Hej,

Lite tidigt ute kanske,
Jag har en utebalkong med klinkers som är väldigt slitna och nötta.

Jag behöver lite tips hur jag ska gå tillväga.
Antar att jag får bila bort den gamla klinkersen.
Sedan får jag prima och lägga på någon form av betong och därefter frostsäkra klinkers

Frågan är vilka verktyg jag behöver och hur jag får fall åt rätt håll. Har tvåställen där vatten kan rinna ut.

Tack på förhand.
Thomas
 
Är absolut inte någon expert själv, men jag hade en 30-tals balkong med fula, spruckna klinkers, som det läckte en del genom. Tidigare ägare hade satt tak, som jag rev bort eftersom det tog bort stunsen på (funkis-) huset. Självklart blev då läckaget än mer problematiskt, varför jag körde igång renoveringen.

Jag bilade bord klinkersen med en biltema kinamaskin, det var bara ca 10m2, så det gick ganska bra. Under klinkersen låg någon typ av spröd betong som var superlätt att bila, och under den så kom betongen fram, täckt av tjära/kallasfalt.
Denna slipade jag bort med diamanskiva i handöverfräsen, det var lite tråkigt, så pass tråkigt att jag beslutade mig att leja resten av jobbet till en vvs-kakelsättare. Han var glad, för han slapp skitgörat.
Han körde på primer, tätduk (speciell gjord för utomhusbruk, har glömt bort vad den hette, dock) och flytspackel med fall och sedan frostsäker klinker.
Funderar medans jag skriver om tätduken låg under eller över flytspacklet, men har tyvärr glömt bort.

Du behöver en bra mask, för det dammar något infernalisk, och kallasfalten ger emellanåt lutzendimma. CO har en gummimask som jag tycker är bra. Knäskydd, skyddsbrillor och kåpor över öronen såklart. Kall öl.
 
Den här är jättebra: http://m.jula.se/borrhammare-1500-w-001062

Sen ska du slipa, då hyr du en saneringsfräs och en dammsugare, eller så bygger du en egen av en gammal vinkelslip och en diamantslipskiva, finns "recept" på forumet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.