Hej,


Jag är på väg att köpa ett hus från -66 (och tillbyggt ca 73) på ca 90 m2, som har gjuten platta på mark med 50mm cellplast ovanpå och golvspånskiva+laminatgolv överst. Det är kraftig unken doft i huset och jag väntar just nu på en utredning från Anticimex för att se vad som är fel. Jag har inte skrivit på än. Men jag har ju googlat och kollat forum så ögonen blöder kring lukter, mögel, konstruktioner för att bilda mig själv en uppfattning om vad det kan vara, samt få någon sorts kostnadsbild för detta.



Nu har jag alltså lärt mig att detta är en riskkonstruktion. Och det lukten kan bero på är tryckimpregnerade blöta syllar, eller mögel i konstruktionen, byggskräp och spån. Jag är nog ganska införstådd med att jag kommer behöva riva ut alla golven helt. Men det jag undrar är jag sedan har för alternativ? Jag har kollat galet mycket efter alternativa lösningar.


Dessa två verkar det vara, som jag hittat:


1. Bila ut hela huset och gjuta ny grund med isolering under (men, vad kostar det ungefär?)


2. Lägga ventilerat golv t ex Nivell, Giha, Granab, Japa. (Giha verkar för övrigt bra av dessa). Detta verkar ju kosta ca 120-150000:- för bara systemet? Sen kommer ju golv ovanpå.


Men. Jag har inte fått klart för mig riktigt om det går att gjuta golvvärme och lägga tex klinkers direkt på den gamla grunden. Kan man det?


Finns det andra alternativ till lösningar? Någon som vet?


Om det nu är syllarna som luktar, då åker jag väl på att byta dessa också? Eller ventileras dessa också med ett ventilerat golv?


Herretid, när jag sitter och skriver känns det ju som att detta kommer kosta hur mycket som helst. (Den "vanliga" renoveringen tillkommer ju ovanpå detta. El, nytt kök, alla ytskikt + indrag av kommunalt vatten och avlopp). Badrummet hade jag inte tänkt göra något med, men om jag ändå måste ta upp alla golv måste jag ju ta där inne också.


Tacksam om någon har lite tankar på detta.
 
Jag håller på och gör i ordning min källare som också är oisolerad platta, och har läst runt litegrann. Hur som helst finns risk att fukten vandrar till nåt annat olämpligt ställe om man lägger golvvärme direkt på plattan. Så i de rum jag ska ha golvvärme har jag fastnat för T2 golvvärmeslingor med isolecta isoleringsplattor under. De plattorna bygger en cm och är konstruerade för att användas på oisolerad platta och liknande. Får se om det blir bra.
 
Jagh har samma problem i mitt sutterrängplan. Orkar inte lägga alltför mycket pengar och kraft så min lösning blir att riva ut skiten och regla upp ett nytt golv. Jag harde inga ingjutna reglar utan man hade skjutit fast brädbitar direkt på plattan och reglat upp på dessa.

Jag håller på och väger av reglarna och kommer at lägga syllpapp under för att minska risken för nya fuktproblem. Lägger sedan parkett eller massivt rägolv ovanpå som känns varmare än laminat och klinker, ingen golvvärme eller isolering, får väl används fårskinsstofflor om det blir kyligt. Sätter socklarna med distans och sätter en datorfläkt i avlopsstrumma i ett hörn som ventilerar.

/Anders
 
Roundup: T2 golvvärme + isolecta isoleringsplattor låter ju som en bra grej... jag har bara aldrig sett mig lägga in el-golvvärme förut, jag har alltid tänkt vattenburet. Jag undrar hur värmeekonomin är med de? Har du räknat något på det? Jag ska ju lägga in det i hela huset isåfall, så uppvärmningskostnaden får ju inte springa i höjden.

Anders: Det låter ju också som ett alternativ, om man är lite händig. Tror du det kommer räcka? Fast du kanske inte hade så stora problem innan med fukt/lukt? Hos mig luktar det verkligen grymt mycket så jag är lite tveksam på om det inte skulle komma tillbaka hos mig om jag gjorde så.
 
Men impregnerade syllar som luktar, måste de bytas helt eller torkar de ut och blir luktfria om man drar in ventilerade golv tro?

Om jag skulle köra på t ex Roundups upplägg med T2 + isolecta, skulle inte fukt ändå isåfall vilja sprida sig mot syllarna?

Hmm. jag kanske är dömd till att byta syllar överhuvudtaget.
 
Roundup skrev:
Jag håller på och gör i ordning min källare som också är oisolerad platta, och har läst runt litegrann. Hur som helst finns risk att fukten vandrar till nåt annat olämpligt ställe om man lägger golvvärme direkt på plattan. Så i de rum jag ska ha golvvärme har jag fastnat för T2 golvvärmeslingor med isolecta isoleringsplattor under. De plattorna bygger en cm och är konstruerade för att användas på oisolerad platta och liknande. Får se om det blir bra.
Det finns liknande system för vattenburen golvärme också. Det bygger lite mer på höjden bara.
 
Vet du något bra märke för sånt vattenburet system? För det som är det bra här verkar ju vara isolecta isoleringen, som då kanske gör att det inte värmer för mycket nedåt? Lite extra höjd har jag eftersom jag har 50 mm cellplast idag.

