Vet att det finns ett flertal trådar om detta fenomen, men alla hus är ju olika så jag hoppas ni ursäktar att frågan tas upp igen. Vårt hus, ett enplanshus med inredd källare, har vid trappan en spaljé enligt bild nedan. Denna skulle vi vilja ta bort och ersätta med ett midjehögt räcke istället. Frågan är bara om denna spaljé kan ha någon form av bärande konstruktion? På ritningen finns den med, men visas där som en vanlig vägg fast med streck i (se förklarande bild nedan).

På nedre plan finns ingen vägg på samma plats som där spaljén på övre plan finns.

Kan man ta reda på detta på något vis, eller är det redan med ovan nämnda förklaring plus bilder klart om den är bärande eller ej?

bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spalje.jpg
 
Jag har mycket svårt att tro att en spalje ska vara bärande. Finns det dessutom inget stöd under så är jag näst intill övertygad.

Har nu övervåning eller är det kallvind ovanför?
 
Har med svårt att tro att den skulle vara bärande.
 
Den är inte bärande. Vissa sådana här spaljéer har en kraftig stolpe längst ut från golv till tak, den är isåfall oftast bärande.
 
Tack för så många och snabba svar. Ja, det är en kallvind ovanför. Jag har själv svårt att tro att den är bärande, men lite orolig blir man ju alltid inför förändringar i ett hus man inte själv byggt. Jag litar på er och sågar ner den så får vi se vad som händer. Lovar att informera er om det visar sig att taket rasat in. Om jag fortfarande finns i livet, vill säga ;)
 
Det är ju rätt enkelt, enligt vad jag kan se är innertaket monterat före spaljen? Så att om du tar bort spaljen är taket helt, förutom lite spikmärken.

Om den ska kunna vara bärande måste regeln som spaljepinnarna fäster på vara fast i takreglarna och innertaket är monterat runt spaljen. Isåfall får du ett hål i innertaket om du tar bort spaljen. Man monterar ju alltid innertak EFTER alla bärande detaljer.
 
Det där var ju sannerligen en klok synpunkt Anna. Det missade jag helt. Rev ner spaljén imorse och kan meddela att precis som du säger, är taket helt och fint sånär som på en omålad bit där spaljén satt. Känns kanonbra. Konstigt att en spaljé som egentligen är öppen i sig, ändå kan få ett rum att kännas instängt. Nu när den är borta är hela entrén betydligt luftigare.
 
Jag är inte snickare, men jag är jäkligt bra på logik ;-)
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.