Funderar lite över om det råder en viss konservatism när det gäller olika lösningar för husbyggande.
Som lekman har jag t.ex. en idé om att det optimala plåttaket borde svetsas (eller möjligen nitas) ungefär som ett fartygsskrov. Är det för dyrt, eller är det bara så att ingen har tänkt tanken?
Vad tror ni andra? Några andra tankar i ämnet? Bara så där rent teoretiskt :)
 
Ett plåttak måste alltid ha ett undertak eftersom det vid viss väderlek kommer bildas kondens på undersidan. Vanligast är råspont + takpapp.

Frågan är då hur man svetsar utan att elda upp hela huset?

Jag tror normalt att det är ett ickeproblem med att skarva med överlapp. Ett svetsat tak kanske vore bra om man inte har ngn lutning alls.
 
Mikael_L
Repeter skrev:
... att det optimala plåttaket borde ...
I ordet optimalt bör nog inte endast ren funktion räknas in, utan även kostnad, livslängd, och därmed kostnad/år, rivningskostnad, tid för uppsättning (hur länge regnkänsliga delar av huset exponeras) och vad skrotningen sen kostar.
Allt detta både som kostnad för husägaren likväl som för vår miljö.
Till begreppet optimalt bör väl även estetik vägas in.

Och jag tror alltså inte svetsat tak är speciellt "optimalt" i normalfallet.

Däremot är det nog ofta "optimalt" att försöka få hela plåtlängder om det bara går, att slippa skarvar.
Det är nog också "optimalt" att se till att taket har en tillräcklig lutning.
 
Ett plåttak varierar väldigt i storlek med varierande temperatur. Det måste kunna röra sig. Därför är det väldigt bra att det besår av mindre bitar.

En annan fördel är att man lätt kan byta en enstaka plåt om det skulle behövas. Ytterligare en fördel är att vem som helst kan lägga eller reparera ett plåttak utan någon speciell utbildning. Dessutom är det ingen särskild nackdel att bitarna inte sitter ihop.

Men visst svetsar man plåttak. När man lägger helt horisontella och platta tak så är en metod att helsvetsa ett tak i rostfri plåt. Men det är så fruktansvärt dyrt så det används knappast på privatbostäder.
 
Hemmakatten
På ett tidigare hus fanns det ett platt plåttak. Vid omläggning användes ett s.k. lok som gjorde upprättstående falsar. Det var inte svetsat, men likväl det mest optimala.
 
Tack för svare, kul att få lite förklaringar till att man gör som man gör : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.