Ska göra om inredningen i tvättstugan för att få den mer funktionell. Men sitter i väntans tider då det var 6 veckors leveranstid på det mesta så har börjat fundera på städskåpet som jag hade tänkt ta efteråt, men nu blir det nog före. Det jag har att leka med är ett platsbyggt skåp som tidigare har använts för att torka tvätt. Dörrarna tänkte jag först byta till skjutdörrar då det är ganska trångt, men under tiden jag fundera och skissa kom jag fram till att arbetskläderna får nog hänga på insidan av dörren/dörrarna. Tror mig ha det ganska klart i grova drag, dom flyttbara hyllplanen kommer jag nog experimentera lite med på plats och justera både djup och bredd. Det översta hyllplanet är fast då det är en avdelning där mellan dom stora dörrarna och mindre luckor uppe. Det nedersta går nog inte heller att justera annat än neråt då strykbräda ska gå in. Inredningen hade jag tänkt mig Elfas grejer. Tar gärna emot synpunkter. Annars har jag 2 konkreta frågeställningen
1. Fästa dom fasta hyllplanen (högt upp och längst ner)? Funderade på att bara dra fast en typ 15×30 bräda runt om innan insidan målas och sedan lägga hyllplanen på dessa. Men söker egentligen någon mer enkel och "minimalistisk" lösningen. Möbelvinklar går bort.
2. Under det nedersta hyllplanet hade jag velat ha någon form av utdragbar back eller liknande. som hänger i undersida hyllplan. Får inte vara för högt då jag vill ha fritt och lättstädat golv. Något som genomsyrar resten av tvättstugan. Det bästa (men ändå dåligt) jag kommit på är Elfa trådback, men vill helst ha något bättre. Kommer förvara lite mejslar och annat smått som används till mindre 2 minuters jobb i huset för att slippa dra ut i garaget.

Och en bild kanske underlättar att förstå mitt babbel :D
Stadskap.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stadskap2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inspirerande!

Blir nog bra!
 
Snygga skisser :)
 
Grym skiss, trodde det var ett foto först! ;)
 
Börjar ta form. Allt hänger bara provisoriskt. Arbetskläderna får jag tänka om lite. Elementet blev lite problem då det är 17mm stål rör, det löser sig, tar bara lite längre att få delarna.
 
  • 1357059143095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser snyggt ut.

En liten fråga/synpunkt som jag önskar förslag på. Hyllplanen? Är det laminatskivor? Jag byggde om vårat gamla pannrum efter fjärrvärmeinstallation till en städskrubb. Blev väldigt nöjd tills någon sprayflaska med rengöringsmedel läkte några droppar. Helt plötsligt så hade mina laminerade hyllplan inköpta på det lokala ByggMax varuhuset expanderat i tjocklek till oanade proportioner och spånskivefragment var utspritt under hyllplanen.

Jag tänkte kasta ut dessa och byta till något annat. Kanske plåt eller vitmålade solida träskivor. Vad använder du dig av? Bättre kvalitet på laminatskivorna kanske?

MVH

Anders
 
Om du shellackar den sågade ytan på Melaminskivorna så tål dom mer fukt. Är det konstant hög lyftfuktighet så får man nog titta på andra lösningar, tex träskivan, eller lackad plåt.
 
AndHay skrev:
En liten fråga/synpunkt som jag önskar förslag på. Hyllplanen? Är det laminatskivor?
Det är laminatskivor som ja sågat till. Som 2 fasta som sitter överst och underst är utsågat från en 600x2400 från coopbygg. Fick såga rätt mycket då insidan var mer eller mindre rombformad. Den nedre på bilden är en gammal spillbit som har fått fungera som mall, den riktiga sågar jag till när elementet är borta. Dom mindre som ligger på konsoller är Elfas hyllplan 400x1200 som jag delat mitt i tu och kommer nog få kapa bort lite mer då det blev rätt trångt, kommer "försegla" snittytan med vit silikon.
 
Och så här blev det. Har stått färdig en tid men för någon dag seden fick jag tummen ur och målat insidan. Utsidan ska också målas men det blir nog semestern, tidigast.

20130406_100708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt!
Då är stora frågan, är hyllplanen i full våg? ;)
 
Beror på hur man mätar ;)
Ett vanligt pass med 10mm känslighet hade jag nog sagt att det var i våg, men libellan avslöjar att det faktiskt lutar lite. Borren drog nog iväg en millimeter när jag borrade i murstocken. Dock står det helt i våg på bilden med lite "hjälp" :D
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
corre skrev:
Om du shellackar den sågade ytan på Melaminskivorna så tål dom mer fukt.
Är det inte bättre och framförallt snyggare att köpa en rulle melaminband och limma mot den sågade ytan? En retoriskt fråga. Sedan tar man en minihyvel eller helst kantfräs och tar bort överflödet.
 
Det låter inte fel.
Jag brukar personligen hellre såga så jag slipper osågat utåt, och isf offra lite skiva om det inte fungerar.
har faktiskt aldrig använt kantbandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.