Hej. nu behöver jag lite hjälp.
Jag funderar på att öppna upp dörröppningen mellan kök och vardagsrum till en ca 2,5m stor öppning.
Jag har läst mig till att jag behöver göra nån form av bygganmälan & att jag då ska ha anlitat ett företag som gör en belastnings beräkning. Men just nu vill jag bara veta hur stor balk det kommer at bli & hur man fäster de.


Mitt hus är aningen anorlunda både i formen & hur det är byggt. Det är ett hus i 3 etage. Man kommer in på miten våningen, sen kan man gå en halv våning ned & en halv våning upp, från mitten våningen.
Tomten lutar så alla våningar är ovan mark. Den nedre våningen har alltså en över våning, åtmisntånde delar av den.
Alla plan har gjuten platta på mark, utan regelverk för golvet, utan golvena är direkt på betången.
På nedre plan finns kök & tvättstuga, ovan på detta är alla sovrum. Köket har betång golv & betång tak (så sovrumen har altså betång golv dom med, helt utan regelverk, utan glven ligger på betången)
Väggarna i Kök & tvätstuga är lättbetång block, för det är ju betång platta ovan på. Alla andra väggar är trävagar.
Det är en av dessa lätbetång väggar jag vill göra ett 2,5m stor hål i, där det i dag är en vanlig dörröppning. (hålet ska tas upp fån dören och åt ett håll)
Bred vid Köket finns ett vardagsrum. Detta är inte en tillbyggnad, utan har funnits sedan huset byggdes, men det är inge nån övervåning på denna del o den har trävägar som övriga delen av huset)

Konstruktionen för vardagsrummet påverkas inte, då takstolrna inte vilar på den här väggen som ska förendras.
Det som vilar på väggen är betångplattan till övervåningen. hur tung kan den vara? svårt för er att gissa,liga svårt att gissa hur mycke av vikten som vilar på denna del av vägen.
Är det nån som vågar gissa/ ge mig en finger visning?

Nästa fråga. Hur tjock hög & lång kan man gissa att balken behöver vara (vi pratar i-balk antar jag)
Vad betyder beteckningarna på balkarna, Vad är det jag ska eta efter om jag letar begagnad balk?

Hur fäster jag en sån här järnbalk i lättbetången?

Som ni ser på bilderna så är det kort vägg, men de långa vägarna innehåller fönster, balkång dörr & på motsvarande sida en trapp, så där har vi inget stöd för betång taket (man ser att fönster och balkång dörr har förstärkningar ovanför sig)
 
  • Första visningen014.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Första visningen034.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag skall göra en öppning på 2.5m i en bärande innervägg i mitt fall behövdes en limträbalk som på 140x220 mm
 
Hur mycke längre än öppningen var din balk?
Vad har du ovanpå? En våning till i trä? Eller betong som jag?
 
CarMan skrev:
Hur mycke längre än öppningen var din balk?
Vad har du ovanpå? En våning till i trä? Eller betong som jag?
jag tänkte gjöra ett upplag på 15cm i var ände, alltså balk 30cm.längre änn öppning ovanför har jag en våning i trä.
 
Har du någon planritning över huset där man ser betongbjälklagets spännvidder och upplag så underlättar det för att svara på dina frågor. Finns det dessutom någon sektion som visar tjockleken på betongbjälklaget är det ändå bättre!

/Ingenjören
 
Jag har ingen sån ritning, så jag är rätt vilsen...
Vid trappan kan jag mäta tjockleken, där är det 23cm tjockt. MEN!!! det är inte rätt!
Hela huset är bygg så att man först gutir platorna, sen ställt upp väggar & efter det dragit vvs:en på golvet, i genom dröppningan m.m.
Sen har man lagt på ett skckt cement eller nåt ovan på det. så det försvinner kanske 3 cm
Så vi får anta att plattan är 20cm tjock.
 
Här är två bilder till
första bilden visar nedervåning & mellan våning.
Andra bilden visar med rött var det finns en pelare,den pelaren är inte i lättbetong, väggen i röt är heller inte i lättbetång utan lika solid som pelaren, måste vara gjtuten betng

Mäklar bilder01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning röd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har nu fått ritningar, men jag förstår dom inte.
Dom är i TIF format, vilket inte gick att ladda upp här.
konverterar jag dom till JPG så blir dom otroligt stora, o går då heller inte att ladda upp.
 
jag kan läsa ut att plattan som är taket i köket är 18cm tjock, med 5cm tyllnad ovanpå
 
Det väsentliga för att förstå vad som behövs i ditt fall är att veta vad som finns på våningen ovanför. Det är bra att du tänker på balkens insfästning. Troligen duger inte lättbetongväggen att fästa balken i, utan det kan behövas pelare av betong eller stål att lägga upp balken på, och då kan man i värsta fall även behöva förstärka grunden, gräva och gjuta plintar. Det är dock väldigt osannolikt i ditt fall. 2,5m spännvidd kan inte rimligen ge någon stor belastning på uppläggspunkterna.
 
Ovanför denna vägg står ytterväggen på våningen över. Den våningen är byggd i trä.
så självklart är väggen bärande, anats borde dom byggt en enkel trävägg.

men om man nu sätter in en stålbalk. Är det nån som vet hur långt den måste in i lättbetongen om man inte sätter dit en pelare?
jag har ju nästan en och enhalv meter vägg på ena sidan som blir kvar. Sen på andra bor det bara 40-50cm kvar, där kanske man får sätta en pelare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.