För att göra en lång historia kort.

Vi har länge haft problem med vårat avlopp, det ligger en träbit där som orsakar stopp. Den har kommit dit under byggtiden så det finns inget sätt att få bort den därifrån utan att bila upp golvet. Vilket vi helst vill undvika.

Nu har vi lyckats kila fast den i en krök där den bara påverkar en golvbrunn som vi inte använder. Tanken då är att plugga röret bakom träbiten, hälla i vatten och gärna något lösningsmedel som på nåt sätt löser trä. Har googlat i timmar och kommit fram till lut eller kaustiksoda.

Tankar om det?

Träbiten har legat i vatten sista året och har löst upp sig endel (den är filmad i våras och idag och man ser skillnad) men inte tillräckligt för att trycka vidare i systemet eller få upp.
 
Lut och kaustiksoda är två olika namn på samma sak. Det bryter ner trä, men jag är tveksam till om det kommer att lösa upp det helt. Man brukar använda det till att ta bort färg från trämöbler. Det brukar även användas till att lösa proppar i avlopp, men dessa är sällan gjorda av trä.
 
Men dom som filmar, tex spolfirmor brukar ju ha utrustning för att kunna kapa rötter som växt igenom avloppsrör. Borde inte detta funka här åxå?
 
Men när man tar bort färg så får det ju inte ligga på i flera dagar. Vad jag kunnat googla mig till så löser kaustiksoda upp oljor och vax i trät som gör att det löser upp sig med tiden. Den har ju legat i avloppsvatten i ett drygt år så den är ju inte purfärsk direkt.

Den behöver ju inte lösas upp helt, bara den minskar i storlek så den går att få vidare i systemet mot större röddiametrar, alt fiska upp den. Det sistnämnda är ju självklart att föredra.

Hur är saltsyra mot trä?


Nimajneb skrev:
Men dom som filmar, tex spolfirmor brukar ju ha utrustning för att kunna kapa rötter som växt igenom avloppsrör. Borde inte detta funka här åxå?
Jo, men dom fräser i plaströr också tyvärr. Diskuterat det med.
 
Termiter? :)

Allvarligt:
Det kanske går att spola sönder biten med riktigt högt tryck? Tänker högtrycksspruta och 200+ Bar, det brukar ju fara flisor när man högtryckstvättar.
 
mycke_nu skrev:
Termiter? :)

Allvarligt:
Det kanske går att spola sönder biten med riktigt högt tryck? Tänker högtrycksspruta och 200+ Bar, det brukar ju fara flisor när man högtryckstvättar.
Men varför inte? Det är ju bara plast runt omkring så kan man bara hindra dom från att ta sig till resten av huset så :D

Har gjort ett test med en träbit och kaustiksoda i en glasburk så får vi se om ett par dagar hur den mår :)

Om någon har en bättre ide är jag öppen för förslag :D
 
När jag stött på avloppsproblem liknande dit i arbetet så har jag fått hjälp av spolbil som filmar under tiden man spolar föremålet mot huvudledningen i gatan.

mvh
 
spekerök skrev:
När jag stött på avloppsproblem liknande dit i arbetet så har jag fått hjälp av spolbil som filmar under tiden man spolar föremålet mot huvudledningen i gatan.

mvh
Det är ju precis det vi gjort, men den är för lång för att komma förbi krökarna. Så det måste ner i storlek först.


Nu några timmar efter jag lagt träbiten i kaustiksoda och vatten så är vattnet helt gulbrunt och träbiten är rätt mjuk och gick lätt att bryta bort småflisor. Så ska nog ringa hit spolkillen på måndag så han får sätta en ballong så fyller vi upp röret med kaustiksoda så kanske biten blir så mjuk så den går att spola eller hacka sönder med rensbandet på någon vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.