Jag har sett att det finns snygga dörrar helt i glas, som jag är lite sugen på. (Vore trevligare med lite mer rymd i bastun.)

Men hur blir det med temperaturen på glaset? En trädörr bränner man sig ju inte på, men med glas borde det vara annorlunda. Vad händer om man råkar sätta i axeln på glasdörrens insida?
 
Glaset blir inte särskilt varmt. inga problem.

 
Håller med föregående talare.

Vi har glasdörr och har aldrig ens reflekterat över problemet. Dessutom stiger ju värmen så från midjan och neråt år ju inte något särskilt varmt i bastun. Det är ju framför allt uppe vid taket som den verkliga värmen kommer.

Tips:
Se till att ni har en tätslutande dörr i bastun och ser till att det finns en friskluftskanal under bastuaggregatet eller i dess närhet. I annat fall riskerar man att få ett "kalldrag" utefter golvet i bastun när aggregatet skall hämta friskluften någonstans ifrån.
 
Shrek skrev:
Tips:
Se till att ni har en tätslutande dörr i bastun och ser till att det finns en friskluftskanal under bastuaggregatet eller i dess närhet. I annat fall riskerar man att få ett "kalldrag" utefter golvet i bastun när aggregatet skall hämta friskluften någonstans ifrån.
Nu är det ju så att vi inte har någon sådan tilluftskanal. besiktningsmannen påpekade det för oss, så jag är fullt medveten om att man bör ha det. Fast efter att ha bastat ett 10-tal ggr så upplever jag inget problem med kalldrag.

Aggregatet sitter bredvid dörren, och har duschen på andra sidan väggen. Så jag vet inte riktigt hur man skulle kunna fixa till ventilationen.

Men glasdörr blir det nog, hur som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.