4 687 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Placering av skorsten ?
Vår murade skorsten hamnade mitt i nocken. Inga problem. Jag var lite rädd att sågen skulle klämmas fast, eller något ditåt, när man kom igenom, men inget hände. Ett färdigbyggt hus är tämligen vridstyvt.
Men orolig är man ju alltid.
Men orolig är man ju alltid.
Vid normal drift ja. Det är ju bra om man klarar en sotbrand utan att huset brinner ner. Jag skulle definitivt kolla med sotaren, men i det här fallet så borde det ju räcka gott med 200mm.Framerate skrev:
När jag skulle montera in ny panna (ved-) så blev jag tvungen att växla av en takstol som nästan låg an mot muren. Det räckte med 100mm mellan muren och takstolen i mitt fall och jag tror att det är det som gäller för tegelskorstenar.
Det blir en Isokern och den ska tydligen kunna placeras dikt an mot en bärande vägg (borde ju gälla takstol också ?).
Är mest bekymrad över nockbrädan (bär ju iof sig bara nockpannan, men stabiliserar ju upp taket något), och anslutningsplåten som nu blir som ett V. Inget som inte kan lösas, men de flesta verkar ju ha skorstenen lite på sidan om nocken och då verkar det finnas "standardplåtanslutningar" som träs på från vardera sidan..
Såg någonstans att skorstenens topp måste vara minst 1 m ovan takets högsta punkt och isf är ju en nockplacering idealisk !? Gäller detta krav ?
Är mest bekymrad över nockbrädan (bär ju iof sig bara nockpannan, men stabiliserar ju upp taket något), och anslutningsplåten som nu blir som ett V. Inget som inte kan lösas, men de flesta verkar ju ha skorstenen lite på sidan om nocken och då verkar det finnas "standardplåtanslutningar" som träs på från vardera sidan..
Såg någonstans att skorstenens topp måste vara minst 1 m ovan takets högsta punkt och isf är ju en nockplacering idealisk !? Gäller detta krav ?
Ja, det vanliga är att toppen av skorstenen ska vara minst 1 m över nocken. Undantag kan ges, men då får man resonera med skorstensfejarmästarn.
Får skorstenen ligga dikt mot bärande vägg (reglar?) så borde det ju också gälla takstolar. Hos mig med tegelskorsten så gäller att reglar och takstol inte får finnas närmare än 100 mm, men ändträ på t ex glespanelen i taket får finnas närmare.
Får skorstenen ligga dikt mot bärande vägg (reglar?) så borde det ju också gälla takstolar. Hos mig med tegelskorsten så gäller att reglar och takstol inte får finnas närmare än 100 mm, men ändträ på t ex glespanelen i taket får finnas närmare.
Det är ju takstolarna och inte nockbrädan som håller uppe taket!
Ang. avståndet mellan brännbart material och skorstenen är det givtevis beroende på vilket material och fabrikat (=typgodkännande) man bygger med. Keddy säljer en skorsten som kan placeras 20mm från en brännbar vägg, lister, golv och spånten i taket skall gå ända emot för att staga upp.
Varför murar man upp en tegelskorsten så det finns färdiga moduler som bara limmas ihop? Är det priset?
/Jörgen
Ang. avståndet mellan brännbart material och skorstenen är det givtevis beroende på vilket material och fabrikat (=typgodkännande) man bygger med. Keddy säljer en skorsten som kan placeras 20mm från en brännbar vägg, lister, golv och spånten i taket skall gå ända emot för att staga upp.
Varför murar man upp en tegelskorsten så det finns färdiga moduler som bara limmas ihop? Är det priset?
/Jörgen
Jag kan tänka mig att det finns flera orsaker till att man vill ha en tegelskorsten. Priset är en, men där tror jag skillnaden blir större om man vill ha flera kanaler. Att mura upp en enkanalare kan jag tänka mig blir lika dyrt med tegel som med en modulare.
