Vilket fantastiskt hus du håller på att bygga. Blir sjukligt glad när nya bilder har tillkommit i denna tråd.
 
lorens skrev:
Alltså utsikten är juh bara allför underbar, tänk dig en skön fotölj, en kall öl och bara sitta där då solen går ner! (eller upp?) ...
Ja det är hoppet man lever på och under denna del av året kan man nog faktiskt se den både upp och ner!

Beltis skrev:
Vilket fantastiskt hus du håller på att bygga. Blir sjukligt glad när nya bilder har tillkommit i denna tråd.
Jag/vi har på många olika sätt fått glada tillrop och blivit påhejade under detta projekt och jag kan säga att det värmer verkligen samtidigt som det gör nytta när motgångarna kommer och man står framåt midnatt och bygger när allt bara blir fel. Kan nog behövas en hel del till innan vi är i mål :confused:

Stort tack till alla!
 
Börjar med att önska alla ett riktigt Gott Nytt Byggår!

Det finns nu lite fler bockar i kanten på arbeten som genomförts. Dagen efter att jag lämnade bygget bytte man lösullsspruta till en bensindriven vilken det var lite mer klös i. Nu är båda vindarna (flyglarna) isolerade med 500 mm lösull. Dessutom har man nu fått huset vädertätt då fönster är monterade på övervåningen och man har plastat på undervåningen för att hålla snöyra ute från huset.
fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har även klimatskivor monterats inne på entréverandan och en byggdörr är monterad för att sitta där under byggtiden.

dörr2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntar nu på att få resten av fönsterna monterade samt att plåtar och foder kommer på plats runt fönsterna.
 
I avvaktan på att julledigheten ska ta slut och det sista fönsterna kommer på plats så tänkte jag göra en liten utvikning om just fönster!

Detta i sig är en stor kostnad i ett husbygge och vi hade lite olika alternativ som vi tittade på. Vi hade Elitefönster, SP och Outline (fd Almogefönster) som seriösa alternativ då dessa kunde levereras av den lokala bygghandlaren. Gjorde en enklare marknadsundersökning av dessa fönster och det hela slutade med ett samtal till Outline för att känna dem lite på pulsen då de inte är så "etablerade" och håller ett lite lägre pris än de två övriga. Min spontana känsla är misstänksamhet, används sämre virke i karmen eller annat glas? Till att börja med ingår Elitfönster och Outline i samma koncern och under samtalet kryper det fram att man inom koncernen enbart har en produktionslinje för glas resp virke till karmar. När jag jämförde specifikationerna mellan just Eitfönster och Outline så skiljer ingenting i vare sig mått eller isolervärden. Det som skiljer är profilfräsningen som Outline har på sina. Dessutom pratade jag med L-G (entreprenören) som monterat en hel del av samtliga märken men som faktiskt rekommenderade Outline då hans uppfattning var att kvaliteten ej skiljer men priset.

Begärde offert på aluminiumklädda fönster och det var så jag häpnade när jag såg skillnaden i pris! Elitfönster låg ca 60% högre i pris mot Outline och inget av fönsterna gick då att hitta till lägre pris på nätet.

Beställning gjordes på fönster och dörrar från Outline och om detta var ett bra eller dåligt beslut får framtiden utvisa...tveksam till att det skulle vara så dåligt att det motiverar ett 60% högre pris!

Efter leverans noterade jag en skillnad och det är gångjärnen (heter säkert något annat fint...) som ser lite annorlunda ut mot Elitfönsters. De är mer lika de som sitter i våra Elitfönster från -99.

För er som mot förmodan har missat detta så slår jag ett slag för att det finns ett reportage om Casa di Montagne här https://www.byggahus.se/bygga/fjallbygget-naturen-inpa-knuten
 
Angående Outline fönster så handlade jag 3 st vridfönster ifrån dom i våras, 9x6 i storlek! Jag upplever dom som väldigt gedigna, fingerskarvat virke och känns väldigt välbyggda! Beställde med tillägg för att få 1,0 i isolervärde. Ett av de 3 fönstren saknade en svart gummilist i underkant på själva fönsterkasettdelen, pratade med dom (beställde från bygghemma.se) och fick denna list hemskickad utan problem!

Tror inte du kommer ångra ditt val av fönster!

Här är en länk till montaget mitt: http://www.byggahus.se/forum/social...ar-det-renovera-som-galler-5.html#post1520727
 
Där skulle inte vara fel att bo, lycka till med bygget!
 
