Är det ett fristående hus där du även har kontroll över huvudcentralen som matar de två centralerna i respektive "lägenhet"?
 
Japp.

Det var två systrar som bodde i två hus som är ihopbyggda och sedan ombyggd till en fastighet med en mätare men två centraler.
Så en fastighetsbeteckning bara
 
Ponti skrev:
Japp.

Det var två systrar som bodde i två hus som är ihopbyggda och sedan ombyggd till en fastighet med en mätare men två centraler.
Så en fastighetsbeteckning bara
Det borde inte bli några problem med att det är två parallella (eller den ena som undercentral) efter elmätaren. Det som kan strula är när man försöker att gå genom t.ex. elmätare eller liknande.

Om man vill och känner att man klarar av det så kan man koppla in bryggan via en trefashandske och prova om det funkar så som man vill innan man tar in en elektriker som gör den fasta inkopplingen i elcentralen.
 
Tack för all hjälp.

Nu har jag lite att stå i efter alla era förslag :)
 
Tack för hjälpen.

Nu har jag lite att testa efter era förslag.

Tack igen
 
Det skall tilläggas att det kan vara annat som gör att HomePlug inte fungerar. De är notoriskt otillförlitliga. Blir t ex lätt störda av annan utrustning. Så bli inte förvånad om det fortfarande inte fungerar även efter bryggning/samma fas.

Ett mer direkt angrepp på ditt problem är att dra nätverkskabel. Det kommer garanterat att fungera men kan vara så mycket krångel att det blir svårt. Alternativt trådlöst nätverk. Även om det inte heller är problemfritt så kan man enklare laborera med riktantenner samt faktiskt få ut info om vilka signalstyrkor man har över tid s.a. felsökning blir möjlig.
 
Demmpa skrev:
Homplugbrygga är en enhet som monteras i elcentralen som kopplar samman (signalmässigt) faserna.
[länk]
Det räcker att montera ett par små kondensatorer (47 nF / 600V) mellan faserna i centralen. Kostar inte mer än en tia.

https://www.egauge.net/docs/hpc-manual.pdf
 
mycke_nu skrev:
Det räcker att montera ett par små kondensatorer (47 nF / 600V) mellan faserna i centralen. Kostar inte mer än en tia.
Fast (den dyra) kjellmanicken har väl (antar jag) någon form av förstärkning som kanske (eller kanske inte) gör att den funkar bättre (eller inte)...

Men jag skulle nog också börja med att försöka med kondingsvarianten. Om det sen är helt rumsrent att peta in dessa i centralen lämnar jag därhän...
 
Skulle jag bygga själv skulle jag sätta in en din skena med tre hållare för glasrörssäkringar och några plintar att koppla i. Typ Phoenex plint
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.