Jag och min sambo ska bygga hus i Nacka och är totalt okunniga.
Eftersom tomten ligger utom planläggningen får vi bygga 45+loft ( med granngodkännande ytterligare 10% =4,5 kvm) vi har bestämt oss för att det är byggytan man räknar då, stämmer det?

Vi tittar på bla. Steninge 50 från Stevert och Nytorpet ettan från Skidsta Hus, är det någon som har input om Stevert och/eller Skidsta? eller ännu hellre, förlag på ytterligare modeller runt 50 kvm och loft?
Vad det gäller Stevert fick vi kontakt med stockholmsrepresentanten, Thunholms byggnads, några erfarenheter där?

Eftersom huset är så litet tycker vi att det är viktigt att planlösningen är optimal för oss, så vi har gjort en grov variant själva. När det sen kommer till att hitta en utsida att ha insidan i blir det ju en hel del förändringar även på fasaden. Skidsta menar att en omritning av orginalet inte kommer att kosta oss något, Thunholms skall återkomma med ett kostnadsförslag efter att ha sett ritningarna. Vad är rimligt att en omritning kostar?

Slutligen: Vi fick tips om att det går finfint att köpa hus från polska/finska/lettiska fabriker, är det någon som har något att säga om det? ( ska sägas att vi i sommarstugan märkte tydligt att polska el- normer inte riktigt överrensstämmer med svenska...men man får vad man betalar för antar jag)

Ytterst tacksam för alla tips jag kan få!!

Mvh Ina





 
kolla in hudikhus. Har små lofthus. Finns på husexpo eller hudikhus.se ;)
 
Hudikhus har faktiskt en modell som heter Agö som vi fastnade för på husexpo!
När jag letade efter det på nätet hade jag glömt vilka som gjorde det, så jag sökte på skelleftehus.... ;D funkade inget vidare, men nu har jag hittat det igen, så tack för tipset!
 
Värsåsvillan har trevliga fritidshus som ni bör kolla in.
 
Om ni vill bygga själva eller beställa montering separat så kanske CABoden kan vara något ? www.caboden.se

Funderar själv på deras Onsala med loft...

/K
 
Modulent, hustyp "Jazz" har en enplansvilla som inte är jättestor och där man som tillval kan få loft. gå in på www.modulent.se

LB-hus har ett annat med sovloft, komme rinte på vad det heter men det finsn med bland visningshusen i Gbg. Checka in LBhus också.

mvh
 
Jag har byggt ett litet hus på totalt 106 kvm boyta med alla funktioner - det blev knepigt att få in ;). Bottenytan ca 65 kvm och innefattar v-rum, kök, matrum (för mig ateljé), rymlig hall, duschrum inkl bastu; delvis öppen övervåning med sovrum, datorarbetsplats, rymlig hall (delbart för ev ytterligare 2 minimala sovrum för ev framtida behov). Varje kvadratdecimeter är optimalt utnyttjade genom att jag anlitat duktig sthlmsarkitekt. Mitt hus känns, efter ett halvår här, otroligt rymligt trots sin litenhet.

Det är en utmaning att rita smått då funktionalité med kök/bad/värme-och vvsanläggningar ändå måste in och där standardhus är avsett för många olika typer köpare. Frågan är hur mycket ni sparar in på att beställa ett standardhus för att göra förändringar i jämförelse med att utgå från era behov och få huset ritat efter dessa?

Man har även lyckats synnerligen bra med exteriören. Jag har anlitat lokal, mindre byggare. Messa/maila mig om ni är intresserade.

 
Är nyfiken på vad det blev? Och den totala kostnaden?

Står kanske inför samma beslut. Tomt i Nacka 45 kvm + loft.

Min kravlista

Så miljömässigt som möjligt.
Helst egenritat/arkitekt
Helst lite modern desig, typ xhouse
Snabb byggprocess
Och givetvis så bra och billigt som möjligt.

Några som har några förslag?

Tittat på xhouse, samt de tillverkare som diskuteras i tåden. Någon som har erfarenhet av hus byggda av limträ, finns det andra tillverkare av limträhus än xhouse?
 
Tänk bara på att ordna ordentligt med utrymningsmöjligheter från loftet.
Minst en annan utgång än den vanliga skall det finnas om inte loftet skall riskera att bli en brandfälla.
 
Hej,
Vi ska bygga exakt samma. Har ni fått priser? Vi har inte bestämt hur mkt vi ska göra själva än.
 
Var visst en rätt gammal tråd:)
 
Hej.
Vi funderar också på att bygga ett hudikhus men har inte hört något om dem alls. Vad har ni för erfarenheter av dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.