Är skrämmande nära att bli klar med min verkstadsutbyggnad.....
Har sen tidigare ett utrymme på ca 4x3 m, men där finns även värmepannan så det är lite trångt. Också lågt till tak i delar av den

Nu har jag byggt till 4x3m och har då även fått en dörr direkt ut. Planen är att försöka hålla det nya rummet ganska rent och ha en flyttbar arbetsbänk mitt på golvet. Tanken är även att motorcykeln skall gå att rulla ibland.

För arbetsbänken funderar jag på en 80x150 skiva med infrästa T-tracks samt verktygsskåp under. Funderar även på ett plåtskåp för maskinförvaring. Sen lite verktygsplåtar och kanske en smal väggfastbänk för små fasta maskiner. Kapen får stå kvar i den gamla verkstaden där det är en lång bänk.

Tänkte ha spånsug och kompressor i ett skåp utanför (med återledning av luften förstås)

Frågan är alltså om ni har några smarta tips på inredningen i verkstaden?

Ingång till gamla verkstadsdelen (stökigt mitt i bygget)
ImageUploadedByByggahus.se1357294306.294939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annan vinkel

ImageUploadedByByggahus.se1357294362.628250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya verkstadsdelen inifrån den gamla.

ImageUploadedByByggahus.se1357294390.467848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyputsad vägg
ImageUploadedByByggahus.se1357294444.149593.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många uttag i taket, fällde in ett lysrör, sen 4 till i hörnet vägg/tak
ImageUploadedByByggahus.se1357294476.717372.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh//Larsa
 
Är det en riktig Mc kanske italiensk som skymtar under tyget :)
 
Ser att du har en slangvinda till tryckluft, skaffa en till 230 också, väldigt praktiskt.

Sent from my ST17i using Byggahus
 
stomneby skrev:
Är det en riktig Mc kanske italiensk som skymtar under tyget :)
Nej det är ombyggd Suzuki tl1000s. Liknar mer en Ducati eller ngt. Alla kåpor är borta så det är en streetfighter nu. Härligt med 2 cylindrig V-twin, låter rätt och går som ett skott... :)
 
Redigerat:
ImageUploadedByByggahus.se1357297696.755327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Högvarviga twinnar är musik för öron o själ(y)
 
Men nu spårade det ut. :)
Vill ju ha smarta tips på verkstadsinredning. Och det är främst snickeri det handlar om. Men vill kunna svetsa också, så det mesta blir metall...
 
De flesta smarta tips är säkert givna men primärt så är det just som du själv är inne på mobiliteten. Alltså allt som går skall stå på hjul så det kan flyttas undan. Smart att kunna utnyttja dörren ut för att kunna jobba med längre stycken än normalt får plats.

Utnyttja taket som en yta, perfekt med takkrokar för att förvara virke, sågskenor mm. Bygg även hyllor och allt ända upp för att kunna förvara det som inte används lika frekvent och ha en pall eller nåt för att komma åt.

Försök att sätta de flesta fasta maskiner (bandslip, pelarborr, skruvstycke, bänkslip mm) på plyfaskiva som kan sättas fast på arbetsbänken vid behov men i övrigt ställs undan i en lagerhylla tex. Perfekt sätt att kunna ha flera mindre stationära maskiner utan att offra alltför mycket utrymme.

Håller med om att det är smidigt att ha upprullningsbar 230 v uttag och kompressorslang.

Bra med genomtänkt och stark belysning, gärna dagsljus också genom fönster eller dörr med ljusinsläpp. Att slippa ta upp utrymme för extra arbetslampor är ovärderligt.

Ett par billiga takmonterade utomhushögtalare kopplat till en förstärkare i annat rum håller bra och tar ingen plats. Även om du vid snickrande har kåpor så kanske man ofta under bil eller motorcykelmek vill ha musik som sällskap.

I ett litet utrymme så hade jag prioriterat enhetlig och genomtänkt förvaring för både elverktyg, skruvar o tillbehör mm. Tex systainers eller l-boxxar är ett bra sätt att spara plats.

Sen viktigast av allt - disciplin. Är du klar med ett verktyg så torka av och häng bort/ställ undan innan du tar något annat. Ta gärna för vana att efter ett arbetspass plocka undan det som eventuellt kan ha blivit kvar på bord mm
 
  • Gilla
Kilensnickare
  • Laddar…
Bra tips! Har redan en kabelrulle som inte monterats ännu.. Har även gjort lådor och dragit rör till två takhögtalare (stora runda hål i taket)

Är lite lågt till tak då jag råkade på berg under. Spräckte bort ett par kammar, men sen blev det för massivt och budgeten tillät inte hyra in sprängare.....

Har putsat klart idag. Imorgon gjuta fönsterbänk och måla klart taket. Sen en ordentlig städning! Golvet var länge sedan jag gjöt, så det får nog bli färg på det som nästa steg.

Till hojen skall jag bygga en lyft med snurrande hjul så man kan rulla runt den. Men den skall användas till våren så då blir det mer plats....

Funderar på om inte ett klassiskt plåtskåp med två dörrar borde vara perfekt för alla elverktyg. Under bänken skulle jag vilja ha verktygsskåp (plåt) med kullagrade lådor, men de är ju så förbannat dyra... Man köper ju hellre verktyg än lådor att förvara dem i! Kanske får bli ett par cotech för 2000kr styck.
 
Hur förvarar ni skruv förresten? Jag kör mest Essve numera och skulle behöva hylla/skåp för att förvara alla askar så man hittar det man behöver. Tycker deras plastaskar är bra... Bult och annat kör jag i Sortimentskåp, men skruvaskarna är ju smidiga med lock....
 
Larsa skrev:
Hur förvarar ni skruv förresten? Jag kör mest Essve numera och skulle behöva hylla/skåp för att förvara alla askar så man hittar det man behöver. Tycker deras plastaskar är bra... Bult och annat kör jag i Sortimentskåp, men skruvaskarna är ju smidiga med lock....
Jag har både essves plåtlåda/plåtväska, essves essbox, l boxx med plastinsatser och sortainer.

Det är lite frågan vad syftet är med förvaringen. Är det bara för att använda i verkstan så är en hylla med kartongerna redan en funktionell lösning. Är det däremot så att du som mig vill kunna ta med dig ett sortiment av skruv så är det viktigare med vettig mobil förvaring.

Kör du mest med essve så kanske essbox är värt att fundera på? Då kan du enklare ta med dig hela boxen med kombination av de skruv du behöver eller vid andra tillfällen ta med dig en låda bara
 
Sortimentlådor is da shit, man behöver inte en miljon M8 bult. Skaffa smidiga lådor (Biltema / Bauhaus ) sortera upp och märk upp,Släng resten!!. Sen tycker jag själv att skåp med dörrar är det bästa så det slipper dammas ner med slipdamm o dyl. Sen en rejäl oljebar med spilloljetunna är et måste, placera den en bit från svetsbänken.
 
Om du vill utnyttja golvytan helt skippa skåp som står på golvet sätt upp typ köksskåp så högt du kan. Då kan du ställa maskiner osv mot väggarna. Sök också upp Mattiasp snygga lösning på kapbord som man fäller ut/upp sparar massor av plats. Ursäkta Ot tidigare.
 
Var kan den här fina lösningen på Mattiasp kapbord? lät intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.