Y
Fast, tänk om det inte luktar äggfis justnu tack vare att jag just har syresätt vatten?
Tänk om det luktar äggfis sen.. hehe
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det finna många sätt att rena vatten på och syresättning är ett.
Du märker direkt om blåsan går sönder för trycket i kranen börjar svaja!

Finns i butiken står askorbinsyra, finns vid kryddorna. Lös två påsar i 4 dl vatten häll i tanken.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Ta en 120 liter HP, blir billigare än två st och du sparar drift på pumpen.

Svavelväte (fislukt) är lätt att upptäcka fyll HF med vatten, alternatvt spola så vattnet i HF blir ordentligt omsatt.
Spola kallvattnet i ett glas och kupa handen över och lukta medans vattnet spolas i glaset, du känner direkt om du har det. Och känner du inget är det så lite att du inte behöver bry dig.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Hur ofta bör man hälla klorin i brunnen? det gjorde vi efter spolningen. har sån luftslang så man lätt kan hällaner men är ju inte direkt något man står och gör varje månad. =)
 
Om allt är bra gör man det en gång.
Det är väl främst om det läcker in ytvatten man gör det efter att brunnen är tätad.
 
Y
Tycker ni jag ska fortsätta med ett grovfilter innan den stora.
Den bör jag plocka ur och spola ren 1-2gånger i månaden. Lite olika.
Eller ska jag satsa på annat filter i den?
Jag testade sådan neontråd eller vad det kallades, sågut som ett garnnystan men gillade denna bättre som man kan spolaren.

Har ju haft denna mest för inte få in allt för stort skräp i storfiltret men jag kanske ödslar tid när jag borde använda någon annan patron i behållaren.

2012-06-05-21.14.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Säg att brunnen skulle tain ytvatten.

Har jag rätt eller fel, att om jag tar vatten så långt ner jag kan, då kunna undvika det "smutsiga" vattnet lite mer än nu när jag suger bara någon enstaka meter ner under ytan?

Eller är hela brunnen förpestad vilketsom, ända ner i botten.. hehe
 
Yrrol skrev:
Hur ofta bör man hälla klorin i brunnen? det gjorde vi efter spolningen. har sån luftslang så man lätt kan hällaner men är ju inte direkt något man står och gör varje månad. =)
Varför i hela friden skulle du hälla klorin i brunnen??
 
Enligt provet du har har du en tätt och fin brunn, inget fel på den.

Lite högt kloridtal vilket gör att konduktiviteten blir hög. Gränsvärde är 70.
COD talet (humus, ytvatten) <0,1 det blir inte bättre än så.

Men järnet har gränsvärde på 0,5 vid 0,2 får du ofta lite gula missförgningar i toastolen.

Manganet har gränsvärdet 0,3 och du har 0,26 det är högt.
 
Klor är en kraftig oxidant vilket gör att järnet fäller ut och hamnar på botten i brunnen.

Grovfilter (björnfilter) ska monteras om du misstänker sand eller grus. Inte om du har järn i vattnet. Om du inte tror mig så skruva av locket på toastolen och titta ner. Du slammar igen hela vattennätet.

HP och joniseringsfilter så är problemet löst.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Y
pump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
filterr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förfiltret som bilden visar, det blir ju som en slemhinna på den, ibland även mer flag. I botten lägger det sig som bös. Allt i en röd ton. Borde väl inte vara sand i en borrad brunn?

Hydroforen gråter lite rost där kranen sitter. Säkert i dåligt skick invändigt. Vågar inte öppna den serviceluckan igen av flera skäl.

======

Men hur ska vi summera att min anläggning ska seut.

1. Sålänge min pump bara rasslar men fungerar så kan jag ha kvar den.
Robota Pumpar - AGA 100T, 05-60 l/minuten, 0,75kw, 1,0 hp

2. En ny backventil då jag tror min kan läcka tillbaka vatten ner i brunnen. Tycker pumpen går för ofta.
Hittar dock ingen på rinkabyrör?

3. En ny tryckströmbrytare vore nog käckt. 133kr

4. Hydropress, 120liters. Wellmate. 2990kr
- För att klara täcka stor mängd kossor under sommaren samt funderar på att förse entill villa.
Brunnen i sig har inga problem. Med en djupvattenpump kunde jag nog förse hela byn antydde grannen. :)

5. Tillbehör för avläsa trycket i kärlet vore trevligt. Kanske en vattenmätare med. En koppling för sätta slang före filter. Vad mer för prylar är bra att ha?

6. grovfilter.. sådan har jag ju men vilken insats ska jag använda? Finns det prisvärda modeller som rengör sig själva för så kul är det inte att skruvaisär denna "en gång i veckan". Det jag har kört med är nätfilter, spolar ren och sätter tillbaka.

7. Min Aquapal avhärdare S25. Räknas som "Jonbytarfilter (saltfilter)" eller?


=========

Fast, detta kändes ju för enkelt. Är hydroforen orsaken till allt? Behöver jag inte skaffa något annat också? Bara ställa in mitt filter att rengöra sig oftare och setill att ha alltid ha salt i lådan? Samt kolla så filtermassan är okej.
 
Redigerat:
Tyckte det mesta lätt bra!
Några tips och funderingar.

Varför en jetpump på en borradbrunn?
Det bästa är att omsätta hela vattenpelaren i en brunn. Det finns annars risk för nitritbildning.

Undvik grovfilter helt! Ditt filtret tar alla ev. Grova partiklar och du undviker att få utfällt järn i filtret.

Det finns kompletta armatursatser till HP där du har tryckbrytare, säkerhetsventil, manometet (tryckvisare) och armatur att montera allt för ca 1000-1500:-

Lycka till!
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Y
Min brunn är under marknivå. Cementringar, gjuten botten. Tar in vatten mellan ringarna.
Var ute och fotade nu och det var oroväckande mycket vatten nu, men bevisligen håller damasken tätt. TIPS om prisvärd dräneringspump som suger bort även vid låga nivåer mottages gärna.

Någon meter slang till husgrunden, kopplad på någon meter järnrör. Sen kommer pumpen.

Har lekt med tanken att satsa på djupvattenpump sen dra ny plastslang in i byggnaden.
Svetsa på brunnrör till marknivå, fylla med något runtom metallröret.

Men.. djupvattenpump är så jäkla dyr.. och dra in rör in i huset känns omständigt.
- Det får bli den dagen allt rasar. Justnu får jag fokusera på laga byggnaderna i övrigt.

brunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen som stickerupp är luftningen. vattenslangen går direkt åt sidan med 90graders koppling.

====================

Inget grovfilter alltså. Lockande, då förstår jag att 4dagars spolningsintervall nästan blir ett måste. Men och andra sidan, med hydropress så kanske det inte blir lika mycket skit heller.

Tar mitt filter verkligen allt då... jag vill ju inte riskera att få in massa flag in till huset..
 
Redigerat:
Y
Slänger in entill fråga.

Slamslangarna från min Aquapal S25 var frånbörjan transparenta. Nu ser det nästan ut som om det växer svartmögel i dom.

Är detta något ohälsosamt för min del. Menar om det kan dra sig in i filtret och förpesta vattnet?

 
För att förtydliga, Du menar att du har en borrad brunn i botten på cementbrunnen?
Damasken du pratar om är toppen på borrhålet då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.