Jag är på gång att gjuta plattan till det kommande garaget. Problemet är att eftersom jag ska ha in en nedsänkt saxlyft där så måste jag redan nu bestämma hur stor "gropen" skall bli i plattan.

Någon som har erfarenhet av detta? Lämpliga modeller på saxlyft som inte kostar skjortan. Gärna begagnade, men utbudet är inte enormt.

Jag har tittat på Biltemas modell, mer pengar än så vill jag inte lägga. Den skulle funka men är egentligen inte gjord för att sänkas ned. T

Garaget kommer ha en takhöjd yttertak ca 3,5 m på lägsta stället, innebär max 3 meter innehöjd.
Oklart hur det blir med porten, men troligen får den vara så hög som möjligt också, så att den inte hindrar lyfthöjden alldeles för mycket. Men med mindre än 3 m. lyfthöjd, och en bil på 1,5 till 1,7 m, så vore en saxlyft som lyfter dryga metern, kanske 1400 mm, lagom.

Sen monterar jag antingen lyftens överkant exakt i höjd med golvet, och lägger en plåt i mellanrummet för att få ett platt golv. Alternativt sänker man ned lyften ytterligare några cm och lägger en plåt över hela rasket.

Ett problem knutet till detta är att det kommer vara fall på golvet till en ränna innanför porten så man kan tvätta bilar och annat därinne. Men då får man ner vatten i gropen också, svårt att få tätt. Lösningen är kanske att sätta en enkel brunn i botten av gropen redan från början.

Garaget är invändigt 7,5 x 4,5 m.

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har själv planer på en nedsänkt saxlyft i mitt garage som ska byggas till sommaren eller nästa sommar! Jag har då tänkt ha en golvbrunn i mitten av saxlyftens grop och svag lutning till den. Sen även en i annan del av garaget (dock blir det kanske 8x7,6 meter stort).

Har dock inget att säga om saxlyften i sig ännu! :/
 
Skulle jag använda en saxlyft hade jag köpt Biltemas innan gjutning och göra det bästa av det....golvbrunn i den gropen är givet.... ;)
 
Eller så kollar man exakta mått på den, gjuter efter dem, och sen i lugn och ro framöver letar efter något bättre/billigare/snyggare. Om man inte hittar det så har man alltid Biltema som en bra backupplan.
 
Avlopp behövs absolut i gropen, men helst skulle jag täcka den med något som tätar så bra att golvbrunnen där mest finns som prydnad...
Får konstruera lite mer och se vad jag kommer fram till!
 
Jag ska köpa en sånhär, någongång...

http://anabint.se/ANAB_AB/Produkter_verkstad_Saxlyftar_L-3000.html

Ser likadan ut som biltemas, fast 6000:- billigare. Kinalyft, men det är troligen biltemas med. Beror på hur mycket den ska användas förstås, är det en lyft som ska användas varje dag kanske man ska leta efter bättre kvalitet.
 
Jag kommer också skaffa en nedsänkt sax, fast jag kör den "manligare" vägen och bilar i efterhand (tur man la golvslingor i hela garaget). =/
Tänker dock inte nöja mig med en som bara lyfter 1000mm. Kolla på allibaba.com, 12883 träffar http://www.alibaba.com/trade/search...t_en&CatId=340901&SearchText=car+scissor+lift
Fick offerter för ett tag sedan och de låg runt 12000:- +moms, men inkl frakt till Göteborg.
 
Vet du var man kan köpa den från Tyskland? Jag kommer få ge 16 tkr plus moms här i Sverige, hämtar själv med släpkärra 25 mil hemifrån, tveksamt om det går att hitta billigare men kollar gärna om du har något tips.
 
  • Gilla
Silvershadow
  • Laddar…
När jag gjorde garagegolvet i våras så passade jag på att fälla ner en låglyft/saxlyft.
Jag köpte lyften först för att få exakta mått, jag valde att köpa den lokalt eftersom det blev smidigast för mig, lyften jag köpte är nog egentligen inte avsedd för att fällas in i ett golv så jag kapade bort de fyra ledade "uppkörningsramperna".
På den yta som lyften står är golvet helt plant, jag gjorde "gropen" ca 11-12cm djup vid gjutningen och flytspacklade sedan till exakt rätt nivå för att få ramperna i nivå med golvet. Runt hela gropen förstärkte jag kanterna med 40x40 vinkeljärn som gjöts in. Jag la även ner ett 50mm kabelskyddsrör för hydraulik och tryckluft.

Ett par bilder på lyften på plats.

001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spett och slägga och 2 till
  • Laddar…
martinradbo skrev:
Vet du var man kan köpa den från Tyskland? Jag kommer få ge 16 tkr plus moms här i Sverige, hämtar själv med släpkärra 25 mil hemifrån, tveksamt om det går att hitta billigare men kollar gärna om du har något tips.
Får du den för 16k så är det bara att köpa. Min grå import ligger där också...
 
Såhär hade jag gjort och delvis gjort i mitt garage.

Jag har en annan typ av lift för bil men konstruktionen med nedfällt har jag, dessutom har jag ett vanligt lyftbord.

Jag hade köpt den och gjort gropen 20-30 mm djupare samt ca 30 mm större yttermått.
Djupet kan man enkelt shimsa och lite större måste man ha det beroende på om liften kommer ur position.
Bulta inte fast den då om den går sönder och inte går att köra då får man inte upp den.

på en saxlyft hade jag nog gjort om man har möjlighet en hel konstruktion med botten och allt inkl dräneringar och kabel/slanggenomföreingar i 3-4mm stålplåt som jag sedan galvat.

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=61883&d=1338060669&thumb=1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.