Hej!
Håller på och byter 2 st altandörrar. Köpta ifrån Bauhaus.
Den ena var rätt bra, men den andra går väldigt dåligt att stänga.

Det jag misstänker är felet är att jag var lat och tog inte ur dörren ur karmen, för att slippa riva en massa panel på ytterfasaden.
Jag har nu försökt att justera karmen med dörren i och enligt vattenpasset är alla sidor raka, men dörren går fortfarande trögt att stänga och tar i.
Vad tror ni, beror det på att jag inte lyfte ur dörren så att den sitter i spänn vid justeringen?
Jag kan inte förstå vad det beror på annars, för karmen är rak.

Alternativen jag har är att försöka justera karmen med dörren i, vilket jag försökt och resultatet är värdelöst, dålig passform trots att vattenpassen säger att allt är rakt. Andra alternativet är att kapa panelen på utsidan så att jag kan lyfta av dörren och justera karmen utan dörr i.
Tredje alternativet är att anlita en fackman.

Tacksam för råd.
 
Tröskeln ska först och främst vara i våg. Sedan ska du korsmäta, dvs mäta diagonalerna i karmen då ser du vart problemet är.
 
Ta ur dörren lär inte hjälpa. Ser du inte var det tar i?
 
Justerbara gångjärn?
 
Det är svårt att se exakt var den tar i. Men på låssidan sitter 3 st utanpåliggande metallklossar som låskolvarna går in i, där tar den i överallt, t o m så att tätningslisten gått sönder på dörren.
Jag måste ta i och lyft dörren lite i handtaget och sedan ta i för att få igen dörren.
Tröskeln är spikrak om man lägger passet på, likaså dörren om jag öppnar den och lägger passet i fönstret.
Jag tycker resten ser rakt ut också, frågan vilken precision man ska behöva ha. 0,5-1 mm kan vara svårt att se med ögat på passet.
Jag har monterat ytterdörrar man aldrig varit med om något liknande faktiskt, man ska ju inte behöva gå med micrometer och justera för att få en bra passform.
Men förmodligen gör jag något fel.
 
Skicka upp lite bilder på problemen och gångjärnen.
 
Om dörren tar i på lås sidan hela vägen och du har kryss mätt så är det väl bara att justera in karmsidan med karmskruvarna. Du säger att du har bytt dörrar tidigare så då har du väl rätt verktyg för detta förhoppningsvis. Du skriver att svårt att se 0,5-1 mm med ögat på passet (då har du nog andra problem) hur långt pass har du.
 
Vad är det för tillverkare?
Har du kryssmätt karmen ?
 
Om nu karmen sitter fast så kan du skruva lös den på anslagssidan. Gångjärnssidan ska sitta fortsatt fast. Sedan justerar du fast karmen igen med kilar. Om karmen trycks ut på mitten, vilket den garanterat gör kan du sätta en tillfällig bräda löst mellan karmsidostyckena. Den ska ha samma längd som innermåttet högst upp vid överstycket. Justera sedan karmen efter dörrbladet. När dörrbladet går bra att stänga skruvar du fast karmen igen.
 
Jag har kryssmätt och det stämmer.
Det jag reagerar på är att springan mellan dörren och karmen är obefintlig på låssidan, alltså dom går helt ihop.
Skillnad om det var en stor glipa nertill t ex och gick ihop upptill, men här är det tight hela vägen.
Det är en dörr ifrån Bauhaus VHDE heter den.
Vilken tollerans ska man ha vid monteringen, lite spelmån på runt 1 mm kan man väl ha?
Antingen är jag för okunnig eller också har jag fått en dörr som har väldigt dålig passform.
 
Det är inte så att du behöver justera den med mindre springa på gångjärnsidan, ev knäcka gångjärnen (vet inte vilken typ av gångjärn den har)?
Eller har du fått karmen skevt monterad, då stämmer kryssmätning. Med skevt menar jag att du fäst den i bakkant och sedan kanske pressat den inåt eller utåt på låssidan för att den ska linjera med t.ex. väggen den är fäst i.
 
