Vi ska snart starta ett bygge med delad entreprenad och det är dags att signera kontrakten som gjordes iordning innan jul. Entreprenörerna har väldigt gott rykte och jag har besökt tre hus de byggt, men vad är viktigt för att skydda sig?

a) Förseningsvite?
Bör man ha förseningsvite, det känns svårkonstruerat med flera kontrakt, nån som vet? Bör man exempelvis ha ett slutdatum för varje entreprenör? Och ett vite/vecka för var och en? Det är ju jobbigt om bara snickaren får ett vite, som kanske beror på rörläggaren.

b) Betalningsfaser/vilkor?
Delbetalningar är vanligt i kontrakten, är det ett bra sätt? Antar att det är viktigt att få specat vad varje betalning gäller isåfall? Ska man med alla entreprenörer behålla en summa tills slutbesiktning? Eller bara från snickaren? Vad är rimlig summa? Hur stor summa vill man hålla inne tills godkänd besiktning? Och räcker "godkänd besiktning"? Har hört att det kan vara saker som inte är klara trots att man får godkänt.
 
---
BYGGENTREPRENAD (snickaren):
Startdatum: ------------
Slutdatum: "20 veckor från leverans"
Betalning 1: "Åtagande 1 (stommonterat) är färdigställt" 130 000 kr
Betalning 2: "Åtagande 2 (utvändigt snickeriklart) är färdigställt" 78 900 kr
Betalning 3: "Åtagande 3 (invändig komplettering) är färdigställt" 108 200 kr
Betalning 4: "Klart för efterbeslagning (del av Åt 4)" 85 610 kr
Betalning 5: "Åtagande 4 (färdigt för invändig målning) är färdigställt" 36 690 kr
---
Reagerar över obefitntligt startdatum, och att ordet leverans är luddigt i slutdatum. Borde vara typ "första leverans av byggsats". Reagerar också över uppdelningen av åt4 i två poster samt om sista betalningen borde lyda "efter godkänd slutbeskning" och är 37tkr isåfall tillräckligt för att hålla tillbaka för att fixa fel?
---
 
D09
Davidw skrev:
Vi ska snart starta ett bygge med delad entreprenad och det är dags att signera kontrakten som gjordes iordning innan jul. Entreprenörerna har väldigt gott rykte och jag har besökt tre hus de byggt, men vad är viktigt för att skydda sig?

a) Förseningsvite?
Bör man ha förseningsvite, det känns svårkonstruerat med flera kontrakt, nån som vet? Bör man exempelvis ha ett slutdatum för varje entreprenör? Och ett vite/vecka för var och en? Det är ju jobbigt om bara snickaren får ett vite, som kanske beror på rörläggaren.

b) Betalningsfaser/vilkor?
Delbetalningar är vanligt i kontrakten, är det ett bra sätt? Antar att det är viktigt att få specat vad varje betalning gäller isåfall? Ska man med alla entreprenörer behålla en summa tills slutbesiktning? Eller bara från snickaren? Vad är rimlig summa? Hur stor summa vill man hålla inne tills godkänd besiktning? Och räcker "godkänd besiktning"? Har hört att det kan vara saker som inte är klara trots att man får godkänt.
Vem ska betala snickaren om rörmokaren inte är klar?
jag hade nog fått med viten för varje etapp. ( japp, slutdatum ).

Kollat om möjligt deras ekonomi så ingen faller av under resan.

Behåll en summa av varje etapp till du vet att den är grön. ( vet inte vilken summa som är rimlig, man bör nog titta på kritiska moment som ingår ).

Få ett förtydligande kring ev underentreprenader. Så det inte dyker upp någon okänd firma för att dom har för mycket att göra.

Förtydliganden kring tilläggsarbeten, dvs skriftligt beställda och godkända av er.

Betala inget i förskott... Aldrig... Har själv gjort det misstaget, sen fick jag tjata i månader och ändå göra en del själv. Finns inget som dödar arbetslusten hos en entreprenör mer än förskott..

Kolla deras ansvarsförsäkringar etc ifall något går sönder etc. Maskin springer läck på diesel, hydralolja etc och förorenar mark. Att dom tar det ansvaret. Du är ju ytterst ansvarig ändå mot kommun, miljöförvaltning men det underlättar ev tvist mellan dig och företagen.

