Som rubriken avslöjar, hur kan jag ta bort målad väv i källaren. Det verkar vara målat ett
antal varv sedan början av 70-talet.
Att spackla över känns inte rätt då det är i en källare, tapeten sitter s t e n h å r t så att jag har inte så stora förhoppningar att dra lös remsor heller.
Tips någon?
 
Det där är ett framtida problem för mig. Tror jag kommer att uppleva exakt samma sak, med en målad vävtapet som sitter stenhårt. Borde det inte funka om du blöter upp tapeten? Finns ju sådana där tapetborttagningsmaskiner med ånga. Går att hyra. Annars kanske det klassiska knepet funkar, att kladda tapetklister på tapeten, sedan sätta plast på detta. Klistret ska då blöta upp tapeten och nästa dag ska man kunna riva ned hela rasket.
 
Easycover eller gips på? Slipper du riva.
 
Ripper500 skrev:
Easycover eller gips på? Slipper du riva.
Som TS nämner är han lite orolig för att bygga in befintlig tapet med tanke på att det är en källarvägg. Tror det är klokt att försöka få bort tapeten i det här fallet.
 
Samma princip som när man tar bort helklistrade plastmattor? Alltså skära den gamla tapeten så att det blir smala remsor så krävs det mycket mindre kraft att dra bort det.
 
Endzone: Att blöta ger bara att det blir blött på golvet ;-)
ToryKulan: Det får bli helgens "nöje"

Ny fråga: gör man bort sig om man täcker ytterväggen med t ex Gypsum och målar med en silikatfärg? (alltså när tapeten är borta)
 
Bra, då vet jag att jag inte ska blöta ner tapeten när jag kommer till samma projekt :)
Angående Gypsum så har även jag tittat på det, men jag tror att det är ytterst tveksamt att köra på det om man inte är helt säker på att väggen inte är utsatt för fuktvandring från utsidan. Läs en diskussion om detta här:
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/60091-mala-om-i-kallaren.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.