Hej,
Jag har under en tid funderat på att bygga nytt hus. Problematiken är bara att ingen kan ge mig ett vettigt svar på vad det faktiskt kostar att bygga!

Vissa säger att man intre kan bygga för under 25 tkr / kvm, och i vissa artiklar har jag sett att om man är smart och tänker lite ekonomiskt när man ritar och sedan bygger så kan man komma ner mot 10 tkr / kvm.

Jag vet att priset varierar mycket beroende på hur man bygger och var, men jag tänker enligt nedan:

Var: Stockholms län
Storlek: ca 100-120 kvm
1,5 eller 2 plan.
Sadeltak.
Träpanel, furu eller gran.
Genomgående tänk med cc 1200 som standard på allt.

Är det någon som har något bra svar eller några åsikter i ämnet? Eller ännu hellre, egna erfarenheter att dela med sig med!?

Tack på förhand!

/Kandersin
 
4300 kr / kvm exklusive tomt men inkl allt annat :)
 
Kandersin,


Genomgående tänk med cc 1200 som standard på allt.



Vad menar du med det?:surprised: cc 1200 har man väl enbart på takstolarna.
 
Redigerat:
Frågan är om du har tänkt att göra något själv och om du i din bekantskapskrets har någon att ta hjälp av för större moment för att eventuellt spara lite pengar.

* plattan
* resning
* vvs
* el

Det finns helt klart pengar att spara om man gör mycket själv, men då tar det å andra sidan längre tid.
 
Kandersin skrev:
Hej,
Jag har under en tid funderat på att bygga nytt hus. Problematiken är bara att ingen kan ge mig ett vettigt svar på vad det faktiskt kostar att bygga!

Vissa säger att man intre kan bygga för under 25 tkr / kvm, och i vissa artiklar har jag sett att om man är smart och tänker lite ekonomiskt när man ritar och sedan bygger så kan man komma ner mot 10 tkr / kvm.

Jag vet att priset varierar mycket beroende på hur man bygger och var, men jag tänker enligt nedan:

Var: Stockholms län
Storlek: ca 100-120 kvm
1,5 eller 2 plan.
Sadeltak.
Träpanel, furu eller gran.
Genomgående tänk med cc 1200 som standard på allt.

Är det någon som har något bra svar eller några åsikter i ämnet? Eller ännu hellre, egna erfarenheter att dela med sig med!?

Tack på förhand!

/Kandersin
1 Hur mycket tänker du/ni göra själva?
2 Hög eller normal standard?
 
Ca 5000kr/m2 (totalt 330m2 varav 100m2 är garage/verkstad) exkl tomtpris men inkl markarbete och allt annat.
Arkitektritat lösvirkeshus, normal till hög standard, vidbyggt garage, vi gör allt själva.
Det enda vi lejt för är: sprutning av lösull, själva gjutningen av plattan och spackla/slipa/måla gipstak.
Beräknad tidsåtgång: ca 1 år vid sidan av heltidsjobb (jag kunde dock bygga på heltid juni-aug) och vi har fått en del hjälp av våra föräldrar.
 
Det finns så mycket variabler så det är omöjligt att ge ett exakt svar utan att ha alla förutsättningar som du ser av frågeställningarna ovan. Ni borde sätta er ner och göra en budget. Det finns bra underlag här i forumet. Vad får det kosta och vad kan ni få för de pengarna? Tänk sedan på att det bör finnas en del luft i budgeten. När man bygger blir det ofta dyrare pga oförutsedda händelser.
 
Jag var nog lite otydlig och kort på info.
Min tanke var att ha en normalstandard och inget extravagant.

Gällande tanken med cc 1200 så tänker jag att allt går att dela på 1200, så matrialkostnaderna hålls nere. På så sätt slipper man massor av svinn.

Tanken var att göra så lite som möjligt själv. Ett färdigt yttre och provtryckt hus, samt VVS och badrum är ett minsta önskemål. Gipsa, måla och bygga kök kan jag fixa själv.
 
Vad förutom ev takstolar skulle vara cc120?
Vill man spara pengar så måste du även sänka standarden från "normalt" till en lägre nivå.
 
Jag kan naturligtvis misstagit mig, men jag hade för mig att 1200 är ett standardmått på såväl skivor som reglar...eller i alla fall multiplar av 1200. Min tanke var endast att få så lite svinn som möjligt.

Jag läste just i boken "Arkitekternas Villor", där ett hus var byggt just efter den principen, "cc 1200" för att få ner kostnaderna.
 
Det som kostar i ett hus är inte skivmaterial och reglar - och vill du ha rum och fönster blir det svårt att inte dela skivor. Finns det en bild eller annan beskrivning över hur huset i "Arkitekternas Villor" ser ut. Skulle gärna vilja se hur man byggt för att lösa just detta.

I själva stommen utgör fönster och dörrar oftast den största kostnaden. Färre fönster eller standardutförande på fönster kan nog skära lite i kostnaden. Den billigaste stommen får du om du gör en enkel konstruktion och ber någon större trävirkesföretag leverera det till dig. Det finns exempel här i forumet där något gjort så till fina prisreduktioner. Men det kräver tid och lite kunskap (som man för alldel kan skaffa sig).
 
Huset jag refererar till heter "Villa Karlsson" och finns i slutet av boken Arkitekternas Villor volym 1.
 
stämmer alldeles utmärkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.