Då är sedan en tid samtliga fönster samt byggdörrar på plats och huset är numera tätt. Dessutom är foder och knutar uppsatta och det hela börjar nu likna ett hus! Känns skönt men samtidigt så börjar nu det stora med alla arbetsmoment invändigt. Vi passar på att koppla av ett litet tag och har inte planerat några arbetsmoment den närmsta tiden utan det får blir när våren börjar komma!

foder 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
foder 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MarHA och 5 till
  • Laddar…
Då har förberedelserna för att lägga golvvärme på övervåningen tagit fart och just nu genomförs en "marknadsundersökning" rörande plåtar och slangar. Sprang på en vad jag tycker verka vara prisvärd och tidsbesparande plåt. Detta är en plåtkassett med dubbla spår för slangen, c/c 300mm och förstyvning på undersidan. Jag fick hem en provbit som ska tas med till bygget för utvärdering. Fördelen som jag ser det är just att det är kassettlösning så man slipper arbetsmomentet med att glesa för golvvärmeplåtarna. Prismässigt blir det något dyrare jämfört med vanlig enkelplåt och gles men spontant känns det som att detta sparas in på arbetsmomenten med råge. Nu är det bara till att avvakta utprovningen.

plåt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovansida


plåt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undersida
 
Kanske dags för en uppdatering nu när ändå alla barn ligger sjuka... :thumbdown:

Utvändigt är det nu enbart takavvattningen inkl betongpannor som saknas samt att fasaden ska strykas en vända till och givetvis ska foder och knutar färgsättas. Fönsterbleck är monterade och det blev en dubbelbeställning då snickaren hade beställt för grunda så utsticket blev för litet enligt honom själv, hur som så blev de slutliga blecken riktigt bra. Dock upptäckte jag att två av de liggande fönsterna har blivit fellevererade då dessa är frostade och de skulle vara klarglas, kan visserligen även vara kraftig imma mellan glasen...dock högst tveksamt. Försäljaren är nu inkopplad och jag väntar med spänning på svaret från den bygghandlaren.

2013-03-10-852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elinstallationen har ännu inte rullat igång men i dagarna ansluts huset till nätet och byggelen försvinner då vi fått fasadmätarskåpet uppsatt. Valet föll på ett utanpåliggande skåp då det inte blir avkall på isoleringen samt att det blev mycket enkelt att montera. Sen blir det en provisorisk dragning med 16A 3-faskabel och byggcentral inne i huset för vidare fördelning

2013-03-09-835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid senaste besöket på bygget blev det lite gjort och vi har nu lagt in ett golv på entréverandan. Enkelhet före finess blev ledordet och det slutade med råspont med hyvlade sidan upp. Faktiskt riktigt skönt att nu ha en veranda att ställa av sakerna på samtidigt som man slipper gå och balansera på bjälkarna när man ska ta in material i huset.

2013-03-09-837-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även invändigt fick vi lite gjort och det är nu en antydan till loft då vi fick upp bjälklaget till loftet. Tanken är att loftet kommer att vara helt öppet och mer utgöra funktionen "innertak" till hallen och trappan än att vara ett loft. Dessutom blir bjälklaget utmärkt för att dra ventilation och el i.

2013-03-09-836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men den största och viktigaste funktionen med bjälklaget till loftet är att det stagar upp den "enorma" limträpelaren i sidled vilket enligt beräkningarna var viktigt. Som vanlig går man med hängslen och livrem...fäster två bjälkar i pelaren även fast det hade räckt med en.

2013-03-10-839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Näst på tur står isoleringen av huset och jag har ännu inte vågat räkna på tidsåtgången för det...däremot väntar jag på en leverans av riktig tejp (Tacoflex) från Tyskland. En stor del av isoleringen är faktiskt redan gjord då taket (både varma och kalla) är isolerade i samband med takresningen samt att det sitter 45mm västkustskiva utanpå stommen. Blev faktiskt riktigt förvånad hur bra det höll kylan ute trots allt. Mätte -23 grader ute och det låg runt 0 inne utan att någon värme var på.

