Hej,

Lite kort om huset i fråga:

150 kvm, 1 1/2 plan. Direktverkande el (L/L pump + element i barnens rum) samt kamin.

Vi renoverade ett rum och byggde uterum förra året (á 35 kvm).

Vi förberedde då för vattenburen golvvärme med en eventuell bergvärmeinstallationi åtanke.

Nu börjar jag dock tveka, dels är hela kåken tilläggsisolerad + nya fönster, dels för att jag på ett enkelt sätt kan jämföra med grannen som har bergvärme (identiska hus, det skiljer ca 4000 kw / år i total elförbrukning, men då har de några grader varmare än oss). Detta gör att jag inte kan räkna hem det hur jag än vrider och vänder på det. I och med att hela kåken är renoverad så har vi i princip slagit i taket för vad husen kostar i området, vilket gör att jag inte heller kan räkna med att få tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning.

Jag hade en tanke på att installera ytterligare en L/L i uterummet för att kunna nyttja det mer året runt, men... Frugan har spetsat sig på golvvärme, så nu håller jag på att fundera på om vi ska installera 2 st 2 kw elpatroner (http://www.thermotech.se/golvvarme/...htillbehor.4.2741dba1127dbde7e0380007941.html)
för att få lite värme på golven.

Nu (efter mycket om och men) till frågan:
Hur mycket bör jag beräkna att en sådan panna drar? Jag antar att den inte kommer att dra 2kw/h dygnet runt, året om för att hålla någorlunda värme på golven?

Någon som har erfarenhet av liknande upplägg och som kan lämna lite funderingar?
 
Det brukar rekommenderas 70W / m² rumsyta. 35 m² ger då 2450W, så det borde räcka. Driftkostnaden med golvvärme kommer att bli några procent högre än med radiatorer på väggarna om det är el du skall värma med. Precis hur hög den blir är svårt att sia om. Det beror bland annat på isolering och var huset ligger.
 
Mycket beror ju på om uterummet är fullisolerat eller inte? Även om det är fullisolerat så tror jag du får räkna med ett litet högre effektbehov där än i resten av huset då jag antar att du har väldigt många och stora fönster (skjutdörrar?).

Det är ju absolut inget som hindrar att du både installerar en exta luft-luft VP och kör med golvvärmen där ute. Såhär i efterhand hade det ju varit smidigare (och billigare) att köra med vanlig elgolvvärme.
 
Mellan tummen och pekfingret kan du räkna på ca 100 kWh per m2 och år i värmeförbrukning, hur stor elförbrukning det motsvarar beror ju helt på hur du "gör" värmen.
 
Tack för svaren!

Det är inte fullisolerat, men det är inte det "sämsta" alternativet heller, något slags mellanting.

Tack för uppskattningen elmont, det ställer ju beräkningen i ett annat perspektiv... Om man nu ska ha värme i uterummet så blir skillnaden uppemot 10 000 kwh.

Det kanske är lögn i helvete att ens ge sig på att värma upp uterummet vintertid, det är u-värde 1.6 på glaspartierna, 1.1 i taket (Willab Gardens siffror). Det är iofs inte jättekallt här i GBG-trakten...

Det är självklart svårt att gissa om hur mycket energi som kommer att gå åt, men någon kanske vågar att ta lite mellan tummen och höften ändå?

Med elpatron 6000 - 10000 kwh (ca 70 kvm)
Med bergvärme ?

Jag har svårt för att ta steget att investera i bergvärme om det är 20 års break-even, 10-15 år hade varit ok. Men mest troligt så kommer vi att bo kvar i max 15 år (tills huliganerna flyttar hemifrån, sen skulle jag tro att vi flyttar till något mindre, det hade känts annorlunda om vi hade som plan att bo kvar längre).

Om igen, tack för svar och funderingar!
 
Jag vet inte vilket hus som är elmonts referens, men nästan säkert är det bättre än det du beskriver. U-värde på 1,6 låter som att det inte är isolerglas utan vanliga dubbelglas. Ett normalt hus har en stor andel vägg mellan fönstren som är mycket bättre isolerad. U-värde på 1,1 i taket är ungefär 10 gånger så högt som i ett nytt hus. Elmont får rätta mig om jag har fel, men jag tror att 100 kWh per m² och år är något som gäller hus och inte uterum efter din beskrivning.
 
