Hej.

Till våren ska vi bygga ett fritidshus och håller just nu på och funderar på vilken grund vi ska ha.

Har hört att torpargrund är ett billigt och bra alternativ.

Är det någon som kortfattat kan berätta hur man går tillväga för att anlägga en sådan grund. Vad bör man tänka på?

Huset är ett enplanshus på ca 70 kvm. 11x6,5 m.

Vad kan man göra själv? Hur mycket kostar materialet? Hur mycket kostar det att anlita en firma som utför hela jobbet?

Snälla hjälp mig. Har letat efter information men hittar inte det jag vill......

MVH Kristofer
 
Ladan skrev:
torpargrund är mycket bra ingen fuckt ?
torpargrund ska ha mycket luft under huset
:surprised: Snarare tvärtom. Torpargrund = risk för fukt, speciellt på sommaren.
Satsa på plintar istället = mycket luft under huset. ;)
 
Immobil skrev:
Snarare tvärtom. Torpargrund = risk för fukt, speciellt på sommaren.
Jag håller med.

Läste i en undersökning att MER ÄN 30% av alla nybyggda hus med torpar/krypgrund hade fukt problem/skador.

Kommer inte ihåg var jag läste det. ??? ??? Någon annan kanske kan fylla i minnesluckan ::)
 
en vanlig torpargrund är inte bra, men om du satsar på en värmetorpargund så är det lite bättre. Men som övriga säger är det en rist att ha en sådan grund. Har själv det och den är full med mögel/bakterier och mina nära och kära är jättesjuka av det. Så det nya huset blir värmeplatta. Mycket dyrare, men det han det vara värt för att slippa hälsoproblem.
 
Håller på plintgrund, har det i min stuga. Det blåser halv storm under kåken för det mesta, vilket faktiskt känns betryggande!

Och yes, golven är kalla att gå på under vintersäsongen men det finns ju både tofflor och sockar att tillgå! :D
 
Hej där!

Ser att det är ett tag sen du frågade nu, men förhoppningsvis kan du få lite hjälp av vad jag tycker.. ;-)

Som föregående talare skriver så föresprokar jag plintgrund. Hellre plintar än torpargrund. Orsaker?

Torpargrund i kombination med dagens välisolerade och "täta" hus ger stor risk för fukt och mögel i utrymmet i grunden. För dålig ventilation och temperaturskillnader gör att vatten kondenseras och riskerar att fuktskada huset. Även om många ventiler sätts i grunden får man inte tillräcklig ventilation.

Byggs huset på plintar så får man en helt annan ventilation under huset och man har inte längre något instängt utrymme. Man ka ni princip betrakta bjälklaget som en vanlig husvägg som ska isolera och stå emot fukt och vind. Risken för fuktskador är mycket mnidre.

Dessutom är plintgrund billigare att anlägga än torpargrund. Plintarna kan du fixa till själv om du är lite händig. Använd dig av formrör, alltså papprör för gjutning av plintar. Det finns i olika dimensioner på byggvaruhusen. I botten under plinten bör du gjuta en fot, i storleksordningen 50x50cm, ca 20cm tjock. Men mått och såna detaljer får du ta lite hjälp av snickaren/konstruktör för att bestämma.

Om du har frågor om hur du skall få upp plintarna rent praktiskt så svrar jag gärna. Jag har viss yrkeserfarenhet av grunder.

Hoppas du fått lite hjälp nu i alla fall.

//Magnus
 
Magnus_Nordmark skrev:
Dessutom är plintgrund billigare att anlägga än torpargrund. Plintarna kan du fixa till själv om du är lite händig. Använd dig av formrör, alltså papprör för gjutning av plintar. Det finns i olika dimensioner på byggvaruhusen. I botten under plinten bör du gjuta en fot, i storleksordningen 50x50cm, ca 20cm tjock. Men mått och såna detaljer får du ta lite hjälp av snickaren/konstruktör för att bestämma.
Tjena Magnus!

