Mikael_L
Stefan N skrev:
Rotgips är inte ett lämpligt underlag, den enda gipsen som kan komma i fråga är golvgips.
F.ö vad är skillnaden på golvgips och annan (vägg)gips?
 
  • Gilla
arpanet
  • Laddar…
Vad är golvet uppbyggt av nu? Som Mikael säger att duger golvet åt gips duger det åt flytspackel.
Rotgips är för mjuk för att ligga på golv.
 
Stefan N skrev:
Vad är golvet uppbyggt av nu? Som Mikael säger att duger golvet åt gips duger det åt flytspackel.
Rotgips är för mjuk för att ligga på golv.
Det är helgjuten torpargrund med någon form av trä skiva på....
Alla som jobbar inom bygg har sagt att jag skall köra ROT gips o kollar man runt på forumet så är det massor av folk som kör ROT gips under klinkers...
ROT gips är ju hårdare än vanliga gips skivor men i detta fall är det ju bara 6mm o dom kommer limmas mot en plan trä skiva som ligger där på torpargrunden...

Så många som använder ROT på golvet innan klinkers som sagt så om någon har något som verkligen påvisar att man inte skall använda det så ge mig det.. Några olyckor.. Någon klinkersplatta som sjukot ner elelr liknande..? Något..?
 
Gyprocs 6mm ska enligt tillverkaren vara ok att använda som golvgips. Vad jag har sett avråder de flesta andra fabrikat till att använda 6mm som golvgips. Kanske klarar Gyprocs skiva högre belastning. Jag har själv nyligen använt Gyprocs 6mm på golvspån följt med klinker. Än så länge ser det bra ut.
 
6mm hardboard känns som ett stabilare material.
 
T
Nimajneb skrev:
6mm hardboard känns som ett stabilare material.
Nej, man ska inte blanda in organiska material när det handlar om klinker. Antingen kommer fog eller plattor att lossna efter ett tag.

Nej, kör med rotgips om du nu tvunget ska ha samma nivå, limma dit gipsen med fix, kör med 8 mm:s tandkam. Prima underlaget innan du smäller dit gipset och seda primar du gipset innan du lägger plattorna. Rolla eller borsta ut rikligt med primer.
 
Kommer att köpa Gyproc 6mm skivor. Mailade företaget o det fanns 2 återförsäljare här i min stad tydligen så blir att åka dit o hämta idag...

Så tips till alla som har samma tanke...
ROT-gips funkar säkerligen jätte bra o ingen kan komma med nå konkret till varför man inte skall använda det.. Förutom att det är mjukare men ändå hårdare än vanlig gips...
Är man ändå osäker som jag är så maila gyproc o fråga vilka återförsäljare som finns i din stad så hjälper dom dig..

Kostar lite mer men då är man 100% säker o slipper vara den som kommer med nå konkret om att använda ROT gips som golv gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.