Hejsan, hur akut är det igentligen att byta ut en rutten syll?
Det handlar om en meter under en ytterdörr där en bro suttit fastbultad i syllen, vatten har följt bultarna in i syllen.
Bron är borttagen och syllen är nu torr men rutten, inte genom rutten utan kanske 50% av tjockleken som ruttnat. Måste man verkligen göra de så pass omfattande att man byter hela syll bitar eller räcker det med att såga/hacka bort bara det ruttna och bygga på med nytt material. Då menar jag t.ex fälla in en 95mm regel i befintlig syll fast bara där det ruttnat.
 
Ligger den på en grundmur eller platta kan du byta en bit. Är det plintar blir det mer komplicerat.

Jacka ur och skruvlimma in den nya biten...
 
Larsa skrev:
Ligger den på en grundmur eller platta kan du byta en bit. Är det plintar blir det mer komplicerat.

Jacka ur och skruvlimma in den nya biten...
Den ligger på plint, det är dessutom en plint exakt under det ruttna. Den är dock inte så rutten att plinten sjunkit in i syllen
 
Behöver man alls göra något åt detta? Ja kan inte detta men jag inbillar mig att det ruttna kan väl inte sprida sig när det inte längre kommer fukt dit. Eller kan det bildas mögel eller dylikt?
 
Vad är det för dimension på syllen?

Jag jackade ur en 80x170 syll (har för mig dimensionen, gammalt hus) till hälften mellan två plintar. Sen limskruvade jag med polyuretanlim in en bit 45x170. I princip skall det ju bli starkare så.....
 
Ja vet faktiskt inte måttet men standard 60 tal? Ja tror jag provar din variant med att jacka ur men syllen får semester till våren i alla fall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.