Ditt resonemang är helt rätt. Man kan däremot undra vad det är för fel på mäklaren som svara på det viset, börjar han få det svårt med ekonomin? Eller är alla mäklare från den tiden som han behäftade med fel inställning till en kund som inte vill köpa skit och mycket arbete för den summa han anser huset vara värt.
 
  • Gilla
Polarsken
  • Laddar…
Fråga mäklaren om han/hon vill bo där?
Hur kan man ens föreslå något sådant... >(
Ventilerat golv! Punkt slut!
 
Nä...fast vi gillar ju huset och läget i övrigt så det är ju trist att gå miste om det om säljarna vägrar gå ned i pris...:( Men jag vill ju inte heller bo i ett mögelhus.
 
Jag håller helt med dig, man skall inte bo i ett sådant hus, om det luktar mycket så sätter det sig i alla kläder. Att
"alla hus från 70-talet luktar" är ju ingen ursäkt. Om det finns mögel under plasten så finns det bara en sak att göra, riva hela golvet och åtgärda med ventilerat golv. Jag tror att säljaren kan få problem att sälja utan att gå ner i pris.

Nu är jag ingen expert, men kräver inte nivellgolv en del plats i höjdled? Finns utrymme för isolering? Som jag nämnde så lades Platon under cellplastisoleringen när vi åtgärdade, 70 mm cellplast tror jag.
 
Det luktar dock inget i huset. Det är inte det som är problemet utan det faktum att där finns mögel och jag är allergiker och sonen har astma så det är ju ingen bra kombo.

Nu var det någon som sa att Anticimex kan åtgärda problemet för under 20 000 kr? Vad gör dem och på vilket sätt är deras metod sämre än ex. Nivells?
 
Redigerat:
Det enda du kan vara säker på att fungerar är ett ventilerat golv tyvärr... Mögel är sporer och dessa "flyger" lätt omkring. Är ni känsliga och redan har astma i familjen är det inget alternativ att flytta in som det är nu!

Vi lade in Nivell i våras/somras i huset vi köpte byggt -77. Vi stod inför samma dilemma som ni men säljaren drog av kostnaden för Nivell för oss.
Det finns Nivell och Granab som är samma princip. Vi valde Nivell då de hade lite mer och bättre (längre?) erfarenhet och forskning. För oss blev det drygt 120.000 kr i kostnad för ca. 90 kvm efter ROT men då rev jag ut gamla golvet själv.

Höjdmässigt så beror det ju förstås lite på hur jämn och lutande plattan är men för oss innebar Nivellgolvet endast en höjning med 1 cm i ena ändan av huset och en sänkning med 2 cm i andra. Plattan lutar alltså...
Nivell går att få rätt lågt och det finns även en lägre modell men är då lite dyrare samt lite sämre isolering.

Jag skulle inte satsa på någon annan lösning än ventilerat golv och jag tar inte ens i Anticimex med tång! :surprised:
De var komplett värdelösa vid besiktning och besiktningsmannen stod och berättade saker som inte stämde alls...
Dem skulle jag inte lita mycket på!

Bor ni i närheten av Stockholm så kontakta Habab, de hjälpte oss med vårt golv. Superbra firma! :)

Mvh,
Anders
 
yli@home.se skrev:
Den tekniska utredningen visade på mögel under plastskiktet mot plattan, alltså inte ovan plasten. Syllarna var impregnerade men torra och fina. Besiktningsmannen rekommenderade som åtgärd ventilerade golv. Vi har begärt offerter på Nivellgolv från olika entreprenadfirmor och meddelat mäklaren att vi kommer vilja pruta vad det kostar. Vi har till i morgon på oss att häva köpet. Mäklaren tyckte dock det var vansinnigt att riva upp golven, då "alla hus från den här tiden har det problemet" och att det inte påverkade boendemiljön. Men det känns ju olustigt att köpa ett hus som har mögel även om det är under plastskiktet eller?
Rätta dig inte efter Mäklare dom är bara ute efter att få sälja
 