Aldrig knäcka gångjärn, gör man det så är dörren felmonterad. Vilket är det mest troliga i detta fallet, efter hundratals monterade dörrar och pardörrar samt fönster så har jag aldrig råkat på det problemet som TS beskriver. Vad som felas går inte attt svara på men som AndersS skriver är ett troligt problem men jag tror även att kryssmätningen inte är rätt utförd och har TS kollat med långpass om karmen inte buktar inåt på lås och gångjärns sidan. Men kolla överstycket och tröskel, hur mycket längre är dessa jämfört med själva dörrbladet, lika mycket springa skall det vara på sidan om dörren. Ocd du TS glöm inte att kolla så att hålet i väggen är rätt både när det gäller mått och vinklar.
 
Alla dörrar jag har satt har varit mer tighta på gångjärnssidan och haft en 2-3 mm springa runt resten av dörren. Om överstycket och tröskel är rak ser man lätt när dörren sitter i. Om det finns utrymme så tror jag att det sitter justeringar på gångjärnen som borde gå att justera så att dörren dras mer åt gångjärnssidan. Om inte så kan dörren faktiskt vara felbyggd och då borde du reklamera den.

Det är viktigt att kontrollera att passet visar rätt när man börjar, det görs enkelt genom att man först kollar på ett håll och sedan vänder på passet, visar det lika så fungerar det. Har varit med vid ett fönsterbyte där lill-chefen litade lite för mycket på sitt nya fina Bosch-pass. Klart jobbigt i efterhand.

När man inte kan hänga av eller på dörren på grund av panel eller foder så kan man alltid lossa de översta gångjärnen i karmen och dörren kan då lutas ut och hängas i/ur, kräver dock att man är två men det bör man vara ändå när man monterar dörrar.
 
cecar33 skrev:
Aldrig knäcka gångjärn, gör man det så är dörren felmonterad. Vilket är det mest troliga i detta fallet, efter hundratals monterade dörrar och pardörrar samt fönster så har jag aldrig råkat på det problemet som TS beskriver. Vad som felas går inte attt svara på men som AndersS skriver är ett troligt problem men jag tror även att kryssmätningen inte är rätt utförd och har TS kollat med långpass om karmen inte buktar inåt på lås och gångjärns sidan. Men kolla överstycket och tröskel, hur mycket längre är dessa jämfört med själva dörrbladet, lika mycket springa skall det vara på sidan om dörren. Ocd du TS glöm inte att kolla så att hålet i väggen är rätt både när det gäller mått och vinklar.
Håller med...inte knäcka gångjärn på en ny dörr. Sen finns det faktiskt måndagsexemplar även från fönster och dörrtillverkare. Det kan vara så att dörrbladet är ur vinkel eller tom skevt.
Vad har dörrhålet med problemet att göra ? Om det är ur vinkel eller snett på alla håll o kanter spelar ingen roll så länge dörren går i och det finns justermån/drevmån.
 
verktygsgurun skrev:
Håller med...inte knäcka gångjärn på en ny dörr. Sen finns det faktiskt måndagsexemplar även från fönster och dörrtillverkare. Det kan vara så att dörrbladet är ur vinkel eller tom skevt.
Vad har dörrhålet med problemet att göra ? Om det är ur vinkel eller snett på alla håll o kanter spelar ingen roll så länge dörren går i och det finns justermån/drevmån.
Hur vet du att det finns drevmån och att dörr hålet inte är snett, ingen uppgift om ålder på huset så det kan mycket väl vara för litet hål eftersom vi idag har modulmått med undermått dessutom. Har själv vid flertal tillfällen bytt ytterdörrar i äldre hus där man pressat in karm utan möjlighet till justering när man renoverat 60-7 tals hus där drev inte fått plats så alla varianter finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.