Men detta skulle alltså kunna vara en lösning för mig med oisolerad platta på mark, som fungerar utan att det blir några fuktproblem? Vad tror ni?
 
Denna lösning skulle isåfall ge samma komfort som det ventilerade Giha-golvet som är förberett för golvvärmeslang. Så jag undrar vilket som skulle bli billigast och bäst? Jag kan tyvärr alldeles för lite om priserna dessa alternativ.
 
  • Gilla
Robinsona
  • Laddar…
Vi köpte en villa från -77 i våras med samma bekymmer... Hade hit två besiktningsmän (dock sparkade jag ut honom från Anticimex som var totalt inkompetent), och sen en "fuktexpert" också...

Vi valde ventilerat golv, Nivell. Efter alla turer, rekommendationer och oändliga timmar med olika produktblad och Google kändes det ändå säkrast och som en hållbar lösning för framtiden...

Jag har dock funderat på isolecta system till den bakomliggande suterräng-delen som har plastmatta direkt på betongen idag men jag är fundersam med om fukten då går upp i väggarna istället. Problemet där är främst takhöjden som nu redan bara är 2,2 meter så en ventilerad lösning fungerar inte där... :(

Mvh,
Anders
 
Hmmm... kanske borde jag också försöka få dit en fuktexpert.

Har ni lagt golvvärme på Nivellgolvet? Eller funkar det bra utan (har läst att ventileringen gör att det blir lite varmare och skönare)? Törs man fråga vad som gjorde att valet föll på Nivell och vad det kostade sammanlagt att lägga in det?

Ja, det är ju det där med hur fukten vandrar om man lägger in isolecta...hmmm. Kan en sån "fuktexpert" svara på något sånt, eller vem kan sånt tro?

/Danne
 
Hej, jag har inte räknat på det eftersom det verkar vara
det enda görliga alternativet för mig (lättillgängligt och hanterbart material, direktverkande el och låg takhöjd). Rimligen funkar isolecta med vatten burna system också. Vad gäller fuktvandringen så ska jag bara ha putsade väggar, så ev fukt borde ventileras där.
 
Vi lade LK EPS16 golvvärme (16mm tjocka spårade frigolit/aluminium skivor) på det och sen klinker (Travertine natursten).

120.000kr efter ROT för ca. 90kvm Nivell. De verkade mest rutinerade och hade lång erfarenhet samt har gjort forskning och uppföljning. De har bra rekommendationer och firman jag fick rekommenderad var superbra från första kontakt (Habab i Stockholm).

Jo, fuktexperterna är bra om man hittar "rätt"... :surprised:

//Anders
 
Verkligen kanonbra info att veta. Tack Anders! Så det jag har att se fram emot är ca 120000 + eventuellt syllbyte för min del om jag går på Nivellvägen. Jisses, det blir för säljarna att gå ner i pris, annars går det inte ihop i slutänden det här.

Jag undrar vad vattenburen golvvärme med isolecta skulle gå på, som jämförelse? Idag är det iofs direktverkande el i huset, som du har Roundup, men borde det inte löna sig att sätta in värmepump om jag ändå måste riva ut alla golven?

/Danne
 
Jag hade inte så enormt med lukt men en tydligt "lukt av gamla hus". När jag rev skiten för en vecka sedan så hittade jag en plastfilm ovanåpå betongplattan och stenull mellan reglarna och givetvis ingen syllpapp, så mina problem är nog mycket mindre än dina. Sedan var en del av problemet att ovangolvet var ett gammalt spontat trägolv där smuts kommit ner i sponterna och börjat mögla. Samt att ett liiiiitet droppläckage från en avloppsstam hade förvärrat saken. Betongplattan såg ren och fin ut.

De två huvudanledningarna till att jag valde att regla upp är kostnaden för ett Nivellgolv samt att jag bara har 80-90 mm bygghöjd om jag skall få plats med ovangolv. Nivell hade säkert klarat det men nu valde jag detta. Skulle kanske flytspacklat plattan för den är väldigt ojämn med fotavtryck o dylikt. Jag räknar med 2-3 dagars arbete i långsam fart för att få golvet avvägt utan svaj och bom. Får väl se hur det håller i framtiden med jag tror att syllpapp, ingen isolering samt fläkten kommer att lösa situationen.

Räkna dock med att det tar tid om du gör så här, flytspackla plattan är nog ett bra alternativ om man skall göra ett helt hus.

/Anders
 
Tack för alla svar.

Jag känner mig lite modfälld eftersom jag inser att detta kommer kosta ordentligt. Den extrema lukten kommer ju någonstans ifrån. Framför allt drar det med sig så mycket. Jag hade t ex inte tänkt göra något med badrummet, men det är jag ju nästintill tvungen till om jag ändå måste riva ut golven och ventilera. Syllarna är jag också övertygad om att de är tryckimpregnerade och fuktiga.

Jag försöker hitta något ljust perspektiv på detta, att t ex betongplattan kanske visar sig vara helt torr. Men det spelar väl ingen roll egentligen. För om syllarna är problemet så måste jag ändå riva ut allt, och för att vara framtidssäker måste jag ändå lägga in ventilerade golv. Det enda som skulle kunna vara en ljusglimt är om det visar sig att det är någon liten fuktskada någonstans som gör att det luktar. Fast vågar man låta bli att lägga in Nivell ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.