Jag har ett konstigt fenomen som jag inte blir klok på gällande kopplingen av min tv-antenn.

Jag har en tv-antenn på taket och har två tv apparater i huset (vi har boxer abonnemang som funkat fint i alla år). Redan ute på antennen så splittas kabeln i två, där den ena går till en av våra tv apparater (längd på kabeln är ca 10 meter till denna TV). Den andra antennkabeln går in på vinden och ner i källaren och splittas där i ytterligare två antennkablar så att det finns tv-uttag i två olika rum i källaren. Vid det ena av dessa två uttag i källaren sitter en antennförstärkare som är inkopplad på elnätet, men tvn i källaren är inte inkopplad i detta uttag som förstärkaren sitter i. TVn är dock inkopplad i det andra uttaget där det inte finns någon förstärkare (ca längd på hela denna kabel från antennen till uttaget är 20 meter). Båda TV-apparaterna fungerar fint. Men om jag kopplar ur antennförstärkaren från eluttaget, så får båda mina TV-apparater för dålig signal, trots att de inte är inkopplade efter antennförstärkaren.

Jag fattar inte detta. Skickar antennförstärkaren en förstärkning av signalen till de andra kablarna också? Jag trodde bara att de skickade till de apparater som är inkopplade efter förstärkaren.

Någon som har några tankar hur detta kan hänga ihop?
 
Troligen är det du tror är antennförstärkare i verkligheten bara strömförsörjningen till förstärkaren som sitter uppe vid antennen.

Edit: Och uppenbarligen fungerar den genom de antennsplitters som finns på vägen - alla släpper inte igenom DC.
 
Redigerat:
Eller så är det så att det är förstärkaren och inte strömförsörjningen.
Om då förstärkaren är trasig så släpper den inte igenom signalen till just den tvn som är kopplad på den.

Enkelt, dra ut.strömmen till den låda du har och kolla om signalen försvinner överallt.
Försvinner den överallt så är det strömförsörjningen. Påverkas inte de andra är det förstärkaren.

Det står på den vad det är med, troligen på tyska eller engelska. Kanske på baksidan eller inuti. Är det strömförsörjningen så brukar den skicka 12-24v till förstärkaren som då är på antennen.
 
ok, när jag drar ur strömmen till den låda jag har i källaren så försvinner signalen överallt. Så det är säkert bara strömförsörjningen då. Men går det då ström i antennkabeln från denna låda till antennen och sen en antennsignal i samma kabel åt andra hållet? Märkligt. Visste inte att det funkade så. Jag trodde strömmen var tvungen att gå i en annan kabel och att antennkabeln bara var till för antennsignalen.

Mitt problem är att proppen går som denna strömförsörjning sitter på och jag vet inte varför. Det är en hel del annat kopplat på den och jag har inte felsökt än vad det kan vara. Kanske är antennförstärkaren problemet eller så är det något annat. Det kan variera från en minut från det att man har bytt ut proppen eller flera timmar innan den går. Vet ej om det beror på överbelastning på proppen eller om det är något kabelbrott.
 
Den fantommatar ström till förstärkaren. Tror det heter så iaf. På samma sätt som man gör med strömförsörjningen till mikrofoner.

Ett alternativ kan ju vara att dra en förlängningssladd till nätdelen så du slipper bli av med tvn när proppen går. Men det är ju bra med för då vet du ju när proppen går ;)

Jag har aldrig varit med om att en nätdel drar en propp men du kan ju öppna den och se hur den ser ut inuti. På vissa ställen så kan det rinna vatten i antennkabeln som lägger sig.i nätdelen. Det borde du se ganska tydligt om det är så i ditt fall.
 
Du kan ju flytta strömförsörjaren till ett annat uttag (ett du använder).
 
