Tjena

Vi har eldat ved i 13 i våran Albin 725 kombipanna. har väl lärt mig att denna panna inte är den optimal till ved, vilken kombipanna är det!
Pannan är hel och krångelfri, men har väl en verkningsgrad på 65-70% när man eldar med ved, 20-30 kw ska Albin 725:an prester om det är optimalt.

Har i många år suktat efter en nayr ren ved panna med sugande fläkt. Albin panna är självdrags panna.

Utan att grotta ner mig i massa tekniska fakta skulle jag vilka höra era fundering runt olika pannor.
Vilken Ved panna vill du ha och varför?
jag själv är inne på en Calmarpanna eller en CTCv40 eller kanske en baxi solo innova. Dyra men bra grejor?

Vad har ni för erfarenheter?
Har ni sett några tester på pannor?

Välkomna med all info =)
 
Jag har en Calmar V33.

-Primärluften kommer in högst uppe i vedmagasinet vilket gör att det gärna blir slalombacke på glödbädden. Måste dit och röra om för att det ska bli en fin låga.

-Sekundärluftspjället sitter i princip fast. Tvungen att plocka isär och byta fjädrar samt grada av rören för att den ska gå lätt.

-Den är för liten för 2500liter acktank (som jag har) anser jag. Köp inte för liten panna vad du än gör!

-Tycker den är lite dryg att sota ur. Men då gillar jag inte att sota pannor överhuvud taget. ;)

+Känns gedigen för övrigt.

+Bra pris.

+Hyfsat billig keramik om den tar slut.


Skulle nog köpt en med lambdastyrning samt en panna med större vedmagasin om jag fått göra om. En enda stor tank hade också varit fint om jag fått plats. Är man snål får man leva med misstaget i ett tredjedels liv! ;)
 
Jag tycker att Hargassners panna verkar helt outstanding. Den tänder ju sig själv.
 
....Stoppar den i veden själv också? ;)
 
Nja inte ännu! :)
Framförallt travar den inte veden!
 
jag har också kollat mycket på nya pannor och läst en hel del den senaste tiden.
var även på en demovisning av värmebaronens vedpannor. Då dom visade upp vedolux 30
Verka mycket lovande.

*Svensktillverkad
*mycket lättsotat
*verka mycket rejäl
*hyfsat pris

när min panna rasa slå uta det åt värmebaronen
 
Freddmex skrev:
jag har också kollat mycket på nya pannor och läst en hel del den senaste tiden.
var även på en demovisning av värmebaronens vedpannor. Då dom visade upp vedolux 30
Verka mycket lovande.

*Svensktillverkad
*mycket lättsotat
*verka mycket rejäl
*hyfsat pris

när min panna rasa slå uta det åt värmebaronen
Du länkar till Vedolux 30 som endast har 90 L vedmagasin?? Finns nog ingen vedeldare med minsta lilla erfarenhet som sätter in en sådan skitpanna idag?

CTC V40 och Baxi solo Innova som TS nämner i sitt första inlägg är ljusår bättre i funktion och långsiktigt användande. Calmarpannorna kan inte heller mätas sig med Innovan eller CTC V40.
 
TS

Har du ackumulatortankar idag? Om inte, hur stor(a) tankar kan du få in?
 
ja du steffeb.... jag har en på tok för liten panna till kåken, samt massorav acktank för lite dessutom.
har 200 m2 att värma, varav 100 m2 är källare.... Står i valet i calmar panna fallet att sikt an mig vå V33 eller en v65.
man ska väl inte ha för stor heller antar jag. har idag endast 1300 liter acc-tankar ....tanken var at minst klämma in 750 liter till vid panna bytet. men då blir den nya en primär tand och mina gamal slavtankar. har väldigt låg takhöjd och ett litet pann rum.
När jag lyssnar på dig så blir kanske det bra att ta en calmar V65...
 
En för mig okänd panna... ska intressant att läsa om.. tackar för tipset.
 
Litet och trångt pannrum i källaren? Hur fungerar logistiken med vedhanteringen? Måste veden bäras för hand utför små trappor eller dyligt kanske en pelletsbrännare i befintlig panna är ett alternativ?
 
Ska du köpa Calmar så är V65 rätt tänkt! Den här vintern blev det väldigt lite bjökved för mig vilket såklart gör att inläggen blir lite fler. Stort vedmagasin är viktigast!
 
  • Gilla
Elffors
  • Laddar…
Du behöver ju inte ha tankarna i pannrummet om du har 100m2 källare.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
http://www.blocket.se/vasternorrlan...Vedpanna__Pelletskamin__37784545.htm?ca=4&w=3

Skulle hellre tagit en Maga före en Calmarpanna. Mer prisvärda och Magapannorna har 75 mm runda stående tuber i konvektiosdelen mot V65´s mer udda lösning. Dålig kvalitet på sugfläktarna har iaf tidigare varit en svaghet hos calmar. Men ska man välja en lågprispanna som typ calmar är en Maga ett bättre alternativ. Obs! Mina personliga omdömen.

1055077666.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.