Förtydliga ( kan inte lagen gällande byggherre ( du ) ) men att dom skall använda säkerhetsutrustning etc.
 
INVÄNDIG MÅLNING:
Startdatum: ----------
Slutdatum: ----------
Betalning1: "Entreprenaden färdig för slutbesiktning/överlämnande" 65 520 kr
Betalning2: "Efter slutbesiktning/överlämnande" 7 280 kr
---
Reagerar över att detta är det enda kontrakt som refererar till slutbesiktning, dock utan frasen "godkänd b.." 7280 är 10% av totala målningsentreprenaden, är detta en summa som är rimlig att hålla på hos alla entreprenörer? Till godkänd slutbesiktning?
--


SCHAKTENTREPRENAD
Startdatum: ----------
Slutdatum: ----------
Betalning 1: "Grund klar för stomresning" 167 000 kr
--
Reagerar över obefintligt start/slut-datum, om snickaren ska ha datum så måste ju även grunden vara klart tills dennes startdatum. Undrar också om termen "klar för stomresning" är hårt nog, går det att vara tydligare?
--


EL Entreprenad
Startdatum: ----------
Slutdatum: ----------
Betalning1: "Entreprenaden är rör och trådfärdig" 47 600 kr
Betalning2: "Entreprenaden är färdig i sin helhet" 47 600 kr
---
Återigen inga start och slutdatum, här är ju arbetet utspritt från byggström till knappdon efter målning, finns det sätt att definiera start/slut-datum? Reagerar också på att betalning 1 o 2 är lika stora, alltså känns inte relaterade till jobbet. Borde betalning två innehålla termen "Godkänd besiktning" eller liknande?
---

VVS Entreprenad

Startdatum: ----------
Slutdatum: ----------
Betalning1: "Golvvärme ingjutits" 65 320 kr
Betalning2: "Entreprenaden är rörfärdig" 48 990 kr
Betalning3: "Entreprenaden är färdig i sin helhet 48 990 kr
---
Inga datum, och omotiverad split av de två sista betalningarna. Ska viss betalning undanhållas till slutbesiktning? Hur mycket 5, 10 eller 20%?
---


Huset det gäller är ett 1,3/4-plan på trähus på 170 kvm i Skaraborg.
 
D09
Davidw skrev:
---
BYGGENTREPRENAD (snickaren):
Startdatum: ------------
Slutdatum: "20 veckor från leverans"
Betalning 1: "Åtagande 1 (stommonterat) är färdigställt" 130 000 kr
Betalning 2: "Åtagande 2 (utvändigt snickeriklart) är färdigställt" 78 900 kr
Betalning 3: "Åtagande 3 (invändig komplettering) är färdigställt" 108 200 kr
Betalning 4: "Klart för efterbeslagning (del av Åt 4)" 85 610 kr
Betalning 5: "Åtagande 4 (färdigt för invändig målning) är färdigställt" 36 690 kr
---
Reagerar över obefitntligt startdatum, och att ordet leverans är luddigt i slutdatum. Borde vara typ "första leverans av byggsats". Reagerar också över uppdelningen av åt4 i två poster samt om sista betalningen borde lyda "efter godkänd slutbeskning" och är 37tkr isåfall tillräckligt för att hålla tillbaka för att fixa fel?
---
Gå på din magkänsla, ändra det som är luddigt till konkret.

Datum / tid saknas på momenten. ( det är ju flera som ska boka sina kalendrar )

Slutbetalning ska ju ske när allt är grönt/ godkänt. Annars sitter du med svarte petter.

Få med att dom inte ska fakturera förrän det är ok av er samt försök om möjligt få längre tid än 10 dagar. Visst, en hantverkare ska också kunna få betalt inom skälig tid men du ska också få en chans att gå igenom fakturorna ifall det är något som inte stämmer...

Är det ett gammalt hus som rivs? Har dom friskrivit sig från något? Går det att få ev markarbete på rotavdrag ( gäller inte nybygge mig veterligen men om gammalt renoveras )
 
D09: Det är alltså ett nybygge. Du verkar känna lite som jag, att det inte är supertydligt. Jag har postat de andra kontrakten nu, ger det dig samma helhetsbild? Man vill ha mer datum, och sista betalning efter godkänt besiktning, samt fakturan inte ska skickas förens det är ok'at (undrar hur man uttrycker det) av oss.
 
