S
Hejsan

Funderar på att hyra ett garage under en period, och fick mig ett avtal tillskickat.
Det jag reagerar på är framförallt att avtalet stipulerar en massa skyldigheter för mig som hyrestagare och en massa saker som upplåtaren friskriver sig ifrån. Men inget åt andra hållet. Det känns väldigt ensidigt.

Finns här någon med lite erfarenheter kring dylika avtal som har några kommentarer?
Är det något specifikt som man som hyrestagare borde få med i avtalet? Som t.ex. att uthyraren svarar för snöskottning, sandning osv av ytan framför "förhyrt utrymme".

Avtalets starttid är dessutom bak-daterat, jag fick det till mig för en stund sedan efter att ha talat med uthyraren tidigare idag för första gången.

Nedan är hela avtalstexten utan ändringar (endast överskrift namn adresser och delen med underskrifter saknas)

Avtalstid: Fr o m: 1/1-2013 tillsvidare
Uppsägning: Uppsägningstid 3 kalendermånader före avflyttning skall ske skriftligt.
Hyra/Avgift: Hyran till 625kr (inkl. moms) per mån. Hyresbeloppet erlägges mot faktura månadsvis. Erlägges inte hyran i rätt tid kan hyresavtalet sägas upp med omedelbar verkan. Upplåtaren förbehåller sig rätten att debitera lagstadgad dröjsmålsränta.
Force majeure Upplåtaren skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörandet av dennes åtaganden förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som inte rimligen kunnat förutses eller rådas över.
Villkor Hyresgäst ansvarar för att hålla förvarade fordon och föremål försäkrade. Upplåtaren är heller inte ersättningsskyldig för skada som kan ske genom skadegörelse, brand, läckage, stöld mm.
Nyttjanderättshavaren ansvarar för att de föreskrifter och ordningsregler för garage/p-platsen som meddelas upplåtaren iakttages.
Nyttjanderättshavaren svarar för renhållning, snöskottning och sandning av förhyrt utrymme.
Nyttjanderättshavaren äger ej rätt till ersättning i någon form för tillfälliga hinder eller men i nyttjanderätten som kan uppstå bl a till följd av reparations-, underhållsarbeten, ej heller för tillfälliga avbrott i ledningar för vatten, avlopp, värme, gas, elektricitet etc.
Vid skada i garagebyggnad eller förhindrande av skada äger upplåtaren eller dennes ställföreträdare omedelbart tillträde till garaget.
Fordonstvätt får ej förekomma inom förhyrt utrymme eller i anslutning därtill.
Garage/P-plats får ej användas till annat än parkering av nyttjanderättshavaren tillhörigt fordon (exempelvis verkstad eller liknande)
Upplåtaren påtager sig icke gentemot nyttjanderättshavaren ansvaret för att annan olovligen utnyttjar garage/p-plats.
Nyttjanderättshavaren äger ej rätt att överlåta eller upplåta garaget/p-platsen till annan utan upplåtarens medgivande.
Genom detta avtal kvitteras även 2st nycklar. Nyckelkopiering är ej tillåten.
Det förhyrda utrymmet skall vid avflyttning vara väl avstädat, samt nycklar återlämnas vid frånträdet.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Det står att den som nyttjar ansvarar för snöröjning och sandhållning. Det är ju underförstått att detta gäller utanför, inte som det iofs nu står, i garaget....tycker jag.

Jag tycker det ser ut som ett vanligt kontrakt. Men ni skall ju vara överens om snöskottning tex o pris. Har garaget avlopp, värme mm? Ingår det i priset/ hyran? Lite otydligt.

Kanske något konstigt om du betalar för avlopp, gas o el (det som radats upp) men inte får hyresreducering om detta ej fungerar? Å andra sidan är det svårt med stora avdrag om det är tillfälliga avbrott ( vanliga villaägare får väl inte så mycket prisreduktion om elen försvinner någon timme...)

Men självfallet är det den som äger och hyr ut garaget som dikterar villkor o pris. Om du inte håller med så omförhandla. Snöröjning o sandning kan du säkert få utfört, troligtvis läggs det på priset....?


Avtalet bör upprättas i två likadana kopior där du tar en och han som hyr ut den andra. Båda skall undertecknas och datumet skall självfallet vara korrekt. Det bör dessutom stå att ni har varsin original kopia som signeras med blå kulspetspenna.
 
S
Ja, det är lite konstigt skrivet med snöröjningen eftersom det inte snöar inne i ett garage. Men vad vet jag han kanske har andra utrymmen han hyr ut där mark och/eller p-plats ingår och där han vill att det ska vara tydligt att han inte ansvarar för snöröjning.

I mitt fall rör det sig om ett garage i länga så jag har lite svårt att se hur det skulle kunna ligga på de som hyr garagen. Jag får ta upp detta med honom så det blir tydligt i avtalet att jag inte har något ansvar för snöskottning sandning eller om någon tredje part skulle skada sig pga halka eller dyligkt på planen utanför det garage jag hyr.
jag bor inte i närheten så det ansvaret kan jag inte ta oavsett.

