Vårt hus är byggt 2008. Tillverkaren har gått i konkurs. Dom hade en byggfelsförsäkring så det är inte hela världen.
Tillverkaren har i sig anlitat en VVS-firma som gjort all VVS och el. Alla elfel som dom hade ställt till med har dom åtgärdat.

Men vi har även ett problem med en träbit i avloppet, byggfelsförsäkringen tar det, men i mitt huvud så tycker jag att det är VVS-firman som borde ta ansvar för jobbet oavsett om tillverkaren har gått i konkurs eller inte? Dom har ju tagit ansvar för alla andra fel som dom gjort, men dom har ju bara kostat några timmars jobb.
Nu i värsta fall kommer det röra sig om 6 siffriga belopp, så då vill dom inte veta av det.

Till råga på det så får man ett extremt oseriöst intryck av dom, dom kan inte fixa fram ritningar, dom återkommer aldrig när man ringer och slänger på luren när man ifrågasätter dom.
 
Du skriver "tillverkaren" har gått i konkurs. Av inlägget gissar jag att du hade en totalentreprenad, dvs bara ett avtal med hustillverkaren, inget med de olika entreprenörer som byggt?

I så fall så har VVS firman inget ansvar gentemot dig, bara mot byggfirmans om gått i KK. En träbit i avloppet är lång ifrån självklart att VVS firman är ansvarig för, det är ju troligen inte enn VVS montör som råkat ha dit den, utan mer troligt att den kommit dit via en oskyddad golvbrunn eller liknande. Det är ett typfall på skada som skulle varit ett h...e att få rätt på om du hade haft en delad entreprenad. Alla hade skyllt på varandra.

Att El o VVS firman har ställt till "alla elfel" låter väldigt obehagligt. Om de gör sitt jobb korrekt så skall det inte finnas något elfel överhuvudtaget på ett nytt hus. Är du säker på att firman är behörig för el?
 
Huset var färdigtbyggt när vi köpte det, vi har alltså inte beställt nåt jobb. Men med elfelen så hade vi kontakt med dom direkt, vi gick aldrig via tillverkaren. Om dom sedan blev debiterade för jobbet har jag ingen aning om.

Mjo, man kan ställa sig den frågan faktiskt. Det var väl inte varit några allvarliga fel, felkopplade lysknappar, trappkopplingar som inte funkade, inte inkopplade kontakter, grupper som var felmärkta i säkringsskåpet osv. Sen är det en kontakt i badrummet som jag är väldigt osäker på om den är ok. Men orkar inte röja med det nu, avloppet först...
 
Jag kan tänka mig att firman har tagit elfelen som en goodwill garanti, det hade kostat dem mer i dåligt rykte, än att fixa felen.

Träbiten i avloppen skulle jag tro att de dels inte känner sig ansvariga för, dels är det för dyrt för goowill garanti. Deras ansvarsförsäkring tar bara skada om de verkligen är skyldiga, det är de inte iom. konkursen.

Det där med uttag i badrummet, vad är det för fel du misstänker?

Just i badrum är det extra viktigt att det är rätt, får man en stöt när man just har duschat och dels är blöt, dels är huden mättad med vatten, så kan strömmen bli 100ggr större än vid motsvarande olycka i torrt tillstånd, En stöt som bara känns obehaglig i vardagsrummet dödar direkt, ovillkorligt i badrummet.
 
Vi hade ett hörnbadkar där förut, med bubbel osv. Bakom där sitter det en utanpåliggande dosa IP66 som bara är silikonad i ovankant, med ett vanligt rörutsläpp inuti.

Eftersom vi inte har badkaret där så har jag stängt av strömmen dit så det är ingen fara. Sitter rätt långt från allt vatten också, men innan satt det ju 10cm från rinnande vatten...

bc201323350PMc71a.jpg

Sådär såg det ut.
 
Redigerat:
Ser inte så farligt ut, du har ju öppet i botten så ev vatten som kommer in rinner ut, den ser ju tät ut uppåt Sedan beror det på i vilken zon den sitter om det är ok eller ej.
 
elmont skrev:
Ser inte så farligt ut, du har ju öppet i botten så ev vatten som kommer in rinner ut, den ser ju tät ut uppåt Sedan beror det på i vilken zon den sitter om det är ok eller ej.
Den satt ju bakom badkaret så det är ju gott och väl inom zon 1.
 
Den dosan sitter på ett tillåtet ställe!
 
Tetris09 skrev:
Men vi har även ett problem med en träbit i avloppet

.
Varför finns det en träbit i avloppet öht???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.