Tradition är en annan orsak. Om man bygger i gammal stil eller renoverar/bygger om ett gammalt hus med tegelskorsten så ligger det nära till hands att välja tegel för en ny eller renoverad skorsten.
Flexibilitet är ytterligare en orsak. Om man vill ha ett nytt hål på en annan höjd i en tegelskorsten så gör man ett nytt hål. Det är "bara" att ta loss några stenar och sen mura igen det gamla hålet. Går det att göra såna saker med en modulskorsten?
Tradition är en annan orsak. Om man bygger i gammal stil eller renoverar/bygger om ett gammalt hus med tegelskorsten så ligger det nära till hands att välja tegel för en ny eller renoverad skorsten.
Flexibilitet är ytterligare en orsak. Om man vill ha ett nytt hål på en annan höjd i en tegelskorsten så gör man ett nytt hål. Det är "bara" att ta loss några stenar och sen mura igen det gamla hålet. Går det att göra såna saker med en modulskorsten?
Det tyckte jag också, men jag tror att det kan ha att göra med hur stor samlad yta som ligger nära muren. 90-årigt torrt byggndasvirke är oehört eldfängt och det behövs nog inga extrema temperaturer för att tända det. Det märkte jag när jag eldade upp resterna av den takstol som jag växlade av. Det var nästan otäckt. Hela huset är ju byggt av liknande material.Immobil skrev:
Låter som en Isokern Dubbelmodul m. två kanaler....
Om du ansluter eldstäder med max rökgastemp på 350 grader (kakelugn, öppenspis e.dyl.) får murstocken ställas direkt mot två st brännbara väggar. Detsamma gäller för bjälklag och takstolar: max 350 grader och murstocken får ligga direkt mot bjälklag el. takstol. Rökgastemp. över 350 grader kräver andra mått.
Vad det gäller murad murstock kontra modul så är modulstocken betydligt billigare än en dito murad. Traditionellt utseende går även det att ordna: montera en murkrans under yttertaket och klä in skorstenen med tegel enl. gammal modell. Nackdelen med detta är att skorstenen blir ganska stor...
En 440x800 blir te.x. ovan tak 650x1010.
Även murstocken inomhus går att putsa till traditionellt utseende.
Om du ansluter eldstäder med max rökgastemp på 350 grader (kakelugn, öppenspis e.dyl.) får murstocken ställas direkt mot två st brännbara väggar. Detsamma gäller för bjälklag och takstolar: max 350 grader och murstocken får ligga direkt mot bjälklag el. takstol. Rökgastemp. över 350 grader kräver andra mått.
Vad det gäller murad murstock kontra modul så är modulstocken betydligt billigare än en dito murad. Traditionellt utseende går även det att ordna: montera en murkrans under yttertaket och klä in skorstenen med tegel enl. gammal modell. Nackdelen med detta är att skorstenen blir ganska stor...
En 440x800 blir te.x. ovan tak 650x1010.
Även murstocken inomhus går att putsa till traditionellt utseende.
Nockbrädan är inget bekymmer. Plåtning kostar inte mycket att få gjord av ett proffs och blir hur bra som helst. 1 m över tak borde vara heligt och är det också för det mesta, men vissa lyckas slingra sig. Som granne hade jag dock protesterat. Såg ett nybyggt hus med ett litet "torn" som hade en jättehög och mycket ful skorsten bara för att komma över tornet.Hille skrev:Det blir en Isokern och den ska tydligen kunna placeras dikt an mot en bärande vägg (borde ju gälla takstol också ?).
Är mest bekymrad över nockbrädan (bär ju iof sig bara nockpannan, men stabiliserar ju upp taket något), och anslutningsplåten som nu blir som ett V. Inget som inte kan lösas, men de flesta verkar ju ha skorstenen lite på sidan om nocken och då verkar det finnas "standardplåtanslutningar" som träs på från vardera sidan..
Såg någonstans att skorstenens topp måste vara minst 1 m ovan takets högsta punkt och isf är ju en nockplacering idealisk !? Gäller detta krav ?