Vad innebär klart? Skall du ha en oberoende besiktningsman som skall gk delmomenten?

Vite, ja mycket bra ide.

Om en entreprenad är ansedd godkänd, kan du hålla inne med en summa som rek av besiktningsman ( eller avtalas) till anmärkningar åtgärdas, normalt inom 2 mån tror jag.

Har du vite löper det från tänkt slutdatum om entreprenaden ej godkänts, tills det gk. Det kan således finnas en hel del kvar efter ett besiktnings gk.
 
Redigerat:
D09
Vem koordinerar bygget? Du, huslev?

Tips om det är du är att dra en vågrät tidslinje där varje moment framgår.

I verkligheten så borde dom väl överlappa varann?

Rörmokarn drar tex rör men kan inte slutmontera förrän allt kakel/ köket/ ev panna etc är på plats.
Elektrikern "kan" inte montera dosor förrän det är målat.
Snickarn bör väl inte montera golvet förrän det är målat.

Osv.
 
Fast skall du bygga ett hus för flera Mille, skall du inte lägga en timme eller två på lite jurist/advokathjälp med kontrakten? Det skulle jag.
 
D09
Davidw skrev:
D09: Det är alltså ett nybygge. Du verkar känna lite som jag, att det inte är supertydligt. Jag har postat de andra kontrakten nu, ger det dig samma helhetsbild? Man vill ha mer datum, och sista betalning efter godkänt besiktning, samt fakturan inte ska skickas förens det är ok'at (undrar hur man uttrycker det) av oss.
Men, det måste väl finnas mer kontraktsunderlag?
är ingen expert på det men finns väl en standard för kontrakt mellan kund och leverantör vid entreprenad. ABS09 om jag inte minns fel.
 
Vitesklausuler brukar inte gälla om det loger utanför hantverkarens kontroll......detta är väl en av de stora nackdelarna med att inte ha en leverantör - de kan skylla på varandra. Men sätt viten per moment, om elektriker måste vara klar innan målning o ch elkillen är sen drabbas han av vitet, men målaren kan ju inte få vite.....
 
D09
Glöm inte att du ska ha all erfordelig dokumentation per moment innan en krona betalas.

Påskrivna egenkontroller
Provtryckningar
Våtrumsintyg
Ventilationsvärden
Att elföretaget utfärdar ett intyg på att elen är ok.

Osv.
 
D09
Byggis1976 skrev:
Fast skall du bygga ett hus för flera Mille, skall du inte lägga en timme eller två på lite jurist/advokathjälp med kontrakten? Det skulle jag.
Det är nog att rekommendera som Byggis skriver.... Kontraktet är ju en form av start...
Blir lätt, "skit in, skit ut" .
 
Ja, det kan ju vara värt att kolla upp och avtala tex om badrummen byggs enligt BKR regler / säker vatten.....det är inte lag på det men de flesta försäkringsbolag brukar vilja det för att din försäkring skall gälla.
 
D09
Davidw skrev:
D09: Det är alltså ett nybygge. Du verkar känna lite som jag, att det inte är supertydligt. Jag har postat de andra kontrakten nu, ger det dig samma helhetsbild? Man vill ha mer datum, och sista betalning efter godkänt besiktning, samt fakturan inte ska skickas förens det är ok'at (undrar hur man uttrycker det) av oss.
Ja, känner som du. Får du inte med datum så har du inget konkret att jobba mot.

Du ska nog minst ha 10 % innestående tills allt är klart... Ska man bygga in en motor i kontraktet dvs att få alla entreprenörer att att vilja bli klara så bör 10% av totalsumman hållas inne tills hela bygget är klart.... Då är dom mer måna om att kommunicera med varandra...
Vet dock inte om dom skulle acceptera det då markentreprenören får vänta väldigt länge.

Gällande markentreprenören, vad finns för ev friskrivningar? Berg/sprängning, viss volym gällande urschakt/fyllnad, hårdgjord yta hur mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.