Köpte ett gäng 45x70 reglar för några veckor sen som legat i garaget sen dess, har ingen värme i garaget för tillfället utan de har varit minus nu ett tag.

Snart är de dax att använda dom där reglarna så jag tänkte att det kanske är bäst att ta in dom i huset några dagar innan så dom hinner torka till lite och få samma temperatur.

Nu när jag kollar på dom har dom ju slagit sig rätt bra på alla håll å kanter och dom vill jag ju inte dra upp i badrummet där de ska sitta kakel på väggarna.

Finns det nån gyllene regel så här vintertid?
Ska man köpa dom på Brädgården samma dag som man ska ha dom och sen bara slå upp direkt så dom nte hinner vrida sig när dom ligger på golvet?

Tacksam för svar!
 
Om jag köper virke som ska ligga spänner jag upp dem med spännband eller kraftiga tvingar (beroende på virkespaketets storlek). Om de torkar sakta och i press brukar det gå bra.
 
Tejpa ihop dom brukar jag göra...
 
Men finns de risk att dom slår sig om man slår upp dom samma dag som man köper dom?
Från minus 5 ute till plus 22 inne. .
 
Det är inte temperaturen som gör att dom slår sig utan att dom börjar torka kraftigt på den sidan som ligger uppåt. Jag brukar vända virket jag tar in minst en gång om dagen.
 
Vid vanliga renoveringar så köpet jag virket när det ska användas.
Dagens virke har ofta så stora årsringar att även om man försöker lägga det i press så vrider det sig, speciellt då det som sågats med lite kärnved vilket i regel gäller 45*90 och mindre dimensioner.
Större dimensioner brukar klara sig bättre då de oftare sågas utav kärndelen.
 
Hej kan bidra med mina erfarenheter.
För det första så slår sig allt virke mer eller mindre. Förvara virket på samma sätt som det förvarades på brädgården så håller det formen bättre. Har det legat under press på brädgården är det bra om det gör så även hemma.
Ta dig tid och leta upp de bästa bitarna, om man tittar på sågsnitten så ska de vara så lika som möjligt i båda ändarna på regeln. Helst ska årsringarna vara raka, eller stående som man brukar säga. Är det bara halvcirklar i sågsnittet ökar chanserna att det ska slå sig betydligt. Ta bitar med så lite knast som möjligt.
Välj bitar med täta årsringar både för att de är lättare att jobba med och för att jag inbillar att de är mer formstabila.
Annars är ju tipsen ovan bra men är man noggrann när man väljer blir det mindre övningar med spännband etc.
Bifogar en bild där du tydligt kan se skillnaden, den övre biten kommer hålla formen bra medans den undre kommer slå sig ordentligt när det torkar.

=stock1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 4 till
  • Laddar…
Tack för mycket bra svar, nu vet jag lite hur jag ska välja och göra med virket! :)
 
är inte fingerskarvat oxå tåligare än "vanliga" dom tycker jag slår sig mindre...
 
Min snickare som just nu reglar badrummet bär bara in det han ska ha för dagen. Resten låter han ligga ute under tak. Han säger annars så slår det sig. För honom är det nog inget problem eftersom väggarna kommer att stå och lufta några dagar innan de isolerar och sätter dit skivor.
 
Varför inte använda plåtreglar, eftersom det i badrum numera skall/bör användas konstruktionsplyfa + våtrumsskiva så blir det utmärkt stabilt och rakt.
 
Trä är levande, även sedan det sågats ned. Inte så att det växer mer över tid, men ändrar dimension i förhållande till fuktighet i materialet. Man talar om t ex en plankas relativa fuktighet, inte luftfuktighet som är något helt annat.

Om den relativa fuktigheten är 100 % hos t ex en planka, så är den mättad av vatten, kan inte suga åt sig mera. Resten består av träfibrer.
Balsa är det träslag som relativt kan ta upp mest vatten av alla träslag. Men torkad balsa, låt säga till 10 % relativ fuktighet, är ett av de lättaste träslagen, används t ex i modellflyg och som isolation i båtars skrov och däck!

Gran och fura ändrar dimension i förhållande till träets fuktighet, som in sin tur ändras p g a omgivnade lufts fuktighet. Som mest 1 % på längden och 10 % på bredden.
Kolla en inomhuspanel som är målad annan tid än februari (vinter). Alla andra tider än just vintermånaderna kommer det att bli sorgränder i fogarna. Spont - fjäder.
-Sorgränder blir det också om man sommartid vid brädfodring inte målar underbränderna först innan lockbräderna spikas dit. Spikas allt upp färdigt innan målning är det stor risk att det blir en omålad rand intill varje lockbräda, allt tid utom just sommaren. Speciellt synligt i februari.



Så är det också med gersågade dörr- och fönsterfoder - de påverkas. Sätt fodren i februari, så blir det minst glipa resten av året i innerhörnet på fodret.

Något att fundera på:

*Varför blir det inte en glipa vid ytterhörnet på fodret?

*Hur fungerar en "finnskogens barometer" (egentligen hygrometer - luftfuktighetsmätare). Den barkade uppochnedvända grantoppen med en kvist, indikerar fint väder genom att kvisten rör sig uppåt. Nedåt vid regn. Måste monteras på en stugas norrvägg, för att fungera.

Ved torkar kluven bäst i sommarsolen.... fniss fniss. Veden torkar för att luftfuktigheten är som lägst under vårvintern - våren. Inte för att det är varmt!
Den råa veden avdunstar fukt till omgivningen. Men fukten kan dock inte vara frusen till is. Så vårsolen har en viss inverkan.

Därutöver är det som så att varm luft kan absorbera mer fukt än kall luft... därför regnar det när varm havsuft kommer in över bergskedjor, t ex norges västkust, tvingas uppåt och kyls av.

Ett helt vanligt hårstrå från en människa, ändrar längd, beroende på hur fuktigt det är. Används i hygrometrar, för att sekundärt indikera luftfuktighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
Så ta du in virket strax innan det ska spikas upp. Och förvara det i skydd för sol och regn. Om du lägger strö - smala ribbor emellan varje bräd eller virkeslager kommer virket att långsamt anpassa sig till luftens fuktighet.

Då mitt hus byggdes, bar man in golvplankorna och spikade fast alla allt efterhand... Så nu har jag stora springor mellan plankorna... Golvplankorna skulle lagts in lösa med reglar och tyngder på ovansidan. Så efter kanske någon månad skulle det spikats fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.