Hej...
Har tagit bort väggen mellan köket och vardagsrummet i vårat hus.
Dock så skiljer det 18mm mellan köksgolvet och vardagsrumsgolvet...

Vi skall riva köket snart o lägga klinkers men det kommer inte bygga tillräckligt för att bli i nivå...
Så vi måste lägga något innan...
Min tanke är följande...

Klinkers som vi köpt: 8,5mm
Fix: ca 3-4 mm
Primer
ROT gips: 6mm

Detta skulle resultera i ca 18mm o vi får en jämn nivå...

Funkar det med rot gips... är det tillräckligt hårt..?
Har hört talas om gypro (stavning) gips som skall vara 6mm men ingen verkar ha det o man kan bara beställa i 60 pack från deras sida...

Om inte ROT gips funkar har ni några ideer..?
 
Det går väl utmärkt att lägga klinker på renoveringsgips. Den stora frågan är väl vad du har under. Är det en isolerad betongplatta är det bara att köra på, men är det träbjälklag så behöver du troligen förstärka upp på annat sätt än med en 6mm renoveringsgips.
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet. :)

arpanet skrev:
Om inte ROT gips funkar har ni några ideer..?
Tja, en nivålist. Men det var kanske just det du vill slippa.
Nivalist-15-45-MM-Metall.jpg

Och list av något slag måste du väl ändå ha, antingen en plan eller en nivålist?
 
  • Gilla
svensken82
  • Laddar…
De listerna äter nylonstrumpor - eller skruvarna man sätter dem med. Det kanske inte är aktuellt för trådstartaren dock....
 
Mikael_L
mariatherese skrev:
De listerna äter nylonstrumpor - eller skruvarna man sätter dem med. Det kanske inte är aktuellt för trådstartaren dock....
Finns det några alternativ till lister om det ena golvet är ett trägolv eller laminatgolv?

Båda måste väl hållas ner i kanten men samtidigt få lite rörelsemån?
 
Mikael_L skrev:
Finns det några alternativ till lister om det ena golvet är ett trägolv eller laminatgolv?

Båda måste väl hållas ner i kanten men samtidigt få lite rörelsemån?
Jag har laminatgolv från Pergo och de har en allt-i-ett profil där man skruvar fast en metallskena och sedan pressar man fast den/de profiler man vill använda sig av...

Exempel: http://www.golvshop.se/p/golv/lamin...hor-pergo-allt-i-ett-profil.html#.UOV5tW80HQI
 
Har köpt klinkers idag.. 99kr/kvm.. Nedsatt från 499.. Bara slå till :D
En list skall tillkomma men vill slippa nivålisten.. Vi vill ha i nivå så mycket som möjligt för blir det mycket folk kan vi ställa långbord där vilket ger plats för ca 14 personer utan o trängas... O då märks 1 cm... Inge kul o sitta i den skarven...

Vi slog väggen mellan 2 rum häcr också o köpte en rejäl list på bauhaus som var 3m X 10cm som var utan skruvhål o där köpte vi som ett lim (No Nails) som man la.. Såg ut som en fogflaska typ.. bara smeta ut o lägga listen.. sitter som sten...

Men den här primern som skall ligga på ROT gipset sen då.. Hur ser den ut... Är det som en vanlig färg man målar ut eller..??
Gips skivorna är ju någon form av papp runt... Hur kommer det reagera om man lägger primer på det..? Bubbligt eller..?

Tack för alla svar hittils... Mycket stor hjälp :D

Kram från oss
 
430618_10151500760268696_1861016268_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni ser vart jag har slagit väggen här o kanske förstår varför jag vill ha rätt nivå... någon millimeter går o leva med men vill få det så gott som...
 
Kan du få golven i exakt samma nivå är det mycket värt, glipan kan du fylla med en fog (typ sicaflex). Jag har lagt klinkers på renoveringsgips, det fungerade utan problem (en hall), använde ingen primer utan fix direkt på gipset, så det borde fungera om du inte har några stora punktbelastningar.
 
Mikael_L
Mig veterligen ska du kunna klinkra på pappen på gips.
Men en primer först är att föredra för bättre fäste, men kanske framförallt för att inte gipsskivan ska dra ur vattnet ur fästmassan alltför mycket. Vattnet behövs ju för att cementen ska brinna istället.

Det viktigaste är nog att få helt stumt underlag, så vad som sitter under gipsskivan och hur den fästs är väldigt viktigt.
I detta har jag inte nog med kunskap, ja kanske inte i det första jag skrev heller ... :surprised:


edit:
arpanet = internets barndomsnamn :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arpanet
 
Rotgips är inte ett lämpligt underlag, den enda gipsen som kan komma i fråga är golvgips.
 
Vi kommer riva ut hela köket o sen lägga klinkers o sen kommer det ju stå ett kylskåp o kanske en spis o så men det borde väl fortfarande funka med ROT gips... Eller vad räknas som "stora" punktbelastningar.. 100kg per m2 eller..?

Låter som jag kör med primer för att fixen skall brinna.. Men vad är det för form på primern.. Är det som en måla färg eller..?

Arpanet är mycket riktigt internet barndomsnamn... 4 enheter som under 68-69 kunde skicka information mellan varandra i USA.. UNder 70 talet anamade studenterna detta i usa o använde det för att dela information mellan varandra på universitets maskinerna.. Så kallade BBS system..
Det utmynade till internets uppkomst...

:D
 
Stefan N skrev:
Rotgips är inte ett lämpligt underlag, den enda gipsen som kan komma i fråga är golvgips.
finns golvgips i 6mm då??
Eller har du något annat förslag på hur jag skall lösa detta..?
 
Mikael_L
Flytspackla fungerar väl alltid bra om underlaget är tillräckligt bra för gips.
Men lite dyrare och pyssligare om underlaget redan är slätt och vågrätt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Flytspackla fungerar väl alltid bra om underlaget är tillräckligt bra för gips.
Men lite dyrare och pyssligare om underlaget redan är slätt och vågrätt.
Det ligger en matta på govet nu som skall bort o sen slipar jag lite o sen lägger jag ROT gips var tanken..
Men har förståt att man bör limma gipset istället för att spika för att inte förstöra skivans styrka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.