Var själv med om exakt samma som du. Souteränghus byggt -80, med "mögeldoft" bakom golvlisterna i källaren. Vi disukterade med säljarna efter att vår besiktningsman varit där och konstaterat detta. Vi kom överens om en prutning på halva kostnaden för vad det skulle kosta att slita upp allt och sätta in mekanisk ventilation i golvet. Runt 150000 skulle det kosta totalt och prutade därför med 75000 som båda var nöjda med.
Efter detta så slet jag upp golvet för att göra en djupare kontroll. Visade sig att det inte var någon fara överhuvudtaget. När ändå golvet var väck så la jag in platonmatta/cellplast/golvspån/vattenburen värme/klinker. Ventilerade golvlister också såklart.

Nu c:a 3 år efter mitt jobb känner jag inget på de ställena som det doftade på tidigare. Och priset? Tja, ungefär 40 tusen...

Lycka till!
 
Redigerat:
anders07 skrev:
Det enda du kan vara säker på att fungerar är ett ventilerat golv tyvärr... Mögel är sporer och dessa "flyger" lätt omkring. Är ni känsliga och redan har astma i familjen är det inget alternativ att flytta in som det är nu!

Vi lade in Nivell i våras/somras i huset vi köpte byggt -77. Vi stod inför samma dilemma som ni men säljaren drog av kostnaden för Nivell för oss.
Det finns Nivell och Granab som är samma princip. Vi valde Nivell då de hade lite mer och bättre (längre?) erfarenhet och forskning. För oss blev det drygt 120.000 kr i kostnad för ca. 90 kvm efter ROT men då rev jag ut gamla golvet själv.

Höjdmässigt så beror det ju förstås lite på hur jämn och lutande plattan är men för oss innebar Nivellgolvet endast en höjning med 1 cm i ena ändan av huset och en sänkning med 2 cm i andra. Plattan lutar alltså...
Nivell går att få rätt lågt och det finns även en lägre modell men är då lite dyrare samt lite sämre isolering.

Jag skulle inte satsa på någon annan lösning än ventilerat golv och jag tar inte ens i Anticimex med tång! :surprised:
De var komplett värdelösa vid besiktning och besiktningsmannen stod och berättade saker som inte stämde alls...
Dem skulle jag inte lita mycket på!

Bor ni i närheten av Stockholm så kontakta Habab, de hjälpte oss med vårt golv. Superbra firma! :)

Mvh,
Anders
Tyvärr bor vi i Skaraborg, annars lät ju Habab bra!
 
Ring till Nivell och fråga dem, de är väldigt trevliga där och det var så jag kom i kontakt med Habab. http://www.nivellsystem.se/sv/

Mvh,
Anders
 
Nu har vi fått in första offerten på att sätta in ventilerade golv, den ligger på 181.000 kr för 134 kvm. I priset ingår rivning av befintligt golv och kök, städning av platta och insättandet av Nivells ventilerade golv upp till golvspån. Väntar på två offerter till. Låter det dyrt?
 
Jag tycker det låter bra, jag antar det är efter ROT.

Jag rev ju ut allt själv så där sparade jag in två-tre dagar men i reda pengar efter ROT blir det ju inte jättemycket... som sagt så betalade jag 120.000 kr för drygt 90kvm men då rev jag själv...

Mvh,
Anders
 
Kan bara råda dig att inte beblanda dig med Anticimex när det gäller fukt. De kanske är bra på ohyra och att döda småkryp men oss lurade de ordentligt angående våra fuktproblem. Det var en besiktningsman och det var inga problem och "normal lukt upplevdes"jada jada jada.. Nu, 1,5 år senare är nog tillslut det sista problemet lokaliserat och åtgärdat.
 
Ja det är efter ROT.
 
  • Gilla
Marie_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.