Hej har en fråga om en tomt som vi tittar på.
Vi bor längst in i ett område och framför vårt hus ligger komunägd tomtyta .
Min tanke är att köpa loss den tomten och stycka av till 2st hus tomter och bygga ett hus och sälja den andra tomten.
Är det någon som vet hur man går tillväga ?
Ska man kontakta kommunen och ha en färdig detaljplan med ritningar mm ?
Tack på förhand
 
Det första du skall göra borde vara att titta på detaljplanen för området (om det är detaljplanerat). Där kan du se om tomten är tänkt för bostadsbebyggelse, eller något annat.
 
Det har vi tittat på och där är inget planerat
 
Då frågar du först om kommunen kan tänka sig att sälja. Därefter söker du förhandsbesked för att få veta om du får bygga där.
 
Stefan bygg skrev:
Det har vi tittat på och där är inget planerat
Vad menar du? Att det inte finns någon detaljplan för tomterna eller att kommunen inte har några ena byggnads/användningsplaner för dem?
 
Behöver jag visa vårt upplägg hur vi tänkt oss när vi ska prata med kommunen ?
 
Ja, om kommunen tänkt sig att ytorna absolut inte ska bebyggas så är det ju lite snopet om du köper marken men sen inte får bygglov för en fågelholk ens.

Så innan du ens köper marken (eller om du skriver in det som ett villkor i kontraktet) så måste du ansöka och få beviljat förhandsbesked på båda dina tänkta hus.
 
Tack för era svar
tycker ni att jag ska försöka att få hit kommunen och titta på plats ?
 
Gör som haavard skriver, fråga först kommunen om det finns nån chans att du får köpa marken innan du lägger mer nåt mer jobb. Den kanske inte är till salu över huvud taget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.