Så nu är det "bara" stommen som ska fyllas med 220 mm isolering och fram till dess får man värma sig i solen! :cool:

2013-03-09-834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
Nog för att man brukar säga att nöden har ingen lag men i avvaktan på en GVK-installation finns nu en temporär installation av faciliteterna på bygget

2013-04-01-888.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Både toa och handfat är inkopplade på avloppet och skall kopplas in med vatten, förvisso enbart kallvatten... Under bygget får man ibland prioritera saker som inte direkt bär mot målet men detta underlättar verkligen den "praktiska byggprocessen"!
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
Det där ser ju faktiskt riktigt lyxigt ut! Klart bättre än det jag varit med om på byggen hittills! :)
 
Då har projektet tagit ett stort steg framåt ur ett byggnadstekniskt perspektiv och jag har fått svar på en av mina egna frågor...

Robert 75 skrev:
Näst på tur står isoleringen av huset och jag har ännu inte vågat räkna på tidsåtgången för det...
Det korta svaret är två dagar! Nä då pratar vi inte 16 timmar...snarare närmare 25 timmar och då fanns allt materiel på plats men plastning är ej medräknad.
Allt började med att starta upp värmefläkt och avfuktare även om fuktkvoten hade krupit ner mot 12-14% under vintern. Sen ansåg jag det vara viktigt att ha goda förutsättningar för att jobba varför städning och byggnad av två arbetsbord (1 per våning) genomfördes. Efter detta började den lilla logistikövningen att få in all isolering i huset vilket gjordes genom kraftfull ledning och benhård kontroll...

2013-04-03-901.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa hölls sig inte till givna regler och fick tydliga varningar. Väl inne i värmen fick isolerkniven gå varm. En erfarenhet som jag fick här är att jag inte kan rekommendera isoleringskniven från Biltema. Jag hade en isoleringskniv på bygget som jag haft i 15 år och givetvis blev jag osäker på hur slö (vass?) den var så en ny införskaffades "just in case of". Gamla trotjänaren höll bra nivå medan den nya kom jag inte riktigt överens med. Nästa erfarenhet är att fönster är skitdåligt när man ska isolera då det förstör rytmen och skapar en hel del spillbitar och en massa extra kapningar, ganska självklart men ändå...
Hur som så har huset nu fyllts med 220 mm isolering och värmen hålls bra utan att värmefläkten behöver jobba!

2013-04-05-934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-04-03-904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då den avsatta tiden för första gången räckte till med råge fanns utrymme för lite andra arbeten. Sophantering blir en direkt arbetsuppgift efter att ha isolerat, massor med plast och en del isoleringsspill att lämna på ÅVC. Sen la jag en hel del tid på att förbereda inför nästa arbetsperiod så många mått togs för att utgöra underlag för diverse offertförfrågningar men redan nu inser jag att jag missat lite. Installationen av ventilationen fortsatte och den drogs nu ca 5 meter i bjälklaget till loftet innan jag insåg att jag saknade lite delar så detta får slutföras en annan gång... Dessutom tog jag in 600 lpm 45*45 som ska bilda installationsskiktet. Dessa ligger nu i "skruvstäd" så att jag förhoppningsvis inte har 600 lpm med propellrar när jag kommer nästa gång. :(
2013-04-04-915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur var kom elektrikern förbi en av dagarna för att säkerställa inkopplingen av elen till nätet så vi blir av med byggströmmen. Vi kunde då avhandla lite inför kommande installationsarbeten så vi är på det klara med hur han ville ha det. Innan detta dra igång skall innerväggar reglas och enklas samt att golvvärme och innergolv ska in.

Även om man vill och försöker lägga all tid på att bygga så får man inte glömma bort lite återhämtning och avkoppling...

2013-04-05-920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Då är det dags att börja spana efter yttertak då förhoppningen är att få taket klätt under våren. Takplåtar och takavvattning kommer att ha NCS 5040-Y90R och just nu lutar det åt en röd dubbelkupig betongpanna. Har tagit hem en provpanna, Jönåker ytbehandlad röd. Problemet är att det finns riktigt många olika nyanser på röda betongpannor...vanlig tegelröd är bortvald, i nuläget. :confused:

2013-04-10-938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick hem lite mer provpannor som skickades med DHL efter att ha beställts på nätet. Det är sånt här som gör det lätt att börja vela :confused:

2013-04-20-950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från vänster:
röd tvåkupig, röd rustik med granulerad yta, tegelröd tvåkupig, modern platt röd.
 
Får man rösta? Tegelröd tvåkupig i så fall :)
 
  • Gilla
Prylar och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.