Har en borrad brunn som jag nu har gjort nytt vattenprov på och allt ser bra ut. Dock är radonhalten på 340 Bq/l (416 på ett gammalt prov från 2003) och även om det inte står någon anmärkning så har jag förstått att gränsvärdet för anmärkning numera är 100 Bq/l. Är detta något man bör agera på och skaffa typ en Radonette för närmare 30 000 eller ska man ignorera det och tänka att det är strunt samma eftersom ingen av oss exempelvis röker?
 
Ja gjorde ett prov i somras då var det 1000bq/l för anmärkning, jag hade 2800 :(
 
P
Livsmedelsverkets gränsvärde är 100 bq. Socialstyrelsen har ett gränsvärde på 1000bq. Det höjdes då det var för många som sökte Radonbidrag, det gamla värdet låg på 500bq.

Jag skulle inte göra något heller och jag har själv 370bq.
Dock har jag satt in ventilation i badrummet som drar ut radonet ur huset.
Årsmedelvärdet på inomhusradon är 200bq. Sätt in några radonpuckar och mät inomhusradonet om du är orolig. Inga stora pengar.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Göran.W
Inte behöver man köpa en Radonette för 30 loppor
Vattnet behöver bara luftas och det borde man ju kunna lösa på ett betydligt billigare sätt.
 
Göran.W skrev:
Inte behöver man köpa en Radonette för 30 loppor
Vattnet behöver bara luftas och det borde man ju kunna lösa på ett betydligt billigare sätt.
Nej! Vattnet behöver inte luftas, däremot måste gasen slås ut ur vattnet och ventileras ur huset.

Finns många som bygger radonavskiljare men bara en är marknadsledare i Europa, dessutom helsvensk. Radonetten är oslagbar har sett Radonetter som gått oservade sedan 1995. Det är kvalitet!
 
Göran.W
Ja och radonen slår man ut med luft dvs man luftar ut det det.
I pricip kan man göra det i en vilket kärl som hels tex en 1000 liters ibc container som man först pumpar vattnet till där det luftas med tex en lite större akvarie pump för att sen pumpas in i husets vatten systen.
Gasen leder man ut genom en slang bara.
Kostnad 3-4 tusen inkl nivå brytare till ibc containerna och en extra pump.
Något lite billigare än 30 loppor men det går åt lite mer el iom vattnet måste pumpas 2 ggr men den merkostnaden på under 100 kr året kan man leva med.
 
Inte riktigt så det fungerar! :)
Du ska inte reducera radonet, du avlägsna det helt.
Men fungerar det för dig så ska du göra så! Jag har sett lösningar kraftigare än så som på sin höjd har kommit upp i en reningsgrad på 80%.
 
Göran.W
Om du har mer än 1000 Bq/l radon i ditt vatten rekommenderar Socialstyrelsen att du vidtar åtgärder för att få ner halten. Det finns fyra olika metoder för att sänka radonhalten i vattnet:

  • luftning
  • aktivt kol
  • lagring och
  • omvänd osmos
I mitt exempel blir det både lagrat och luftat och mer ska inte behövas
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/radon/atgarder-mot-radon/vatten/
Tror faktiskt strålskydds myndigheten har koll på hur man får bort radon
 
100 Bq/l är gränsvärdet för anmärkning och 1000 Bq/l för otjänligt. Kan man alltså strunta i anmärkning så länge vattnet inte anses som otjänligt?
 
Göran.W
Snabb svaret JA
Det är helt ofarligt att dricka utan man utsätt i princip bara för radonet när man duschar.
Så egentligen är det bara att simma lugnt om man inte bor i duschen
 
Göran.W skrev:
Snabb svaret JA
Det är helt ofarligt att dricka utan man utsätt i princip bara för radonet när man duschar.
Så egentligen är det bara att simma lugnt om man inte bor i duschen
Om du läser hela artikeln så står det att radon avskiljaren inte ska bidra till att öka radonhalten i inomhusluften.

Visst kan man bygga ett separat hus på sin tomt för att lagra ett par kubik vatten där man frigör radonet från vattnet. Men problemet är inte vattnet utan gasen. Den frigörs inte bara genom dusch utan även vid tvättning av kläder, diskmaskinen och spolning av vatten i badrum, kök.
Och det är inte anmärkning vid 100 och otjänligt vid 1000bq.
Socialstyrelsen har gränsen för otjänligt vid 1000bq.
Livsmedelsverket har gränsvärdet för otjänligt vid 100bq.
Livsmedelsverkets gränsvärde gäller om det är livsmedelsproduktion typ. Resturang, fabrik, kommunalt eller mer än 50 användare på en vattenkälla.
Du kan inte tjänligt med anmärkning på radon.
Och det som är intressant och viktigt att kontrollera är boverkets rekommendationer på inomhusluft där det inte ska överkrida 200bq. Den mäts inte i liter som man gör med vattenprov utan i kubikmeter.
Har du ett radontal över det kan du även söka sk. Radonbidrag för att åtgärda orsaken oavsett om radonet kommer från byggmaterial, marken eller vatten.
 
Göran.W
Tyckte jag skrev att man ledde ut gasen genom en slang från ibc containern som förövrigt finns i mindre varianter som går in genom en vanlig dörr.
I TS fall är radon halten inte så hög att det finns någon anledninga att lägga massor med pengar på att få ner radon halten i vattnet med jätte dyra filter.
Livsmedelsverkets gränsvärde behöver man inte blanda in för på returanger och liknade tappas det vatten hela tiden så det frigörs radon ur vattnet hela tiden.
Detts sker inte i ett hem så gränsen går vid 1000bq i TS fall så han ligger under gränsvärdet.
Så en enklare luftning räcker om man nu vill göra något överhuvudtaget.
Tycker det är onödigt att skräma upp TS i onödan.
Du har dock en poäng när det gäller radon halten i luften som bör kollas för finns det radon i vattner är det stor risk det finna mark radon men det behöver inte nödvändigtvis vara så.
 
Ok! :)
För er andra då som INTE vill montera vattentank, extra pump, extra tryckkärl, akvariepump med slang utomhus. För er kan jag tipsa om Radonett som är lika stor som en toppmatad tvättmaskin. 99% reningskapacitet och rek. Av Råd och Rön.

Och vad gäller gränsvärden är det upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning.

Som jag skrev tidigare har jag själv 370bq och jag har satt in paxfläktar i mina badrum. Och mitt inomhusradon gick från 170bq till 80bq. (Kostnad ca 3000:)

Så är du orolig TS, ring din sotare eller anticimex så kan dom hjälpa dig med Radonmätning. Har för mig att det kostade 375:-.
Tack och hej, Leverpastej.
 
Är inte nämnvärt orolig nu när jag fått lite mer förståelse för de olika värdena. Vill jag lagra vatten för att minska radonet så har jag en grävd brunn till vilken jag kan leda vattnet för lagring.

För långtidstestning av radon lär jag inte anlita sotaren. Han är portad och lär inte sätta sin fot i mitt hus. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.