OK. Jag har ett problem: Två nya rum matas från en existerande kopplingsdosa. Så långt allt väl. Problemet är att det bara finns brun, blå och grön framdraget till dosan och jag behöver brun, blå och gulgrön. Dessutom är det tokstopp i röret. Går inte att dra från något håll. Frågan är alltså: Kan jag märka om den gamla tändkabeln på något sätt och använda den som jordkabel?

Gissa kan jag göra själv, så jag tar gärna mot svar från någon som vet svaret och gärna kan peka på källor. :)
 
Grön får väl inte ens användas?
 
Jag törs inte säga säkert, men hävdar med 99% säkerhet att du kan märka den gröna ledaren gul/grönt i ändarna, under förutsättning att den är obruten mellan dessa ändar, utan avgreningar till andra färger till andra dosor. Givetvis kontrollmäter du kontinuiteten också - du kan ju ha dragit sönder den.

Elinstallationsreglerna säger under 514.3.1.Z2:
Skyddsledare ska identifieras med färgkombinationen grönt och gult. Denna färgkombination får inte användas för andra ändamål.

Det som inte sägs här, men som anges för andra ledare, är utefter hela dess längd:). En lapsus i reglerna?

Detta bekräftas av ett svar från en elsäkerhetsexpert så sent som i Oktober, vilket i och för sig handlade om en kabel med enbart svarta ledare.

Det ska ju inte blandas ihop med kravet på att gul/grön inte får användas till annat än PE(N).
 
Det finns ju grön/gul märk tejp på grossen, så det borde ju funka?
 
Om den sitter "tokfast" så kanske det sitter en dold dosa någonstans. Själv hittade jag en dold dosa bakom masoniten i väggen innan jul.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Om den sitter "tokfast" så kanske det sitter en dold dosa någonstans. Själv hittade jag en dold dosa bakom masoniten i väggen innan jul.
Ja, säkert 3 ggr av 4 när man börjar misstänka att det är ett rörstopp så hittar man tillslut en till kopplingsdosa.

//Patrik
 
Nimajneb skrev:
Om den sitter "tokfast" så kanske det sitter en dold dosa någonstans. Själv hittade jag en dold dosa bakom masoniten i väggen innan jul.
Faktum är att jag hittade en dosa precis efter att jag skrev inlägget. En annan kul sak jag hittade var att elektrikern som gjorde vår tillbyggnad inte har anslutit jorden till centralen. Måste man göra allt själv för att få det rätt? :-/
 
Konstigt!! För kontroll av skyddsjordning står normalt högt på listan över de kontroller som en seriös yrkesman gör innan driftsättning av ett "jobb"
 
Vilken jordkabel var det som inte var ansluten?
 
charta77 skrev:
Vilken jordkabel var det som inte var ansluten?
Sträckan fram till sista kopplingsdosan före rummen...
 
Får man även göra tvärtom? Alltså märka om en gul/grön till exempelvis orange? (Om andra krav är uppfyllda)
 
Nej, se #3.
Du får normalt heller inte märka om en annan färg till gul/grön utom i speciella fall som i denna tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.