Y
Jag har en borrad brunn som troligen inte håller riktigt tätt, alternativt så är det järnvatten hur tät brunnen än är för vad jag har hört så har alla i området detta bekymmer.

Körde vittvätt nyss och tyckte kläderna inte såg så fullt vita ut.
Gick då till kranen intill och första halvsekunden var missfärgad.
Något som var vanligt när man vredpå kranen på utsidan av huset.

Känns som om vatten som blir stående i rören blir missfärgat. Men! det är plaströr det mesta.

Först har jag ett litet finfilter, som bör rengöras en gång i månaden minst, blir nåt rödaktigt slam.
Jag har ett stort filter, med en extra hink intill för salt. Köpte mot kalk och hårdhet. Rengör sigsjälv 14e dag. Vad gör vad, jag slarvar med att fylla på salt men det är väl bara för avhärdningen eller?



Funderat lite på om en sänkbar pump, som tar vatten från mycket grundare nivå, skulle göra skillnad. Som jag har nu så suger den relativt ytligt.

Eller finns det något annat käckt filter?

Iofs, är ju bara att försöka spola ledningen innan man kör tvättmaskinen. Samt skrubba toan lite oftare. men ändå...
 
Om du spolar din hydrofor, hur ser det då ut? Kan vara rostangrepp i den.
Har du gamla järnrör efter hydroforen innan plasten tar vid?
 
Y
Jag har ingjutet järnrör mellan hydrofor och brunnen. Det röret är nog ingen höjdare...
Hydroforen är ganska gammal men ser inte rostig ut utvändigt.
För 4år sedan skrubbade jag den invändigt från svart sörja vilket tog lång tid att förtränga och våga dricka vattnet igen.

Efter hydroforen går iofs metallrör 6-7meter sen är det två filter och resterande är plaströr.

Har bara spolar direkt ur hydroforen i samband med tvätt av lillfiltret och den är så missfärgad (även salthinken till storfiltret) så jag har inte kunnat tolka vattnet då. Med med tanke på filtrena är missfärgade så är nog hydroforen inte kristallklar heller.
 
  • Gilla
grabergn
  • Laddar…
har du möjlighet att spol från pumpen direkt utan filer och resten av anläggningen?

Annars är det nog ett finfilter efter hydrofor som kan städa det sista. Ev renspolning av slangarna med eftersom avlagningarna kan sitta där också.
 
Y
spolbilen spolade metallröret å brunnen fick ny plastslang. Fast hur gärna jag än vill förtränga det så har grannen sagt att vi bör rengöra våra hydroforer typ en gång om året eller vartannat, hehe, fasar, vill inte se! Blir nog en ny sen istället.

Har inte sett något uppenbart på pumpen som låter mig det. Borde egentligen titta närmare för anar att backventilen kan vara dålig. Tycker den pumpar ofta mot vad jag den lilla mängd jag brukar.. hum..



Men detta med salt... vad gör saltet för nytta?
 
Salt brukar vara avkalkning/avhärdning.
 
Normalt sett behöver man inte regöra hydroforen så ofta :/ Tyvärr för dig, det är kanske en kombination av järnrör och vattnets kvalite som gör att det blir så illa.
Har du något papper på en vattenanalys? Finns ett par dukiga på forat som kan tipsa om filter baserat på sånt.
 
Y
Har ett som gjordes 2010

FNU: 5
Färg: 10
konduktivitet: 75.8
pH: 8
HCO3: 180
COD-Mn <1.0
NH4-N: 0.04
NH4: 0.05
NO3-N: <0,1
NO3: <0,5
NO2-N: 0,02
NO2: 0,07
PO4-P: <0,01
PO4: <0,03
F: 0,42
Cl: 86
SO4: 110
järn Fe: 0,64
Ca: 89
K: 13
Cu: <0,01
Mg: 19
mangan Mn: 0,27
Na:24
tysk hårdhet: 17



"vattnets turbiditet (grumlighet) var förhöjt. Sulfathalten kan medföra att korrisionsangrepp påskyndas. Järnhalten medför utfällningar, missfärgningar och smakt samt dåligt lukt. Risk för skador på textiler vid tvätt samt igensatta ledningar. Kan lösas med filter. Kalumhalten kan idikera påvkeran från förorening men kan även ha naturligt geologiskt betingat ursprung."

Med tanke på att flera personers brunnar har samma problem så tar det emot att borra ny.
Vi tätade brunnen för 4 år sedan med riktig damask som håller toppen tät, jämför innan när det var ett grovt nät som regnvattnet utan problem kunde rinna förbi.