Jag har inte sett garaget ännu, ska ta en titt på det under veckoslutet. Men jag förutsätter att det varken finns el, värme, vatten, avlopp eller några andra anslutningar.

Det gäller ett garage mitt i en av längorna på bilden nedan. Det funkar ju inte om varje garageinnehavare skall skotta bort sin snö. Men som sagt, på den punkten får vi förtydliga avtalet.

Capture.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Upplåtaren påtager sig inte gentemot nyttjanderättshavaren ansvaret för att annan olovligen utnyttjar garage/p-plats."

Jag skulle nog vilja ha ett förtydligande på den pynkten. Kan "hyresgästen" överhuvudtaget vidta några lagliga åtgärder för att bli kvitt den olovlige, ligger inte det på hyresvärdens ansvar? Gäller besittningsrätt vid garage och p-platser eller endast bostäder?
 
S
Det där är säkert ett mer vanligt förekommande problem med p-platser än med garage-platser ;) Och ur upplåtarens synvinkel ser han det antagligen som ett problem mellan hyresgästen och felparkeraren, jag kan ha viss förståelse för det. Att parkera på annans plats är väl i lagens mening egenmäktigt förfarande, antar jag.

Jag hade en p-plats för flera år sedan som frekvent nyttjades av personalen på att äldreboende mitt emot, de sket fullständigt i att jag satte vänliga lappar på deras bilar med info om att det var en privat förhyrd p-plats. Efter att jag ringt stadens P-bolag och bett dem lappa bilen som stod där när jag ringde var det aldrig mer någon som parkerade på min plats igen, inte en enda gång :) Det är den enda gången jag varit glad över en lapp-lisas framfart ;)
 
Jo, när det gäller p-plats så förstår jag, har själv råkat ut för en liknande situation som du beskriver. Jag tänkte i första hand på om någon utnyttjar din garageplats, då borde ju rimligtvis hyresvärden bli involverad och ta ett visst ansvar för avhysning. Tycker jag.
 
S
Ja, då finns det ju någon annan som har nyckel till det utrymmet jag hyr, så det är ju ganska allvarligt, där borde uthyraren ha något ansvar.

Om någon stjäl en massa saker utan att det finns tecken på inbrott så gäller ju inte försäkringen, då det antingen varit upplåst eller tjuvarna haft nyckel. Vad som då gäller i fallet med et hyresobjekt där föregående hyresgäst kan ha nycklar vet jag inte, men jo visst borde hyresvärden ha ett ansvar för det. Undra om det finns något skydd i lagen för det, som inte går avtala bort till förmån för värden.
 
Skjut mig inte om jag har fel nu, men måste man verkligen betala moms för hyra av garage?
 
S
Jag kollade upp lite hyresavtal på garage/p-plats på nätet, och i något från HSB såg jag något om att man skulle betala moms om man inte bodde i bostadsrättsföreningen som hade garaget. Så jag antar att det är så.
I dagens sverige torde den omvända frågan vara mer relevant, varför skulle man inte det? ;)
 
Det är normalt inte moms på hyror, men hyresvärden kan välja så kallad frivillig momsregistrering för att kunna lyfta ingående moms på sina egna utgifter. Gör värden detta så måste denne även lägga moms på hyran.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
När man läser avtalstexten så tycker jag att villkoren är högst rimliga.
 
Ang. Nycklar. Givetvis kan någon med tillgång till nycklarna kopierat dem. Enda sättet att vara säker är att byta cylinder. Näringsfastigheter hyrs mormalt sert ut utan cylindrar, så detta måste skaffas vid tillträde.
 
Avtalet är korrekt. Dock är det skrivit som ett arrendeavtal för P-platser utomhus (han har klippt och klistrat). Dock kommer detta att tolkas som ett hyresavtal, därför bör du få med i kontraktet hur tillträde till ytan skall ske...

Jag gillar inte meningen där det står att du enbart får ha ett fordon där. Borde stå fordon med tillbehör (vinterdäck osv)...
 
S
Ja, det verkar vara ett ganska standardmässigt avtal av övrigt jag hittat på nätet att jämföra med. Och snöskottningen verkar skötas också av snöhögarna i ändarna att döma.

Mötte en annan garageinnehavare där när jag var och kollade idag och han hade också en entusiastbil stående där och hade inte upplevt några problem.

Jag kommer inte att förvarar några lösa föremål i garaget, ej ens däck eller så så det är inga problem för min del på den punkten. Jag kör på som det är allt verkar helt ok, det fanns tom. belysning i garaget så det var ju ett plus en mörk kväll som denna.

Tack för alla råd, tips och synpunkter!
 
Lostmoose skrev:
Skjut mig inte om jag har fel nu, men måste man verkligen betala moms för hyra av garage?
Ang moms: Om du som hyr garage/p-plats/förråd/snickarlokal/"what ever" även har ett bostadshyresförhållande så är även andra hyror för tillkommande lokaler momsfria. Men hyr du ingen bostad så tillkommer moms. Det är inget hyresvärden kan påverka.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.