Hej,

Jag ska beställa byggel, men vet inte om jag ska ta en 25A eller 63A? Borde 25A räcka?
Vi bygger med FIskarhedenvillan.
 
Fråga Fiskarhedenvillan-folket?

(En antagligen rätt avgörande fråga är hur mycket värme som behövs under byggtiden och hur den fixas, typ värme att torka platta och torka ut huset invändigt när ytterväggar och tak finns på plats)
 
Jag har 16AMP och har inte haft några problem ännu. När huset är klart kanske jag ökar lite.
 
25 A skulle jag rekommendera, det brukar vara några 1000W halogenlampor, värme under byggtiden i huset, värme micro mm i en bygg barack, lite handmaskiner, det brukar bli rätt höga belastningar momentant och det man spar på en "snik" tariff förlorar man snabbt om "gubbarna" blir stående för att säkringarna går.
 
Jag skulle säga att 25A räcker om man inte snedbelastar eventuell torkvärme.

Däremot skulle jag bannlysa halogenlampor med tanke på brandrisken - lågenergi har jag som krav, oavsett vad det gäller!
 
Brandrisken är inte speciellt stor inte ens med 1000 W halogen, fördelen är att dom fungerar utmärkt som element och värme behövs på alla nya hus för att skynda på uttorkningen som är ett av dom största problemen vid nyproduktion. Alla vill ju ha huset färdigt så fort som det går och då brukar uttorkningen bli lidande med torksprickor efter ett eller två år, mycket vanligt.
 
Dum fråga: använder man portabla effektvakter för värmen vid byggen, kanske sådana som varnar med ljusindikering direkt och ljud efter en stund eller nåt sånt?


Vad gäller lågenergi så skulle hempular-jag kollat om det finns några hyggliga lysrörsarmaturer som egentligen är avsedda för fast installation men där det går att få till en duglig dragavlastning, och monterat på jordade nätsladdar på dem, och hängt upp provisoriskt där ljus behövs under bygget, och sen efteråt när bygget är klart använt dem i typ garage, källare, tvättstuga, kök å sånt (beroende på hur mycket stryk de tagit), och eventuellt även som utebelysning under utskjutande tak vid t.ex. garageport eller liknande.

Det beror ju förstås på hur mycket jobb man vill göra.

Jag brukar ju också tjata om billiga luftvärmepumpars förträfflighet. Om torkningen ska göras höst eller vår och om du är tillräckligt händig så kan det kanske löna sig att hänga upp nån eller några luftvärmepumpar som får ta så mycket av torkvärmen som möjligt, och sen när bygget är klart så har du en bra AC för att slippa hettan och den fuktiga luften på sommaren. (y) Även det beror ju på hur mycket jobb man vill göra, det lär nog inte löna sig att låta hantverkare göra detta (om man inte i princip kan göra installationen av VP'n så att den inte behöver ändras när huset sen färdigställs)
 
Det finns en mängd olika byggstrålkastare som har dioder eller lågenergilampor av div typer tex lysrör.
Och man använder ofta värmepumpar i form av avfuktare, men det tar lång tid att torka virke, gips och betong.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Hur mycket el går åt vid ett bygge. Jag ska just förhandla mig till ett bra elpris och har ju beräkningen för vad vi kommer förbruka framöver på så sk hushållsel och driftsel. men hur mycket drar ett bygge mitt i vintern. Vi kommer få ytterväggar och tak i prefab.
 
Mycket mer än du kan tro, sedan beror det lite på hur du bygger. Ska du leja in byggnadsarbetare ska dom ha en möjlighet till rast/vila samt ombyte och ev tvätta sig.En "vil/toa koja" brukar vara dåligt isolerade och drar säkert minst 30 kWh per dygn alla byggfläktar för att torka ut och värma bygget tar säkert 100 kWh per dygn, bel, maskiner kanske 20 kWh sedan har jah säkert glömt mycket i all hastighet. Så räkna med minst 150 kWh/dygn jag gissar minst 20 000kWh. Men det skulle inte förvåna mig om det blir det dubbla. Å andra sidan är det en pink i havet vid ett mångmiljon projekt ;)
 
yxis skrev:
Vad gäller lågenergi så skulle hempular-jag kollat om det finns några hyggliga lysrörsarmaturer som egentligen är avsedda för fast installation men där det går att få till en duglig dragavlastning, och monterat på jordade nätsladdar på dem, och hängt upp provisoriskt där ljus behövs under bygget, och sen efteråt när bygget är klart använt dem i typ garage, källare, tvättstuga, kök å sånt (beroende på hur mycket stryk de tagit), och eventuellt även som utebelysning under utskjutande tak vid t.ex. garageport eller liknande.
När huset är tätt och värmen är på (en 9 kw fläkt räcker oftast även till en tvåplanare) så brukar sådana lysrör som du beskriver monteras upp och vi är inte ensamma om att ha dom. Men när det är kallt finns det inget som slår 1kw strålkastare, motsvarande med lysrör brukar ta fram till frukost innan de ger bra ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.