vi har hittat ett hus som passar perfekt på vår tomt. C:a 15 hus av denna typen finns nybyggda på ett område. vi vet vilken arkitektfirma som ritat dem. min fråga är; vad är skäligt att betala för de befintliga ritningarna till arkitektfirman?
Samtliga ritningar (k-, VVS-, ventilation-, el-) är av intresse.
har absolut ingen hum, så alla tips och tankar är välkomna.
 
Eftersom det nu gäller en färdig gruppbebyggelse är det ju bara att kontakta arkitektkontoret och kolla vad de vill ha för ritningarna.

Men varför inte kontakta en arkitekt och kolla vad denne ska ha för ett specifikt hus just för er? Gruppbebyggelse är just avsett att passa så många som möjligt. Att få ett hus precis anpassat för era behov kan dessutom bli ett billigare och mer rationellt bygge om det anpassas för just er. Dessutom är det ett stort värde att ha en arkitekt 'bakom ryggen' under byggnationen. Jag har själv mycket god erfarenhet av en sådan back-up under mitt bygge.
 
Det kan synas som lätt förtjänta pengar för en arkitekt att prångla iväg en omgång kopior för en struntsumma.  Om denne arkitekt går med på en sådan uppgörelse tycker jag faktiskt ni ska tacka nej, av följande tre skäl -

1. Hänsyn till urpsrunglige uppdragsgivaren. Ursprunglige uppdragsgivaren har betalat fullt pris till arkitekten.  Hur tror ni det känns att få "sina" hus kopierade för en spottstyver av konkurrenter och "vem-som-helst"?   Om något år finns kanske "ert" hus att hämta på intenet alldeles gratis, bara man tittar på reklamen medan man laddar hem ritningen.

2. Hänsyn till arkitektens eget rykte.  Att slänga iväg en ritning i blindo till någon annan (som använder den efter eget huvud) innebär att arkitekten frånsäger sig möjligheten att fullfölja sina intentioner.  Slutsumman kan bli ett hus arkitekten inte alls kan stå för.  Ändå kommer byggherren att presentera det som arkitektens verk.

3. Hänsyn till er själva. Precis som Yonna skriver finns inte två tomter och två uppdrag som är varandra identiskt lika.  Att designa ett hus innebär inte bara att leverera en ritning.  Arkitektens yrkesroll är att delta i hela projekteringen, och att anpassa husidén till verkligheten. Denna extra kostnad brukar betala sig.
 
om du nu vill ha alla ritningar a,k,vvs och el borde du inte be att få köpa en omgång av någon som byggt sitt hus?
är det rimligt att anta att ark. har samtliga skrån?
tveksamt de brukar dock gå att begäras ut av byggnadsnämden för 50 :- styck
vet dock inte om man kan begära ut någon annans ritningar.(det verkar inte troligt)
jag kan ialla fall lova dig att vvs konsulten har tillgång till samtliga skrån.
lycka till :p

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.