills nu, men om det blir lägre än 17, som det säkert kommer att bli framåt, så har jag 2 st oljeradiatorer som en liten backup.
Stugan har bara värme på i köket, och toan, det är liksom där det behövs.
Men i vardags rummet så blir det inte minus, i alla fall inte som jag har sätt än. Jag har ju lite koll på detta med väderstationen jag har. (online http://hem.bredband.net/catlim/cumulus/web/trends.htm )
Den ligger ute med "Realtime" också men inte lika roligt att kolla efter att vindmätaren frös fast.. :(
Tänkte att vidare köpa en vattenmantlad kamin och utöka med fler solfångare, som jag snart kommer beställa lite flera av.
Det är nämligen så att jag tydligen inte har nog att göra, (?????) så jag har startat för mig själv också. Kommer att sälja solpanel och solfångare, och tillbehör, lite till och från bredvid mitt andra jobb som jag har.
Men jag har ju otroligt bra möjligheter att testa ut sakerna jag skall sälja, så det hoppas jag vill funka.
Har bara en liten facebook sida än, men webshop är på gång. https://www.facebook.com/Varmlandssol
Inget jag har planer på att bli rik på, men vill skapa lite fler möjligheter att andra skall få tag i billiga solpanel och solfångare.
 
Du har det varmt och gott ser jag - 25 grader inomhus :)

Låter du radiatorerna gå på utomhustempen också? Det låter som en bra ide att vilkora vissa värmekällor med utomhustemp.

Spännande projekt med Värmalndssol. Att använda grejerona själv är bästa sättet att veta vad man pratar om.
 
Jepp. Gött med värme..
Men den är lite missvisande på inomhus temperaturen.. Sensoren står i det samma rummet som kaminen.. Så det är lite svårt att distribuera värmen runt om än.
Radiatorer har jag inte än. Inget av värme systemet är kommit igång.
Men i sommar så bara SKALL jag ha ned golv värmen runt om i stugan, och vattenmantlad kanim. Det är så kallt på golvet här, så det är inget roligt alls..
Hoppas bara den normala websidan kommer upp snart också. :) Kanske jag får såld lite solpaneler också.. :)
Men mycket på gång där.
Hoppas bara inte stugan blir lidande och hängande efter med allt jag får att göra..
Om någon är på utkik efter solpanel eller solfångare som nu är på väg, så skicka mig ett PM, så skall jag sända en link till en "Prewiev" av websidan..
 
Hmm..
Har tydligen inte lagt upp kort på golvet som jag fick. Var lite överbliven klick laminat hos min mamma som hon ville bli av med.
Det är en torr del av köket som jag har lagt in det i, och jag vet att man inte skall kombinera laminat med golvvärme men sedan jag fick det, så får jag se hur länge det håller, så får jag heller spara upp lite pengar och lägga nytt senare.
Hoppas jag får på plats lite väggskivor i löpet av veckan.
Skall hämta lite solfångare på måndag, så resten av veckan så kommer jag hålla på lite i stugan, så nu kommer det nog uppdateringar framöver igen.
Golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kommer nog inte att posta så många saker inom detta område, men när jag har körd in och ut till stugan så har min uppfart blivit lite mjuk.
DSC_0653_resize_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavsett så har jag sett mig tvungen att göra något åt uppfarten. Eftersom jag inte har någon susning om grund och dränerings arbete så har jag faktisk för första gången tagit lite hjälp. En riktigt god granne har varit här denna veckan med sin minigrävare och hjälpt mig otroligt mycket med min uppfart och dränering. Blir inte så synligt på detta kortet eftersom jag inte fick någon lass med sten. :(
Fick också tag i ett riktigt bra träd som jag bytte till mig mot några kubik med ved. :)
Kan bli en mäktig infarts portal, om jag någon gång kommer att få dom upp.
IMAG0512_resize_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hoho? Dags för lite uppdateringar i ditt torpprojekt!? :)
 
Ehh.. Jo det skulle ju varit rätt bra att få uppdaterat lite..
Men det har tyvärr inte hänt så mycket.. Lite, men inte så mycket..
Jag kan ju säga att jag har fått fixat vägen upp till stugan, grävt ut lite skit, och fått på några lass med sten, så det får nog bli så tills nästa år, så det får satt sig lite.
IMG_0020_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0027_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni har sätt tidigare i tråden så har det varit lite jobbigt att köra in mot stugan, men detta gjorde susen.. :)
Annars så har jag kopplat ihop en ny PLC som skall styra mina solfångare.
Jag har ju tydligen fått beställd fel typ, så jag får koppla om denna när jag kommer hem från jobb..
IMAG0567_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också fått dom nya magnet ventilerna hemma som också skall installeras. :)
När jag kommer hem, så skall jag ha fått fixat en ny liten väg in på tomten. Grannen som var så snäll att hjälpa mig med uppfarten har gått med på att fixa den nästa lilla vägen upp till en liten sak jag måste fixa innan jag fortsätter på stugan.
Mycket av orsaken till att det inte har blivit något gjord är att det är för fullt av saker där nu.. Jag klarar inte vända mig om utan att tvätta fönsterna. :( Så jag får några containers snart som jag skall stoppa alla saker in i så jag får lite gjord inne i stugan.
Det som står på vänt är golv, och väggar i första våningen.. Skall ha det gjord i sommar.. Hoppas jag skall få fortsatt med lite uppdateringar snart..
 
Nu fick jag tagit några kort på saker jag har fått gjord igen.. :)
Helt otroligt vad mycket annat som kommer i mellan allt man vill göra.
Solfångarna på taket har fått installerat PLC'n och fått några nya motorventiler på plats.
160.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så saknar jag lite papp för att hålla lite bättre på värmen på tanken, har snurrat bort denna någon stans, och hittade inte rullen, som jag vet jag har någon stans men.. :( Ja ja.. Kommer väl fram ur högarna med saker en dag.
161.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick lite gräv hjälp igen till att få in som jag trodde några containers, men nu har jag faktisk ändrat mig lite igen.
Tycker faktisk att det inte är värd att köpa, och det är så svåråtkomligt med lastbil, så det blir dyrt att hyra med lämning och hämtning.. Så jag tror jag gör något annat.. Kommer kort när jag vet mer..
162.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

163.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glömde en liten sak.. Om det är någon kunnig inom PLC och som kan se om jag har gjord något fel i programmet så kommer det här.
PLC program.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten förklaring till hur det funkar.
I001 är ingång från temperatur controllern som sitter över skåpet. När solfångaren är över 65 grader så ger den "1" signal in på ingången.
B001(M1) är en fördröjning så att man är säker på att utgången Q002 skall vara "0"
B004(M4) är ger ett "1" signal så att motorventilen får 12volt i 4 sekunder som är lite mer än vad som behövs för att vända.
B005(M5) ger "0" när ingång I001 är "1"
B006(M6) ger en fördröjning så att man inte kan koppla ihop minus och plus från utgångarna. (Retentive)
B013(M13) skickar signal om att pumpen skall starta om en av ingångarna från solfångarna är "1" (eller varmare än 65 grader) från Q001 / Q002 / Q003 (3 st solfångare, en mot öst, en mot söder, och en mot väst )
B014(M14) ger en liten fördröjning så inte pumpen startar innan en av motorventilerna har vridit sig, så man undviker trycket i slangarna.
Q007(CP) ger 230 volt ut till cirkulations pumpen. Pumpen stannar också innan sista motorventilen stänger.

Någon som ville gjord på annat vis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.