och funderar på att bygga deras hus Melodi. Nu undrar jag; vad brukar ingå i det pris man får från Myresjöhus, eller snarare vad ingår inte?? Skall man själv sedan vända sig till sin bank och diskutera byggkredivit? Det vi är mest oroliga för är oväntade kostnader då vi iofs har rätt höga inkomster men ingen större summa sparad.
 
Säg att Du skall lägga in larm till alla fönster, extra belysning lite grann överallt, etc.

Dom har ett speciellt elsystem som inte möjliggör att dra rör i väggar hursomhelst....

Har byggt med dom. Aldrig mer Myresjöhus.
 
Jag avstod också från Myresjö när jag byggde för en del år sedan p g a en märklig prissättning. Malmökontoret ville ha 1.2 milj. för huset stomrest. jag ringde och klagade hos deras Helsingborgskontor och där tyckte man priset skulle hamna på 1 milj. LB byggde det för 885.000. Det andra som jag såg som ett problem, var deras kök (eget) inte så tilltalande precis, samt att deras golvlister, foder m m är klenare än standard, vilket kan ställa till det om man i efterhand vill ändra/bygga till. Vet inte om det är så idag, med mått och kök.

Det underlättar nog om ni har klart med en bank om lånen innan ni skriver på ett kontrakt, sedan fixar byggbolaget detta med byggkreditiv, med den bank ni fått klartecken från.
 
Klent listsystem? Det är där dom vill man skall dra elen. En inbyggd kulo-variant....
 
Hej,
Vi bygger med Myresjöhus och hittills har kalkylen stämt mycket bra. Inflytt för oss är om ca 2 månader. Det som inte var med i kalkylen för vår del, var lite extrasaker med elekrikern, tex att vi skulle ha extra uttag, infällda lampor i takskägget och inbyggda högtalare i badrumstaket. Är man bara medveten om vilka saker som kan tillkomma utanför Myresjös kalkyl, blir det ju ingen chock.
Håller inte alls med föregående om att materialet skulle vara sämre hos Myresjö än hos andra. Vi kollade runt hos många andra husföretag innan vi valde Myresjö och valet föll ändå på Myresjö. Men men, smaken är ju olika...
 
Snart klart med bygget med Myresjöhus.
Hittils är allt toppenbra.
Bara en kostnad utöver det vi räknade med. Det är spackel till 6m2 yta i hallen. Skall sätta klinker där & han som ordnar det sa att om vi vill ha samma höjd som parketten så får man ha spackel..han ordnar jobbet men spacklet står vi för. Men detta är en liten merkostnad.

I övrigt så tillkommer allt extra som man vill ha.
Ex lyxigare kök, spotar i tak, annan badinredning, andra dörrar osv osv...
Så visst det kan sticka iväg, allt beror på vad man vill ha som extra.

Men den kalkyl vi fick, på det vi valt, stämmer allt på kronan.

Vad gäller eldragning & kablar hade vi inte några problem alls.
Han drog data, tv & el så som vi ville.
Kom ihåg att meddela att de drar kablarna med...annars kan det bara vara tomrör så får man göra det själv (om man nu tycker det är bökigt).

Utvändig målning tillkommer...(men det gör det i princip överallt).

Titta på deras slutbeställningsunderlag. Gå igenom den & pricka in allt extra som skall till.

 
Madeleine skrev:
Nu undrar jag; vad brukar ingå i det pris man får från Myresjöhus, eller snarare vad ingår inte?? Skall man själv sedan vända sig till sin bank och diskutera byggkredivit?
Självklart skall ni kräva av Myresjöhus att de detaljerat specificerar ALLT som ingår. Allt från vilken lampa som ingår i klädkammaren, kakelsorter, antal antennuttag etc. till vilka handtag och lister som är med. Varenda liten pinal skall de kunna namnge och visa exempel på!
Ifrågasätt allt som de inte tar upp. Vattenutkastare i trädgården och garageuppfarten, hur många lamputtag i varje rum, larm, ljusisolering, byggel, ställningskostnader, målningsbehandlingar och tapeter m.m.

De har allt det där i sin kalkyl och det är inget större problem att låta er ta del av det (annat än att det tar tid att gå igenom)


Lånet är något som ni skall ta med er egen bank.
 
Problematiken är bl a deras byggsätt med hela ytterväggar, vilket stökar till det enormt med rördragningar för el, larm, etc. Skall man ha larm till varje fönster, t ex blir det oerhört struligt. Det innebar att vi var tvungna at lägga på ytterligare 22 mm plyfa, såga ut spår för rören samt lägga en extra gipsplatta på. Visst blev det stabilt men.... Mycket extraarbete och mycket extramaterial.

Lister, fönsterbrädor, etc fungerade inte längre och fick köpas nytt till hela huset.

Vi hamnade i tvist med dom beroende på detta. Men vi vann som tur var.

Utöver detta var dom inte roade av bergvärme eller ha golvvärme på övervåning.

Att få allt specificerat, gör så att det blir oerhört svårt för en amatör som kanske köper för första gången i sitt liv, att inse vad det innebär. Köp in kompetensen och se till att kompetensen förstår vad Ni är ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.