I en del boxar kan du ställa in om du vill ha 5 volts matning från boxen. Då slipper du ha extern ström alls. Gå in i alla menyer, borde ligga under något som har med signalsökning att göra har jag för mig.
 
dsub skrev:
I en del boxar kan du ställa in om du vill ha 5 volts matning från boxen. Då slipper du ha extern ström alls. Gå in i alla menyer, borde ligga under något som har med signalsökning att göra har jag för mig.
Tänk på att vissa antennförstärkare vill ha 12-24V och andra vill ha 5V, sen kan det vara så att vissa antenner drivs med betydligt högre ström än vad boxarna kan ge ut.
 
fgo skrev:
Tänk på att vissa antennförstärkare vill ha 12-24V och andra vill ha 5V, sen kan det vara så att vissa antenner drivs med betydligt högre ström än vad boxarna kan ge ut.
Tänk vad jag har lärt mig mycket idag. Tackar!
Antennförstärkaren är väl drygt 10 år gammal tror jag. Byttes när all analog sändning försvann. Skall se om det står något på den om strömförsörjning. Om vi antar att den vill ha 5V, om jag då ställer in att jag vill ha 5V matning från båda mina boxar så blir det inte speciellt bra va? Räcker alltså att en av boxarna klarar av att göra detta och då ställer jag bara in det på en eller?
 
mattiaswennberg skrev:
Mitt problem är att proppen går som denna strömförsörjning sitter på och jag vet inte varför. Det är en hel del annat kopplat på den och jag har inte felsökt än vad det kan vara. Kanske är antennförstärkaren problemet eller så är det något annat. Det kan variera från en minut från det att man har bytt ut proppen eller flera timmar innan den går. Vet ej om det beror på överbelastning på proppen eller om det är något kabelbrott.
Detta är vad du borde fokusera på tycker jag. Säkringar som löser kan vara en brandfara.

- Om säkringen är varm (=het) när du byter den så är det överbelastning. Då får du gå igenom allt som är anslutet och summera ihop effekten.

- Om säkringen är ljummen så har du en kortslutning någonstans, dvs brandfara. Vill du undersöka detta så börja med att plugga ur allt som finns på den gruppen, släck alla lysen etc. Övervaka sedan om säkringen löser. Du kanske också kan märka det på att lyset på andra grupper blinkar som en indikation på att något drar väldigt mycket ström. Vi pratar om 100-300 A. Lämna inte säkringen i när du inte kan övervaka den.

I inget av fallen är strömförsörjningen till antennen något jag skulle misstänka, utan det är något helt annat.
 
Bo.Siltberg skrev:
Detta är vad du borde fokusera på tycker jag. Säkringar som löser kan vara en brandfara.

- Om säkringen är varm (=het) när du byter den så är det överbelastning. Då får du gå igenom allt som är anslutet och summera ihop effekten.

- Om säkringen är ljummen så har du en kortslutning någonstans, dvs brandfara. Vill du undersöka detta så börja med att plugga ur allt som finns på den gruppen, släck alla lysen etc. Övervaka sedan om säkringen löser. Du kanske också kan märka det på att lyset på andra grupper blinkar som en indikation på att något drar väldigt mycket ström. Vi pratar om 100-300 A. Lämna inte säkringen i när du inte kan övervaka den.

I inget av fallen är strömförsörjningen till antennen något jag skulle misstänka, utan det är något helt annat.
Jag antar att jag måste känna på säkringen direkt efter att den har smällt för att känna denna skillnad. Värmen försvinner väl ganska fort ifrån den antar jag?
 
Sådär, några minuter har du på dig.
 
  • Gilla
mattiaswennberg
  • Laddar…
Nu blir jag väldigt nyfiken på hur man hittar att det är en kortslutning.

Jag är ingen elektriker och skall inte försöka hitta ett eventuellt kortslutningsproblem själv, men om det skulle vara problemet (och inte överbelastning) hur går elektrikern tillväga för att lokalisera var kortslutningen är?
 
Jag som inte är elektriker skulle isolationsmäta, det kanske elektrikern också gör. Det låter ju som halvt-om-halvt kortis någonstans. Det kanske går att få utslag med ohmmätning med en vanlig multimeter också. Detta samtidigt som man bökar med sladdar och apparater för att framkalla kortslutningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.