Hej
Vi har precis införskaffat oss en gammal stor kåk. I dag värms det upp av en elpanna modell halvny. Det finns även en gammal Arimax 25 årsmodell -82 inkopplad på systemet. Jag är lite allergisk mot el-värme (läs snål eller fattig, det är valfritt) och skulle vilja få igång en pelletsbrännare i den gamla pannan tills vi har skramlat med bössan på stan och lyckats samla ihop penningar till en ny anläggning. Pelletsbrännaren är en äldre modell av EcoTec A2.
Såg i en annan tråd att oljebrännaren var monterad (på just den pannan) på sidan. Skall en pelletsbrännare också monteras där? Brännaren skall monteras på drift och max temps termostater. Var sitter dom?
Skulle även behöva få tag på en lucka att montera brännaren i. Men det enda och bästa alternativet är kanske att såga ur den befintliga luckan?

Finns här någon guru på sånt här gammalt skräp? :)
 
Det bästa på den pannan är att sätta brännaren i askluckan det finns plåt som medföljer vissa brännare
Du kan få exakt monteringstips om Du vill
 
Exakta monteringstips låter som ljuv musik! Jag skulle bli väldigt tacksam om några sådana kunde läcka ut till mig! :)
 
calmeus skrev:
Exakta monteringstips låter som ljuv musik! Jag skulle bli väldigt tacksam om några sådana kunde läcka ut till mig! :)
är det en ny brännare eller beg som är aktuellt
 
En begagnad. En gammal EcoTec A2.
 
calmeus skrev:
En begagnad. En gammal EcoTec A2.
det stod ju i ditt första inlägg troligen inte vaken ,men är det en framåtbrännare
 
nope! En uppåtbrännare
 
calmeus skrev:
nope! En uppåtbrännare
den kan inte sitta på sidan,för lågt i tak,överhettad
o knappast i askluckan, pannan är ju en underförbrännare,det blir så att det brinner uppåt och lågor o avgaser
vänder förbi brännaren o ut i ugnen trolig hett hett:surprised:
 
Happ.... de va ju typiskt... En annan brännare eller en annan panna då....*stön* då sket sig väl min förhoppning om en billig lösning tills vidare..
 
calmeus skrev:
Happ.... de va ju typiskt... En annan brännare eller en annan panna då....*stön* då sket sig väl min förhoppning om en billig lösning tills vidare..
En enkel o bra brännare är Roslgsbrännaren, som funkar utmärkt i en Arimax 25 (Finns fler liknande framåt brinnande)
 
kulle
Nu vet jag inte hur en sån panna ser ut men går det inte o ha brännaren i askluckan om man lägger eldfast tegel i hela botten på vedutrymmet ?
 
Pannan är i grunden en toppmatad vedpanna.
Skicket på pannan verkar vara bra. Jag vet inte hur det är eldat tidigare (vi köpte huset av ett dödsbo). Det jag vet är att det, troligtvis för längesen, har eldats med olja. Finns tecken på det...
Iom att visst övrigt renoveringsbehov föreligger i huset strävar jag efter att få igång en alternativ uppvärmning till den befintliga el-pannan så billigt som möjligt (vi bor inte i huset permanent ännu, så vedeldning är uteslutet)
 
Finns flera som eldar Arimax 35 med ecotecbrännare och Ariterm 25 är konstruerad på samma sätt.
Men slopa EcotecA2. Farligt att elda med så gamla brännare som helt saknar inställningsmöjligheter.
Tjärbildning i pannan och skorstenen och kanske skorstensbrand som resultat.
Är det renoverinnsbehov i övrigt så kanske det också gäller skorstenen.
Också Ecotec A3 är för gammal att lägga ned tid på. Du får både Ecotec A4 och Bioline 20 på blocket till överkomliga priser. De två brännarna har eltändning och inställningsmöjligheter.
Bor ni inte permanent i huset är det väl heldumt att installera något som ni inte alls kan lita på.
 
kulle skrev:
Nu vet jag inte hur en sån panna ser ut men går det inte o ha brännaren i askluckan om man lägger eldfast tegel i hela botten på vedutrymmet ?
Man behöver inte göra mer än ta bort rostret i en A 25 a .
med en framåtbrännare går lågan mot baffelplåten o in i keramikugnen rekomenderar o inte sätta en uppåtbrinnande i så liten panna som a 25,det är stor skillnad på volym i en 35 a
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.