cillan
Min första fråga...är det svårt att montera en innerdörr med karm i ett nytt dörrhål? Vill påpeka att jag ska göra det ensam....går det eller måste man vara två?

Har aldrig gjort något liknande förut så om ni har några bra förslag så att jag lyckas vore jag tacksam. En vägledning steg för steg, vore toppen;)

Nästa fråga....måste man ha en tröskel eller funkar det utan? Vill helst ha helt slätt på golven mellan rummen.

Är det lättare att montera en vikdörr eller heter det skjutdörr? Någon som kan ge tips om snygga sådana?
 
Redigerat:
Sök på montera innerdörr på youtube...brukar jag göra när det är nåt jag inte gjort innan.
 
Det går bra, hänga på dörren kan underlätta om man är 2 men det går själv också. Jag bytte nyss 4 innerdörrar och satte inte tröskel. Kan rekommendera karmhylsa istället för karmskruv.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Det är rätt lätt... Kolla om karmen är förborrad, annars borrar du med en 14mm borr eller håltagare rakt genom karmen. Jag brukar bara fästa karmen med karmskruv uppe och nere och sen använda kilar och långa skruv i de två hålen i mitten efter att karmen är injusterad. Vill du kan du lägga karmskruvar i alla fyra hål också förstås och då borrar du upp alla fyra hål med 14mm.

Börja sen med att skruva fast överliggaren ("plankan" som ligger överst) i karmarna med ett par långa skruv. Den behöver inte fästas hårt, bara så den sitter kvar när du reser karmen.
Res upp karmen i dörrhålet och se till så gångjärnen sitter på rätt sida!
Om du är ensam kan det vara bra att förbereda med t.ex. silvertejp så du kan få karmen att stå själv medan du söker verktyg och skruv.

Börja att lägga i en karmskruv i översta hålet och placera sen karmen rakt längs väggen så den hamnar rätt. Använd karmskruvverktyget med den sida så både hylsa och skruv skruvas in (=lilla hålet). Fortsätt skruva tills hylsan är ungefär halvvägs in i karmen. Fortsätt med översta hålet på andra sidan.
När du dragit in karmskruvarna uppe och nere på båda karmarna kolla med vattpass så de står lodrätt. Justera med hylsorna (=stora hålet i karmskruvverktyget) så de blir lodrätt.
Häng på dörren nu och se att den går fast och att det är jämna springor runt om. Om inte justera på hylsorna i karmen så det går rakt.
Dörren trycker man ofta fast med "klick" fästen. Skruva loss mittenskriven i klick-fästet först. Ofta måste man släppa lite på skruvarna som håller plattan med klick-fästet eftersom det blir för trögt att få in annars. Det går lättare om du har en planka eller skiva i ungefär samma höjd som glipan under dörren blir att ställa dörren på. Ta tidningar eller papper annars och lägg under så dörren inte "hänger" i första gångjärnet du får fast (börja med det översta).

Skriva nu in resterande 4 karmskruvar, eller lägg kilar bakom karmen och dra in långa skruvar. Se till så springan runt dörren är rak efter det igen och justera hylsorna eller kilarna om det inte är rakt.

Montera handtag!

Klart!

//Anders
 
  • Gilla
MPilen
  • Laddar…
En liten detalj till anders07s beskrivning! Det kan vara klokt att kolla med ett vattenpass så att överliggaren är vågrät då karmen ställs upp i hålet, vissa golv lutar mycket!
 
cillan
Tack för era svar!

Men kan jag verkligen hänga på dörren innan skruvarna är indragna helt? Kommer inte dörrens tyngd att välta hela karmen då?

En sak till....kan jag strunta i att ha en tröskel eller måste jag ha en tröskel vid monteringen så att dörren kommer i rätt höjd?
 
Redigerat:
P
Moderna dörrkarmar har ofta en lös tröskel dvs du kan skippa den. Det som kommer hända är att du får större glipa mellan dörr och golv.
 
cillan skrev:
Tack för era svar!

Men kan jag verkligen hänga på dörren innan skruvarna är indragna helt? Kommer inte dörrens tyngd att välta hela karmen då?

En sak till....kan jag strunta i att ha en tröskel eller måste jag ha en tröskel vid monteringen så att dörren kommer i rätt höjd?
Det är det ingen som sagt, läs beskrivningen en gång till.
Tröskeln läggs mellan karmsidorna, nej det behövs egentligen ingen tröskel det är oftast för att skilja mellan två olika golv eller för att täcka rörelsefogen på parkettgolv.
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/144-montering-av-innerdorr
 
Innan du hänger dörren drar du alltså i två karmskruvar på varje sida. En högst upp och en längst ner och justerar lodrätt. Sen hänger du dörren och justerar den rak (se på springorna runt dörren).
När dörren hänger rakt drar du in resterade fyra skruvar (antingen karm-skruv eller kil+skruv). Kontrollera efter varje skruv att dörren fortfarande är rak!

Mvh,
Anders
 
cillan
anders07 skrev:
Innan du hänger dörren drar du alltså i två karmskruvar på varje sida. En högst upp och en längst ner och justerar lodrätt. Sen hänger du dörren och justerar den rak (se på springorna runt dörren).
När dörren hänger rakt drar du in resterade fyra skruvar (antingen karm-skruv eller kil+skruv). Kontrollera efter varje skruv att dörren fortfarande är rak!

Mvh,
Anders
Tack Anders för ditt utförliga svar(y)

Nu till en annan fråga som jag skulle vara väldigt tacksam om du eller någon annan kunde vara snälla att besvara. Jag har en karm som är 93 mm men platsen den ska sitta på är 132 mm nertill och 125 mm upptill. Hur får jag till det? Det är kakel på ena sidan och målad vägg på den andra.

Vad jag förstår ska karmen sättas längst ut på den sidan som öppningen ska gå men sätter jag min karm där så hamnar karmskruvshålet nästan rakt mellan brädan och OSB-skivan (tror det heter så). Alltså mitt i skarven mellan dem. Vad händer om jag sätter karmen i mitten? Hur mycket går dörren att öppna då?

Såhär ser det ut.....om det kan hjälpa något.
001 - Kopia.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
cillan
verktygsgurun skrev:
Det är det ingen som sagt, läs beskrivningen en gång till.
Tröskeln läggs mellan karmsidorna, nej det behövs egentligen ingen tröskel det är oftast för att skilja mellan två olika golv eller för att täcka rörelsefogen på parkettgolv.
[länk]
Tack för länken(y)
 
P
Sätt dörren i mitten och sen sätter du en distanslist (sadla ut på fikonspråk) på karmen så fodret sitter plant mot väggen. Samma på båda sidorna. Du kommer kunna öppna dörren ändå.
 
cillan
TheStills skrev:
Sätt dörren i mitten och sen sätter du en distanslist (sadla ut på fikonspråk) på karmen så fodret sitter plant mot väggen. Samma på båda sidorna. Du kommer kunna öppna dörren ändå.
Skönt att höra att jag kan montera karmen i mitten men du får ursäkta en "dum" fråga för jag är totalt novis när det gäller byggmaterial och sånt....men hur ser en distanslist ut? Skulle vara guld värt för mig om du hade någon bild eller så så att jag kunde se hur du menar;)
 
Redigerat:
Eller så sätter du dörren i liv med ena sidan, insidan, så behöver du bara sala på ena sidan.
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
P
men problemet var ju att karmskruvhålen hamnade i skivskarven . jag se om jag kan ta en bild på dörren jag precis satt upp.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.