Jag skulle satsa på en luft-luft pump och sen få sköna golv med elpatron
 
Ursäkta otydligheten, siffrorna gäller ett "vanligt " hus inte nått inglasat uterum där blir det betydligt dyrare.
 
Med dina nya uppgifter är jag tveksam till att det ens är möjligt att värma upp till normal inomhustemperatur med enbart golvvärmen, åtminstonde inte när det är rejält kallt ute. Nu vet jag inte vad du har för sorts golv i uterummet, men det enda som klarar av så pass höga temperaturer som kommer behövas är troligen klinker, och det är nog inte skönt att gå på om dom är 35-40 grader varma (vilket troligen behövs).

Satsa på en ordentlig luft/luft värmepump, Om du skaffar en som klarar underhållsvärme så kan du hålla +10 där normalt och sen höja när du vill nyttja utrymmet. Är det trägolv så gör det inte så mycket att golvet är kallt. Är det klinker får du väl lägga på mattor eller köra elpatron på golvvärmen för komfortens skull.
 
Med värmekabel i träbjälklag kan man lägga max 100W/m2 har man betongbjälklag lite mera kanske 125 W/m2, man behöver ca 60 - 70 w/m2 i normala bostadsrum för att få en bra temperatur både på golvet och i rummet..
 
Hej igen,

Tack för alla svar, det känns som om det börjar klarna lite. Det känns som att det var bra att jag frågade här innan jag gjorde något dumt.

Angående värmen i uterummet, det låter som om det vore svårt att lösa även om vi installerar bergvärme? Med enbart golvvärme då menar jag.

För tillfället så lutar det åt att sätta in en L/L pump i uterummet, samt en liten elpatron för golven i det andra rummet (är inte roligt att sätta ner fötterna i klinkersgolvet när man vaknar...)

Kanske ska förtydliga att det ligger klinker i både uterummet och sovrummet. Uterummet är isolerat med 30 cm isolering och 10 cm flytspackel på golvet.
 
Mikael_L
elmont skrev:
man behöver ca 60 - 70 w/m2 i normala bostadsrum för att få en bra temperatur både på golvet och i rummet..
Det där är ju en tumregel som kan diffa åt båda hållen. Mest nedåt om vi snackar moderna välisolerade hus.
Än så länge denna vinter har jag inte tillåtit mer än 1500W på elpatronen i vårt hus, och sen bidrar väl kompressordelen i vår FLVP med ytterligare ca 1500W. Och det då på 100kvm yta + en del värmeläckage upp till den svala oinredda övervåningen. ÖV 100kvm med snedtak värms alltså upp till ca 15grader utav nedervåningens värme.

Såhär klarar vi oss med 30-40W/kvm.

Men det där vet givetvis elmont och många andra redan, men så att nu alla tänker på det.

Ett uterum med stora glaspartier och halvrisigt u-värde i den övriga delen kommer däremot säkert att behöva betydligt mer W/m2.
 
Mikael_L
Investerar ni i bergvärme måste ni självklart se till den även värmer upp hela eller åtminstone stora delar av huset. Annars går det inte att få ekonomi i det.

Och vad det gäller uterummet anser jag att ifall ni inte ansträngt er rejält för att verkligen få det så välisolerat som möjligt* så bör ni istället strunta i att värma upp det fullt under den kallaste perioden. Kanske nöja er med lite plusgrader för att undvika frysning bara.

*glas med u-värde 0,7-0,8 och bättre isolerat tak och väggar än ni nu har.
 
Redigerat:
Ja, jag har skrivit om två olika saker "önskad" installerad effekt i kW, hög summa ger oftast låga "yttemperaturer"och det har ingen koppling till, energiförbrukning kWh där höga siffror ger hål i plånboken
 
En matta på golvet och en vedeldad kamin i uterummet kanske vore något? Iofs inte svar på frågan men då går det att värma upp det om man vill använda det på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.