Håller just nu på med vårt bygge i Jämtland av Casa di Montagne där vi projekterat med att köra en FVP Nibe F750. Bergvärme valde vi bort då huset är beläget på en sluttning och samtliga som installerat bergvärma på denna bergssluttning har fått borra ca 40 m för att komma ner till berg...
Markvärme har också valts bort då det helt enkelt inte finns yta till att lägga ut all slang då det nästan mitt på tomten går kommunalt v/a och vi måste lämna en fri zon om 5 meter från denna grav (servitut).

Nu hade jag då service på vår IVT FVP och den killen föreslog att vi skulle kolla lite mer på markvärme då han ansåg att detta var mer ekonomiskt och driftsäkrare. Han tyckte speciellt att vi skulle kolla på att använda element som förläggs i uppgrävda rännor istället för att använda vanlig slang då vår yta var begränsad.

Har nu försökt att leta efter dessa element men hittar ingenting om detta på nätet, antagligen för att jag använder fel begrepp :surprised:

Så är det någon som kan vägleda mig eller komma med något tips/synpunkter i denna för mig VP-djunngel...?!
 
Jag har sett någon rapport där man lagt två slangar på olika djup i samma rännor för att spara yta.

Ska man ge sig in på något sådant bör man nog ta in en kvalificerad konsult som kan räkna ordentligt på installationen, jag tvivlar på att en vanlig installatör klarar detta.

Problemet är nämligen att även om dubbla slangar eller någon form av "element" ökar upptagningsytan mot marken och därmed kan möjliggöra högre effektuttag, så är det inte säkert att energin (effektuttag x tid) i marken räcker en hel vinter.

Personligen skulle jag nog borra istället, det känns lite säkrare än speciallösningar och förstör inte hela tomten.
 
Det finns ju kompakt kollektorer man jag har för mig att man måste återladda marken med ett tex Nibe flm men du ska ju ändå ventilera huset bör gå bra att kombinera en kompakt kollektor med en kortare markslinga. vilket effektbehöv har huset. Jag skulle nog troligtvis valt att borra 40 meter foderrör kostar visserligen en hel del men det är ändå överkomligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.