Hur gör man på berg? Kan man förankra plintarna i järn som är borrade i berget istället för att gjuta en fot?

Mvh Peter
 
Zunken skrev:
Tjena Magnus!

Hur gör man på berg? Kan man förankra plintarna i järn som är borrade i berget istället för att gjuta en fot?

Mvh Peter
Föreslår att du skaffar boken "Bygga Grund" av Per Hemgren. I mina ögon mkt bra info i denna bok. Du kan beställa här (Marlene blir nog glad över länken ;) ;) :p :))
https://shop.byggahus.se/collections/bocker
 
Hej Lassemajja! Jag svarar mest för att jag känner mig tvungen, inte för att jag har lust. Jag vet nämligen inte om jag kan stå för mina åsikter (för en gångs skull!).

Vi hade en identisk situation för exakt ett år sedan. Vi skulle bygga ett fritidshus på drygt 70 kvm. Precis som ni!

Vi pratade med en miljon insatta människor i byggbranschen, läste massor, frågade här på forumet osv. Vi kontaktade en välmeriterad kvalitetsansvarig och flera hantverkare som vi hade (har) stort förtroende för.

Vår husfirma hade tänkt sig att vi skulle låta göra en platta på mark. Vi valde dock - aktivt! - att låta mura en grund istället. Det kom sig av vad vi läste, tyckte, tänkte, kände efter massvis med intensivt grubblande.

Vi schaktade ur ända ner till berggrunden. Bort med matjord, sand och annat! Därefter fyllde vi på med sprängsten, makadam och andra fyllnadsmassor. Efter att ha vibrerat det översta lagret samt kört tunga maskiner så vi var säkra på att det var en stabil grund att bygga på så började vi med grunden.

Vi använde oss av lecablock som murades av två proffsmurare. Vi vågade oss inte på det jobbet själva. De kom också senare tillbaka och satte in ventiler samt lade på den där speciella putsen ovanpå, så man slipper se de fula lecablocken.

Vi har mötts av så många kommentarer så vi orkar nästan inte längre diskutera grunder och vad som är bäst. Det finns för- och nackdelar med allt! Vi resonerade som så att torpargrunden (vilket vår kvalitetsansvarige INTE vill kalla den) är en risk för fukt men rätt byggd och på rätt ställe så kan den vara det bästa alternativet. Platta är det som är överlägset mest använt just nu, men vi vet flera som inte är positiva till den sortens grund.

Vi räknar med att vi gjort vad vi kunnat för att få en torr, väldränerad, stadig och välbyggd grund. Vi har ingen golvvärme, vi har elementen endast på frostvakt under vintern och det stora "aber" som finns är väl på sommaren då huset blir varmt inuti av solen medan grunden förblir i skugga och temperaturskillnaderna sålunda blir större.

Jag vet inte hur ni ska göra. Jag ville bara berätta hur vi valt att göra. I vanliga fall orkar jag inte dra allt detta - men när det gällde några som skulle bygga en sommarstuga precis som vi just gjort och i samma storlek som vårt hus så tyckte jag att jag borde svara i alla fall.
 
Zunken skrev:
Tjena Magnus!

Hur gör man på berg? Kan man förankra plintarna i järn som är borrade i berget istället för att gjuta en fot?

Mvh Peter
Hej!
Ska du sätta plintar på berg så borra ner järn i berget. Två i varje plint blir lagom. Borra ordentligt på sned, ett åt varje håll, så att plinten inte kan lyftas. Använd gärna 16mm järn.

Vill du förankra ännu bättre så använd s.k. "Kemankare", dvs en massa som du lägger i hålet innan du slår ner järnen. Den massan låser tillräckligt för att kunna hänga hela huset i.

Om alla husets plintar står på berg så behöver du nog staga upp på något sätt utöver plintarna. Detta beror ju lite på dimensionerna på plintarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.