Då jag har dyra filter baserat på mina prover. Så undrar jag om massorna kan ha blivit dåliga nu på 3-4års tid. Var köper man ny massa måntro?
 
Är det provet taget före filtren?

Ett kolfilter kanske kan vara idé. Det tar bort (eller iaf minskar) färg, lukt och smak.
 
Y
*tänker* första provet togs ur hydroforen... minns inte om denna oxå gjorde det eller om det togs i köket.

Kanske vore värt att göra ett nytt prov. :(


Ibland kan det smaka riktigt illa en stund.
Precis som doften från filtret. Kemikaliskt.
Vet inte om det är i samband med att den gör rent sig själv eller något.
Först skyllde jag på de nya plaströren under huset. Men då borde det smakat oftare.


Jag har alltså inte konstant problem, det är mest när vattnet blir stående som man märker det. Som ute i garaget/tvättstugan. Sällan det brukas.
Iofs toaletten använder jag ju ofta och den märks det ju lite på ändå.
Annars är vattnet klart och lukt/smakfritt i övrigt. Folk brukar ge mig beröm för mitt vatten.

Kanske borde ändra så den rengör storfiltret oftare än 14e dag... kanske hitta ny massa...
 
Redigerat:
Saltet har inget med reningen av vattnet att göra. Den aktiverar filtermassan så kalken släpper från massan. Att inte ha salt i filtret är inte så bra. Då överbelastar du massan och den bränner ihop.
Jonbytarfilter (saltfilter) kan rena järn och i ditt fall även ditt mangan (svarta sörjan). Dock måste det vara ett klar järn. Det vill säga du ska inte tillföra syre.
En HF utsätter ditt vatten för syre. Syre + järn = järnoxid (röda slammet)

Pröva att rengöra filtermassan med citronsyra, allternativt byt massa. Byt sedan ut HF till en HP (gummiblåsa). Backspolning var 14 dag är för sällan. Rek. Var 4:e dag.
Löser ditt problem!
Med vänlig hälsning, Morgan
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Y
Detta var spännande.

Det är ofarligt ifall cintronsyran går vidare in till huset?
Citronsyra, är det sånt pulver man köper i mataffären, och hur mycket sånt behövs?

Har aldrig gillat tanken om gummiblås-modell. Tanken om det äckliga som blir när blåsan gårsönder. :(
Har tittat lite på glasfiberhydrofor dock men då är det ju fortfarande luft iofs..

Var 4e dag? uj, kommer öka elräkningen endel på pumpa vatten. :)

Köpte sånt filter som är en blå glasfiber behållare. Är det bara att lossa slangarna och försöka skruva av den svarta överdelen med all elektronik och bröte? Om jag öppnar den, kan jag då avgöra om massan ser okej ut eller är det bara ett vattenprov som avgör detta?
 
Redigerat:
Häll citronsyran i salttanken, lös det i lite vatten innan bara. Sen kör du några manuella backspolningar.

Ta bort automatiken (toppen) bara att skruva av. Det sitter ett rör under som går ända ner till botten på filtret, längst ner sitter det också en sugsil. Se till så att röret INTE följer med upp när du tar av toppen.
Sen kan du ta en pinne eller liknande och trycka ner i massan för att se om den är stelnad.
Du kan även isamband med detta hälla citronsyra direkt i filtret.

HP är mycket fräschare än HF då vattnet inte lagras i kärlet. Och kladd är bara aktuellt om blåsan går sönder.
Inte ett stort problem med dagen tryckkärl. Och inget syre inget kladd!! :)

Välj en Wellmate 75liters HP, den är i kompositplast vilket är bästa valet då du har lite hög salthalt i ditt vatten.
 
Y
*försöker minnas varför folk alltid sagt att jag bör syrasätta mitt vatten* Du är den första som säger tvärtemot, fast på ett betydligt mer logiskt vis så det är ju absolut inte att jag misstror dig.

Jag såg bilder på spruckna gummibollar, de var inte mysiga. Just att skiten kan gåsönder och så dricker man det i all evighet innan man fattar. uä... fast och andra sidan är det ju massa sörja i min hydrofor nu med och jag har inte dött än. :)

Citronsyra. Är det sånt man köper i mataffären, och hur många sånna paket är lagom?

Lite läskigt att skruva av ovandelen, rädd att ha sönder något, men får väl pröva någon gång. :)

Jag har rätt stor hydrofor nu för att klara alla djuren under sommaren.
Vore det någon fördel att köra två små 75liters (vet det motsvarar 150), att "aktivera" den andre när behovet är större?
 
Luktar det inte äggfis behöver du inte syresätta vattenet ;)

Obs, ta in detta som ett givet riktigt råd, det är vad jag hört att man behöver syresättningen till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.