Köpte en Philips SLV3110 för att få bättre bild, trodde jag. Ok, både den, micron och mobilen jobbar i den övre delen av UHF-bandet, men är det verkligen meningen att denna burk inte kan samsas med mobilen? Bluetooth och micron dödar bilden helt, ibland bara lite. Är detta vad man borde förväntat?

philips-slv3110
Skulle deras andra modell SLV4200 som jobbar på 5.8 GHz funka bättre?
 
Det skulle den absolut kunna göra.
Dock brukar räckvidden vara sämre vid 5Ghz. Men har för mig att den går att köra på båda frekvenserna.
 
O
Jag har en sådan här:
http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...g/ljud-och-bild/deltaco-hdmi-wls/157610.3148/

Den fungerar utmärkt. Har både eget trådlöst nätverk på både 2.4GHz och 5.0GHz samt ett tiotal grannar med trådlösa nätverk inom räckvidd. Aldrig märkt några störningarna i bilden. Har även köpt en extra mottagare. Enda klagomålet jag har är att menysystemet för att växla mellan de två mottagare, bara en kan användas åt gången, är lite bökigt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag ser att den jobbar på +5 GHz.
Frågan är fortfarande om Philips grunka på 2.4 GHz är dömd att inte fungera i ett normalt hem? Bedrägeri? :mad: :mad:
 
Den fungerar kanske sämre i ett modernt hem ;-)
Trådlös Hdmi är ju väldigt mycket trevligare än trådlös scart.
 
Lite nyfiken på nyttjandet av den, vad är det du kopplar samman som ger behov att koppa scart med en sådan?
 
Bo.Siltberg skrev:
Bluetooth och micron dödar bilden helt, ibland bara lite. Är detta vad man borde förväntat?
Tyvärr ja. ISM-bandet är inte lämpat för grejjor som behöver kontinuerlig kontakt. WLAN funkar pga att det är paketdata, men även där så är mikro osv kända problemkällor (särskilt på arbetsplatser).

Sedan är frågan hur långa avstånd du använder och vad du får ut för signalstyrka. Sådana här grejjor kan vara mycket känsliga för sådant. Alltså mycket känsligare än nätverk.

"Det finns inga genvägar till den perfekta ljudet (bilden)", det är kabel som gäller, fast om det inte går så kan 5GHz-bandet vara ett bra mellansteg. Det är hittills betydligt renare (och iaf ingen mikro).
 
AndersS skrev:
Lite nyfiken på nyttjandet av den, vad är det du kopplar samman som ger behov att koppa scart med en sådan?
Dekoder -> flera TV.
Ingen annan anledning än att detta var det enda Kjell hade när tanken kom att byta antennkabeln mot trådlöst. Vilka andra alternativ finns som skulle fungera bättre?
Hur lång kan en SCART vs HDMI-kabel vara? Trådbundet är ju bättre, men jag vill ha fjärrstyrning av fjärren också.
 
En HDMI kan vara 15 meter utan alltför stort krångel (måste vara en bra kabel, "high speed" märkt). Vill man ha längre så finns förstärkare/"aktiva" kablar som funkar bra. Men man skall inte ta första bästa utan kolla att den klarar de specar som är aktuella. SCART vill jag minnas inte gärna skall vara längre än 5 m.

Fjärrstyrning av fjärren kan dock gärna vara trådlös. Finns IR-repeaters som faktiskt funkar bra (exv http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fjarrkontroller/ir-link/ir-remote-link-p66030), man kan även skicka över coax idag för en billig penning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.