På "Äntligen hemma" och i alla andra såna bygg-hemma-program så börjar dom alltid med att renovera golvet. Sedan täcks det och sedan gör dom tak, väggar osv.

Finns det nån praktisk anledning till att börja med golvet? Eller är det bara för att det ska bli snyggt på slutet när man kan vika ihop täckpappen och vips! Så ser man ett nytt snyggt rum?

Eller nån annan anledning?
 
Jag hade gjort tvärtom ifall jag börjar på nytt. Tänk av skönt att slippa tänka på fötterna hela tiden man river väggar och slipar :)
 
Samma här! Golvet näst sist, sen avsluta med lister.
 
Håller helt med - golvet så sent som möjligt. Kanske inte om man skall slipa det för då får man slipdamm överallt. Och har då inte målarfärg torkat och andra ytskikt så fastnar det. Så kanske blir det en följd av att ha så kort projekttid som möjligt?
 
Kom på att nylackade golv behöver härda innan man får belasta dem med möbler (men man får ofta gå på dem efter något dygn). Väntetid i tv-projekt är förmodligen ganska dyrt. Men om det är ett helt nytt golv man lägger in först så kan jag inte alls förstå det.
 
Jo, så tänker jag också. Med golvet sist så gör det inte så mycket om man spiller lite färg eller lim. Så då måste det vara en TV-teknisk grej att dom vill kunna ta bort täckpappen lite fräckt på slutet så att tittarna kan se hur snabbt och enkelt det är att totalrenovera ett rum och så snyggt det blir på ca 30 sekunder.
 
Det kanske är målarna som har bestämt att golvet skall vara på plats när de skall tapetsera? De skär tapetvåderna med golvsockeln på plats och då måste även golvet vara där innan listerna. Annars tycker jag själv att det är skönt att spara golvet till sist och därmed slippa täcka golvet men jag är ju hempulare :D.
 
Får att få oss köpa "täckplast"?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.