Hej,
Jag har en källare som varje vår blir översvämmad, och nu är det förvisso inte vår, men dock snösmältning. Och, precis som vanligt, varenda vår visar det sig att den dränkbara vattenpumpen har gått sönder = översvämning (perfekt att detta händer kl. 16.00 nyårsafton...).

Just nu har jag en sådan; http://www.jula.se/drankbar-pump-sub-8001-133-l-min-350-w-731044 och den höll som sagt ett år. Har testat div clas olsson modeller och biltema modeller. Gemensamt är att jag aldrig betalat mer än 1000 SEK.

Jag ser att man kan köpa till synes likadan för 4-5000. Är det värt det? Kommer en sån att hålla så mycket bättre tro? Kanske en fånig fråga, man brukar ju få vad man betalar för, men är en sån pump verkligen 4-10 gånger bättre som priset motsvarar?
 
Vi har ett antal olika varianter på jobbet och precis som du säger får man vad man betalar för. Eftersom du skriver att du testat ett antal billiga redan så har du väl svaret där :rolleyes:
Har själv en 300kr från biltema men den har, peppar peppar, gått i ganska många år.
 
Jag har också provat lite olika modeller men har ledsnat på dom billiga....nu är jag inte drabbad av översvämningar men skulle satsa på en dyrare modell....
 
Eller om du fortsätter med dom billiga så köp hem en att har i reserv.
 
Jag lutar åt det senare också, men helst skulle man ju vilja ha ett larm om vattennivån går över en viss gräns så att man kan kastbyta den...
 
på jobbet har dom bytt till billiga dränkpumpar för dom dyra går sönder typ lika ofta.
 
Dyra behöver inte innebära att dom är bra, MEN dom som har hög kvalitet är ALDRIG billiga
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
hej pumparna behöver köras ca 1 gång varanan månad torkar fast i axeln ,biligare pumpar har lägre startmoment.men händer händer även dom dyra,bäst är om pumpen står i vatten hela tiden.
 
Du vet inte vad som går sönder? Det kan ju avgöra vilken typ av pump du behöver.
Är det endast grundvatten som pumpas? Inget grus/sten eller organiskt mtrl.
 
Det är så dumt, att dom som byggde huset en gång, visste att grundvattnet var så lågt så att dom i källaren la i ett antal cementringar för att pumpa dricksvatten. Nu tar vi inte dricksvatten där längre, och det är numera bara ett sommarhus, så översvämningarna blir mer frekventa. Vattnet är annars kristallklart, men dock järnhaltigt. Tycker det är märkligt att en pump bara överlever ett år, men det kanske har med pris att göra...

Nu lite off-topic; tänkte koppla en vippbrytare till hemlarmet så att jag inte behöver bli överraskad när vattennivån är hög. Nu visar det sig att larmingången är NC, dvs. Normaly Closed, och en vippbrytare, typ http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Nivavakt/Nivavakt-259051/ är NO, Normaly Open. Har googlat efter relän som löser detta men kom just på en strålande(?) idé, montera flottören upp-och-ner!
 
Varför inte en riktig vippa? http://www.nimaab.se/se/art/nivavippa-universal.php
Koppla via ett växlande relä så isolerar du dela kretsarna och och får till NC funktionen.
Den vippen jag länkar är NO

Vad har du för symtom på en trasig pump?
Styr du dom via inbygga nivåvippen?
Kan du se impellerbladen genom något hål, är det fullt med avlagringar eller är dom totalt borta?

Vart pumpar du vattenet sen? Kankse är för stort motstånd och så får motorn stryk.
 
I min senaste pump så slår den helt enkelt inte till. Har hitills bara kört med pumpar som har en flytande flottör som slår till pumpen när den flyter högre än normalt.

Skruvade isär den senaste nu som gick sänder ner till pumphuset (inget elektriskt) och konstaterade att axeln snurrade fritt, pumphuset såg bra ut, inga partiklar eller igensatta spår, men den slår helt enkelt inte till. Bränd motor? Trasig vippa? Vet inte, kollade inte vippan faktiskt :surprised:

Den "riktiga vippan" du hänvisar till är väll också NO, alltså, kretsen är öppen till dess att vippan når läget att kretsen sluts?

Motståndet är obefintligt - pumpar ut i avloppen (egen 3-kammar brunn) - har kollat den också, rinner undan fint trots att jag bara idag under 10 timmar pumpat 18000L vatten...
 
Om du klipper vippan på den trasiga och skarvar ihop ledarna, vaknar pumpen då? Försiktigt, det är 230V där!
Låter som vippan gett upp. Kan förstå det om den aktiveras X-antal gånger om dagen.
Då kan du sätta en separat vippa som drar en kontaktor och startar pumpen.
Vippan på pumpen monterar du i uppåtläge med buntband ;)

Den vippan jag länkade är en riktig vippa som tål miljön, och har lång kabel, så du slipper skarva i brunnen.
 
Spännade Corre! Ska undersöka detta imorgon!
 
Efter en pizza och en öl så har iden till 2.0 av din anläggning :)
Redundans FTW!

Du delar utgående slang med ett T kopplingsstycke. På varje sida sätter du en backventil och en pump.
Nu har du både drift och reserv pump inkopplade.
Iom backventilen som är stängd i normalläget så kan ingen pump tvinga vatten till fel sida, utan pumpen kommer övervinna sin egen backvent och pumpa mot slangen som leder ut. Andra hållet är stängt.

Du styr båda via extern nivåvippa som drar en kontaktor och startar pumpen via den.
Driftvippan är den lägre och startar Pump#1.
Högnivåvippan drar kontaktor för Pump#2 och bryter via Växelrelä NC ingången på ditt larm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.